Nellie Cortado Skrevet 16. august 2005 #1 Del Skrevet 16. august 2005 Jeg har hørt at hvis man legges inn på sykehus for operasjon så blir man automatisk HIV testet. Når jeg var på sykehus tok de mange blodprøver, men ingen sa noe om at de testet for HIV også. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Splitter Pine Skrevet 16. august 2005 #2 Del Skrevet 16. august 2005 Tok masse blodprøver av meg også når jeg var der. Ingen som sa noe om HIV-test når jeg var der heller. Trodde ikke man kunne ta HIV-test uten (muntlig) samtykke jeg?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #3 Del Skrevet 16. august 2005 Nei så vidt jeg vet kan man ikke ta HIV test uten av vedkommende kjenner til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*M* Skrevet 16. august 2005 #4 Del Skrevet 16. august 2005 Nei, HIV-test er den eneste testen man ikke kan ta uten pasientens samtykke. Altså du og legen må komme til enighet før en test kan tas. (evt. at du ber om en selv) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Splitter Pine Skrevet 16. august 2005 #5 Del Skrevet 16. august 2005 Okey, så da kan jeg ikke ha blitt HIV-testet siden ingen har spurt meg om det da... Var det jeg trodde... Nellie: Hvor har du hørt det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nellie Cortado Skrevet 16. august 2005 Forfatter #6 Del Skrevet 16. august 2005 Det var ei venninne som sa det. Hun giddet ikke å ta HIV test fordi hun regnet med at de hadde gjort det når hun var på sykehus. Syns ikke det hørtes så usannsynlig ut siden de tross alt er i kontakt med blodet ditt under operasjonen. Men jeg syns jo det var rart at ingen hadde sagt noe. Nå er jo ikke HIV så utbredt i Norge da. Heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jollaaa Skrevet 16. august 2005 #7 Del Skrevet 16. august 2005 Jeg har hørt at de finner fort ut om mistanken om HIV kan være til stede før en operasjon pga blodprøver. Om det er sant vet jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mor_* Skrevet 16. august 2005 #8 Del Skrevet 16. august 2005 Er det ikke obligatorisk test for fødende nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kremtopp Skrevet 16. august 2005 #9 Del Skrevet 16. august 2005 Du kan nekte å ta HIV testen når du er gravid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Besøkende Skrevet 16. august 2005 #10 Del Skrevet 16. august 2005 Først! HIV og Aids er lite utbredt i Norge. Befinner en seg i risikogruppen, eller en mistenker at en kan ha utsatt seg for smitte, så ser jeg ikke noen grunn til at en ikke skal la seg teste. Først og fremst fordi en da kan komme raskt i behandling og hemme/forsinke utviklingen av Aids. Dernest for at en ikke skal utgjøre en smitterisiko for andre. Dessuten så er det fullt mulig å redusere risikoen betydelig for overføring av smitte fra mor til barn i forb. med graviditet/fødsel. Kan ikke se noen grunn til at en skal være tilbakeholden med å la seg teste. Men, det er jo hyggelig om en blir spurt først da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #11 Del Skrevet 16. august 2005 Jeg trodde også de gjorde det... Men har jo tenkt litt på at de aldri har spurt meg, for mente de måtte det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 16. august 2005 #12 Del Skrevet 16. august 2005 Er det ikke obligatorisk test for fødende nå? ← Gravide får tilbud om en HIV test. Dersom moren velger å takke nei får hun en fødsel med verneutstyr på personalet som om hun hadde vært HIV + . Hansker og mer sterile forhold for personalet og nyfødt barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå