Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okey, jeg trenger synspunkter/ meninger. Tåler kritikk så lenge der ikke er ondsinnet ☺️

Jeg må ned i vekt. Jeg har det ikke bra meg med selv, og det er helseskadelig.

Jeg er kvinne, over 30 og har født mett første barn for et år siden. 
Jeg er 172 cm og veier svimlende 117 kg! Jeg vil SKRIKE!

Jeg har alltid vært stor, så jeg er ikke ute etter å bli tynn, men sunn.

Jeg hadde en tøff fødsel der vi begge holdt på å dø. Tok lang tid å komme seg både psykisk og fysisk.

Men nå har der gått for langt å jeg må ta i et (stort) tak.

Det jeg tenker å gjøre er å kutte ut sukker i ukedagene og minske kraftig i helgene.

Notere ned alt jeg spiser og drikker ila en dag å følge med å ikke overkride kalorimessig (bruker lifesum)

Tenker å få inn en gåtur på 30-60 min hver dag. Og når kroppen er blitt lettere tenker jeg å få inn litt øvelser hjemme. Men vil ikke starte meg ALT for kjenner meg selv så pass godt.. jeg blir å stoppe.

Er det mer jeg bør gjøre nå i startfasen? Som sakt så er ikke ønsket å bli tynn eller ha såså lav vekt. Jeg ønsker å være en sunn mamma for mitt barn. 

Takk for evt innspill ❤️

Anonymkode: b81b3...b48

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet det er mye kontrovers om intermitterende faste, men for noen funker dette 10/10. Det er veldig lett å kombinere med familie/sambo (må ikke lage ekstra måltider etc.) og kan tilpasses for de fleste. Selv kjører jeg noen uker lavkarbo/keto for å kickstarte da jeg også sliter med å gå ned ronavekten. Har lavt stoffskifte og det tar for lang tid for meg å bare spise sundt og har høyt aktivitetsnivå. Nå er jeg svært utolmodig, men jeg vil bare ha på meg buksene mine igjen.

Skrevet
akterut skrev (7 minutter siden):

Vet det er mye kontrovers om intermitterende faste, men for noen funker dette 10/10. Det er veldig lett å kombinere med familie/sambo (må ikke lage ekstra måltider etc.) og kan tilpasses for de fleste. Selv kjører jeg noen uker lavkarbo/keto for å kickstarte da jeg også sliter med å gå ned ronavekten. Har lavt stoffskifte og det tar for lang tid for meg å bare spise sundt og har høyt aktivitetsnivå. Nå er jeg svært utolmodig, men jeg vil bare ha på meg buksene mine igjen.

Hva er intermitterende faste?

Skrevet

Det vil ta lang, lang tid bare å komme ned i en sunn vekt, og som overvektig er du sikkert glad i mat, så ikke bruk at du ikke vil bli for tynn som en unnskyldning for å ikke starte.

Men tenk etter om du virkelig vil ned i vekt, eller om du bare synes du "burde".

Ikke tenk "kutte ut sukker". I bokstavelig betydning er det ugjennomførbart, og brukt som et slags mantra, som er det vanligste, blir det altfor vagt til at det har noen hensikt, og dermed effekt på vekta. 

Fokuser heller på å sette et fornuftig kalorimål, og det som skal til for å holde deg til det. Og hold deg til det.

Velg aktiviteter du liker, og reguler mengden etter formen din. 

Anonymkode: 39644...d67

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er intermitterende faste?

Du spiser i 8 timer og faster i 16. Eller spiser i 10 og faster i 14. I de fastende timene er det noen som spiser veldig lette måltider, f.eks. hvis de ammer eller tar medisiner med mat. Poenget er bare at man spiser som vanlig i "vinduet" ditt. Da får man ikke i seg like mange kcal som vanlig. Ganske kjipt den første uken, men lett å avbryte om det skulle være feil for deg

Endret av akterut
skrivfeil
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Okey, jeg trenger synspunkter/ meninger. Tåler kritikk så lenge der ikke er ondsinnet ☺️

Jeg må ned i vekt. Jeg har det ikke bra meg med selv, og det er helseskadelig.

Jeg er kvinne, over 30 og har født mett første barn for et år siden. 
Jeg er 172 cm og veier svimlende 117 kg! Jeg vil SKRIKE!

Jeg har alltid vært stor, så jeg er ikke ute etter å bli tynn, men sunn.

Jeg hadde en tøff fødsel der vi begge holdt på å dø. Tok lang tid å komme seg både psykisk og fysisk.

Men nå har der gått for langt å jeg må ta i et (stort) tak.

Det jeg tenker å gjøre er å kutte ut sukker i ukedagene og minske kraftig i helgene.

Notere ned alt jeg spiser og drikker ila en dag å følge med å ikke overkride kalorimessig (bruker lifesum)

Tenker å få inn en gåtur på 30-60 min hver dag. Og når kroppen er blitt lettere tenker jeg å få inn litt øvelser hjemme. Men vil ikke starte meg ALT for kjenner meg selv så pass godt.. jeg blir å stoppe.

Er det mer jeg bør gjøre nå i startfasen? Som sakt så er ikke ønsket å bli tynn eller ha såså lav vekt. Jeg ønsker å være en sunn mamma for mitt barn. 

Takk for evt innspill ❤️

Synes det høres ut som en god plan. Ville veid meg regelmessig, det er bra for motivasjonen. 

Skrevet

Lifesum og litt mer hverdagsaktivitet bør være nok i starten. Veldig bra at du tar tak. Jeg liker å lese på Loseit forumet på Reddit og finne Progress pics for å holde motivasjonen oppe.

Anonymkode: 6a30e...bad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...