Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far har signert på at farfars kone, min fars stemor, kan sitte i uskifte om farfar dør før henne. Men hva om min far dør før farfar, vil min fars signatur da gjelde? Da er det jo jeg og mine søsken som er farfars livsarvinger. 

-særkullsbarnebarn-

Anonymkode: b23c1...882

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, deres fars samtykke vil også gjelde for dere. 

Det er bare der samtykke er gitt av verge eller fylkesmann der arvingen er uten rettslig handleevne som bortfaller ved arvingens død. 

Anonymkode: 587a2...4b7

• Liker 1
Skrevet

Det er særkullsbarnet som må gi samtykket. Ikke livsarvingen. Derfor er dere bundet av fars samtykket selv om han skulle dø før sin far. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er særkullsbarnet som må gi samtykket. Ikke livsarvingen. Derfor er dere bundet av fars samtykket selv om han skulle dø før sin far. 

Dette er riv ruskende galt. Det er livsarvingene på tidspunktet for opprettelse av uskiftet som må samtykket. Dersom far som har gitt forhåndssamtykket dør før sin far, er det barnebarnet som er livsarvinger og må samtykket når farfar dør. 

Det er kun dersom uskiftet allerede er opprettet når livsarvingen dør at hans barn er bundet av samtykket.

Anonymkode: 75744...7e2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er riv ruskende galt. Det er livsarvingene på tidspunktet for opprettelse av uskiftet som må samtykket. Dersom far som har gitt forhåndssamtykket dør før sin far, er det barnebarnet som er livsarvinger og må samtykket når farfar dør. 

Det er kun dersom uskiftet allerede er opprettet når livsarvingen dør at hans barn er bundet av samtykket.

Anonymkode: 75744...7e2

Nei det er ikke feil. Og grunnen er forhåndsgodkjenning. 

Det er akseptert i rettspraksis at forhåndsgodkjenning kan gis. Og juridisk teori er klar på at en slik forhåndsgodkjenning er bindene også for livsarvingens livsarvinger når uskiftet opprettes etter at den første livsarvingen er død.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2021 den 11.08):

Og juridisk teori er klar på at en slik forhåndsgodkjenning er bindene også for livsarvingens livsarvinger når uskiftet opprettes etter at den første livsarvingen er død.

Det er forskjellige meninger i juridisk teori om svaret på dette spørsmålet. Peter Hambro: Arveloven, utgitt i 2020, side 68: "I teorien hevdes det at et slikt forhåndssamtykke er bindende for barna til den særskilte livsarvingen hvis han eller hun dør før arvefallet. Se Lødrup og Aasland s. 384, Danielsen s. 126 og Nørgaard s. 102. I Hambro Uskifte s. 168-170 argumenters det for at et forhåndssamtykke bare forplikter den som gir et samtykke, og ikke vedkommendes arvinger om han eller hun dør før arvelateren."

• Liker 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (På 2.2.2021 den 18.36):

Det er forskjellige meninger i juridisk teori om svaret på dette spørsmålet. Peter Hambro: Arveloven, utgitt i 2020, side 68: "I teorien hevdes det at et slikt forhåndssamtykke er bindende for barna til den særskilte livsarvingen hvis han eller hun dør før arvefallet. Se Lødrup og Aasland s. 384, Danielsen s. 126 og Nørgaard s. 102. I Hambro Uskifte s. 168-170 argumenters det for at et forhåndssamtykke bare forplikter den som gir et samtykke, og ikke vedkommendes arvinger om han eller hun dør før arvelateren."

Jus er vanskelig. Takk for gode svar, men vet ikke om jeg ble noe klokere. 😅

Anonymkode: b23c1...882

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...