AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #1 Skrevet 31. januar 2021 Jeg bruker ofte Tv som radio. Gjør andre ting mens TV-en står på. Lurer på følgende; hva er det med stemmen, ev dialekten til afroamerikanske skuespillere (menn) som gjør at du umiddelbart hører at personen har en slik bakgrunn før du ser vedkommende? Dialekt har sikkert sitt å si, men mener å høre at de har en spesiell klang i stemmen uansett. Vanskelig å forklare... Har ikke lagt merke til det samme med kvinner, og heller ikke norske skuespillere med lignende bakgrunn. Er det noen andre som også har lagt merke til det, og kan noen forklare fenomenet? Anonymkode: 97035...de6 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #2 Skrevet 31. januar 2021 Du har helt rett. Man kan høre forskjell på hvite og afroamerikanere. Her har du en video som forklarer dialekter og "fenomenet" som du beskriver Anonymkode: 1bac1...866 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #3 Skrevet 31. januar 2021 Men du hører jo det uansett hvilken dialekt de snakker. Trenger ikke være engelsk. Anonymkode: 3fcf1...280 1
SoWhat? Skrevet 31. januar 2021 #4 Skrevet 31. januar 2021 (endret) Stemmer det ja. Det jeg syns å ha lagt merke til er at de også har mørkere stemme ( om dette kan ha noe med klangen å gjøre? ) Husket jeg ble veldig overrasket da jeg hørte en som snakket, og han var hvit. Han hørtes ut som en svart mann. Så...noe er det. Endret 31. januar 2021 av SoWhat? 1
Hoppetaujenta Skrevet 31. januar 2021 #5 Skrevet 31. januar 2021 Da skal jeg bidra med reaksjoner den motsatte veien. Den man alltid har trodd var det ene, viste seg å gi en overraskelse... Flott uansett! 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #6 Skrevet 31. januar 2021 Kanskje det har rett og slett med at hodeform, nese etc er litt annerledes formet? Små forskjeller kan vel kanskje utgjøre en del? Mtp luftstrømming osv som noen andre nevner? Anonymkode: 3fcf1...280
Million Skrevet 31. januar 2021 #7 Skrevet 31. januar 2021 Jeg trodde jeg var alene om å høre dette, trodde jeg bare innbildte meg saker. Men jeg har også på tv i bakgrunnen, og stadig hører jeg en stemme fra en film, et tv-show eller et eller annet fra tv-en bak meg hvor jeg tenker "den personen er av afroamerikansk avstamming" eller "den britiske aksenten kommer fra en person med afroavstamming". Og når jeg da snur meg og ser på skjermen, så ER det alltid en svart person når jeg trodde jeg hørte det. Det er noe med måten de snakker på, stemmen, dialekten. Men noen veldig høyt utdannede svarte kvinner kan være vanskelig å skjelne fra hvite amerikanere når man kun hører dem snakke. De har ofte en mer "forfinet" dialekt enn sine medsøstre med lavere utdanning, har jeg merket. Mener ikke å fornærme noen folkeslag eller mennesker med dette altså, men det er fakta - man hører som regel forskjell på hvite og svarte av en eller annen grunn. Selv om de svarte har bodd i landet i generasjoner. Hvorfor??? 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #9 Skrevet 31. januar 2021 Jeg er svart og legger også merke til det. Jeg syns hvite generelt sett har en mye mer anspent stemme som kommer fra hals-og hode-region. Mens svarte har mer brystklang. En mer "romslig" stemme som kommer fra kroppen og er mindre anspent. Mer tilstede i kroppen, rett og slett. Husker da jeg kom til Norge, som barn, at jeg syns "hvit musikk" liksom var ment for hodet og ikke traff i kroppen på samme måte som svart musikk. Er noen få unntak, men generelt er dette min personlige synsing om forskjell mellom hvite og svarte stemmer. Anonymkode: e40c2...008 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #10 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er svart og legger også merke til det. Jeg syns hvite generelt sett har en mye mer anspent stemme som kommer fra hals-og hode-region. Mens svarte har mer brystklang. En mer "romslig" stemme som kommer fra kroppen og er mindre anspent. Mer tilstede i kroppen, rett og slett. Husker da jeg kom til Norge, som barn, at jeg syns "hvit musikk" liksom var ment for hodet og ikke traff i kroppen på samme måte som svart musikk. Er noen få unntak, men generelt er dette min personlige synsing om forskjell mellom hvite og svarte stemmer. Anonymkode: e40c2...008 Det er interessant! Ja, for selv om det såklart finnes unntak, er jeg helt enig i deg at det høres ut som svarte snakker mer fra brystet. Ikke tenkt over at vi er så anspente da, haha, men det kan vel sikkert stemme det. Har prøvd å google litt, men de beskriver bare AAVE og lignende, og det er jo ikke det er snakk om her Anonymkode: 3fcf1...280 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #11 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du har helt rett. Man kan høre forskjell på hvite og afroamerikanere. Her har du en video som forklarer dialekter og "fenomenet" som du beskriver Anonymkode: 1bac1...866 Utrolig interessant 😍😍 Anonymkode: 57abe...cc3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #12 Skrevet 31. januar 2021 Har aldri tenkt over det, men der stemmer nok det. Synest det er lettest å høre på sangstemmer. Anonymkode: 2e19b...2a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå