AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #1 Skrevet 31. januar 2021 Så.. jeg er alene med barna. Jeg motar bidrag så jeg tar meg av alle utgifter rundt aktiviteter, klær og utstyr de trenger. Passer på de har med klær og utstyr de trenger når de er hos far. Saken er at far er veldig bitter over bruddet og at han må bruke penger på barna. Han prøver å la være å sende med barn småting tilbake. Jeg overser dette. Han mener jeg skal betale ting han tar med barna på. Så jeg skal betale alt av kino, museum og turer han vil ta med barna på. Jeg har dårlig økonomi, så alle ekstra votter og aktiviteter er veldig vansklig å skulle betale. Han insisterer på barna trenger ekstra dresser og yttertøy, alt skal være to sett. Hva kan han kreve jeg skal betale og hvor mye skal han kunne kreve å si på barnas garderober osv? Anonymkode: f633d...773
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #2 Skrevet 31. januar 2021 Når barnet er hos far så skal selvsagt han betale for alle utgiftene. Det gjelder også burdagsgave om barnet skal i barnebursdag når han er hos far. Anonymkode: 8a62b...fd9 14
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #3 Skrevet 31. januar 2021 Å kan ikke kreve at du kjøper to sett nei. Du sender med det barnet trenger av yttertøy og votter,å skal selvsagr få alt tilbake når far leverer barnet tilbake. Anonymkode: 8a62b...fd9 9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #4 Skrevet 31. januar 2021 Om han ønsker dobbelt sett må han betale dette selv. Når han har samvær må han betale mat og det som trengs der, også aktiviteter som han velger å dra på. Du skal betale for klær som barna trenger, og de trenger ikke dobbelt sett av noe, da de kan ha med seg klær frem og tilbake. Her vil jeg anbefale en time på familievernkontor, da jeg neppe tror han vil finne seg i at ditt ord er rett, men trenger en person utenfra for å se på deres diskusjoner. Anonymkode: f640d...690 11
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #5 Skrevet 31. januar 2021 Du bestemmer garderobe. Hvor mye er bidraget på? Det skal jo dekke halvparten av bhg, klær, utstyr, kontingenter, mat den tiden barna er mer hos deg, at du har økte boutgifter hvis de er mye mer hos deg (større bolig, strøm osv). Ofte dekker jo bidrag knapt halve bhg-regningen.. Du kan si til far at barna kan gjerne ha dobbelt opp, men da må bidraget opp fordi hans del strekker ikke til å dekke halvparten av disse kostnadene. Anonymkode: a2086...e22 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #6 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du bestemmer garderobe. Hvor mye er bidraget på? Det skal jo dekke halvparten av bhg, klær, utstyr, kontingenter, mat den tiden barna er mer hos deg, at du har økte boutgifter hvis de er mye mer hos deg (større bolig, strøm osv). Ofte dekker jo bidrag knapt halve bhg-regningen.. Du kan si til far at barna kan gjerne ha dobbelt opp, men da må bidraget opp fordi hans del strekker ikke til å dekke halvparten av disse kostnadene. Anonymkode: a2086...e22 Bidraget er 6000 ca og han har kunn dagsamvær. Han glemmer å ta med yttertøy fra skolen så om han henter på fredag og skal ut på tur har han ikke med riktig klær... Anonymkode: f633d...773
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #7 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bidraget er 6000 ca og han har kunn dagsamvær. Han glemmer å ta med yttertøy fra skolen så om han henter på fredag og skal ut på tur har han ikke med riktig klær... Anonymkode: f633d...773 Då får dei være inne om han ikkje har tatt med kleder frå skulen. Hadde aldri kjøpt ekstra fordi far er sløv. Anonymkode: d1a80...53d 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #8 Skrevet 31. januar 2021 Du skal dekke klær, han skal selv dekke kino/aktiviteter.Han kan ringe Nav for å få dette bekreftet. men jeg ville hatt to sett med yttertøy, du kan få ganske billig ekstratøy på Finn. Hadde aldri klart med uten det selv😉 Anonymkode: 0dd1b...30a 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #9 Skrevet 31. januar 2021 Bidraget dekker ikke tiden barna er med far. Aktiviteter de gjør, skal far stå for. Samme med maten. Klær skal bidraget dekke. Anonymkode: e7637...156 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #10 Skrevet 31. januar 2021 Tolker det som at han mener at du må betale pga bidraget. Hva om du foreslår at dere dropper bidraget og at dere i stedet betaler halvparten hver av alle faste fritidsaktiviteter o.l. men at dere fra nå av har hvert deres sett med klær og utstyr hjemme hos hver av dere, sånn at far selv må kjøpe inn alt barna trenger av klær og ha det hjemme hos seg til de kommer på besøk. Ikke fordi det er særlig smart økonomisk, men for å se hvordan han reagerer. Anonymkode: daaeb...233
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #11 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Tolker det som at han mener at du må betale pga bidraget. Hva om du foreslår at dere dropper bidraget og at dere i stedet betaler halvparten hver av alle faste fritidsaktiviteter o.l. men at dere fra nå av har hvert deres sett med klær og utstyr hjemme hos hver av dere, sånn at far selv må kjøpe inn alt barna trenger av klær og ha det hjemme hos seg til de kommer på besøk. Ikke fordi det er særlig smart økonomisk, men for å se hvordan han reagerer. Anonymkode: daaeb...233 Han betalte ingenting første halvannet året og fikk veldig... emosjonelle utbrudd forran barna pga økonomi. Kan ikke ha noen private avtaler for han følger de ikke. Han tjener over det dobbelte av hva jeg gjør... Gjennom retten har han endt opp med dagsamvær. Han har likevel beholdt både mine og barnas ting etter bruddet så han har jo en del til de utenom klær da, men trengs jo ikke garderobe på dagssamvær. Anonymkode: f633d...773 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #12 Skrevet 31. januar 2021 Helt på sidelinjen : 6000 for ett barn? Jeg får 9000 for tre.. Og ellers : far skal betale selv. Ikke du. Anonymkode: bbf38...17c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #13 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Helt på sidelinjen : 6000 for ett barn? Jeg får 9000 for tre.. Og ellers : far skal betale selv. Ikke du. Anonymkode: bbf38...17c Det er minst 2 barn. Les hi på nytt. Anonymkode: e7637...156
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #14 Skrevet 31. januar 2021 Bidraget skal dekke klær og utstyr, at du må ha større bolig etc. fritidsaktiviteter er frivillig å sende barna på så bidraget dekker ikke det. Da kan man spørre den andre part om å spleise ellers må du stå for den kostnaden selv. Briller, konfirmasjon og regulering dekkes ikke av bidraget og der skal begge parter betale halvparten hver. Samværsforelder får fradrag i bidraget som skal dekke mat og aktiviteter samværsforelder tar med barna på. Du skal ikke kjøpe dobbelt opp av klær bare fordi samværsforelder ønsker det. Har faren glemt tøyet på skolen må han dra tilbake på skolen og hente det.. Om ikke han ønsker det så må han kjøpe klær til barna selv. Anonymkode: dcd97...b7a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå