AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #1 Skrevet 31. januar 2021 Basert på en annen tråd om baby alene i bil mens mor er i butikken. Ser de fleste svarte at det ikke er greit. Men jeg har flere hanger løpt kjapt inn på butikken og kjøpt typ et par varer som melk, brød eller noe vi har glemt til middagen, mens baby på 1 år sitter i bilen. Gjør det i midlertid kun når storesøskenet på 6 er i bilen med baby, og kan "passe på". Vet at storesøskenet er for lite til å fungere som barnevakt, men baby er rolig og trygg når han/ hun ser storesøsøskenet. Jeg er inne toppen 4 minutter. Er dette innafor synes dere? Anonymkode: 6ce1e...30f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #2 Skrevet 31. januar 2021 Jeg synes det. 6 åringen er stort nok til å finne deg og si i fra om noe skulle skje Anonymkode: 2e3a5...7d2 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #3 Skrevet 31. januar 2021 Vet at dette er et ekstremtilfelle men: En bil sto parkert på en parkeringsplass ved nærbutikken vår. Plutselig begynte den å rulle. Det var delvis sving på rattet og det rulla «bare» ut på veien og inn i et tre, traff ingen folk. Men dæven skremmende å se på. Eier kommer ut med 1 melk i hånda og finner bilen 70 m unna der hun parkerte. Inni bilen var en hund 😱 hun hadde glemt brekket. Nei, ikke hensett noen forsvarsløse i bil, er mitt svar. Anonymkode: 31620...c2c 5
Visla Skrevet 31. januar 2021 #4 Skrevet 31. januar 2021 Jeg gjør det. Baby på 11 mnd sitter i bilen med storesøsken mens jeg følger i barnehage/skole/butikk 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #5 Skrevet 31. januar 2021 Barnet mitt på 7 år er iallefall ikke i stand til å sitte og vente i bil, plutselig spretter det ut og går for å finne oss. Med hylende alarm på bilen, og sikkert også med småsøsken i setet enda (men det har vi ikke turt å prøve - bare latt sjuåringen sitte igjen i bilen i 5 minutter og det gikk altså IKKE). Så jeg ville ansett det som uansvarlig. Kanskje ok hvis eldstebarnet var rundt 10 år, men 6 år? Nei. Anonymkode: 5b105...7fa 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #6 Skrevet 31. januar 2021 Tenker at dette er veldig individuelt basert på personligheten til 6 åringen. Min eldste datter kunne fint ha passet på en 1 åring, når hun var 6. Min yngste sønn er nå snart 12, og tør knapt å la han passe på seg selv mens jeg løper inn 😅. Anonymkode: 090c7...28e 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #7 Skrevet 31. januar 2021 Innafor. Gjort det selv. Anonymkode: 23f4e...ef7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #8 Skrevet 31. januar 2021 Nei, men nå er ikke lillebror født enda og eldstejenta er 4 år. Jeg er alt for redd og tør såvidt å blunke når hun setter handlevogna på plass. Det er ikke jenta mi, men folka rundt jeg ikke stoler på. Anonymkode: 9f030...cf6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #9 Skrevet 31. januar 2021 Jeg gjør det, men min eldste er 15 år, han har sittet i bilen og passet på yngste siden yngste var sikkert 10 mnd, men om jeg vet jeg skal handle en del og bli borte lenger enn 5-10 min tar jeg de med. Ellers så har eldste passet yngste hjemme mens jeg handler. Men det blir rett og slett ikke det samme da han er såpass mye eldre. Hadde ikke turt det da han var 6 år, da var det så vidt han ville sitte i bilen alene, det var kun veldig korte turer i så fall.. Anonymkode: da3dc...fde 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #10 Skrevet 31. januar 2021 I følge noen som kommenterte i den andre tråden ang barn i bilen, så skal ikke barn sitte igjen i bilen uansett alder. Så tydeligvis så er ikke det greit før de blir 18😂 Men vi har latt minste som nå er 1år sitte igjen i bilen med en av storesøsknene på 11 og 13år Anonymkode: 40e2f...e40
Sophonax Skrevet 31. januar 2021 #11 Skrevet 31. januar 2021 (endret) Jeg ville ikke følt det betryggende overfor en baby at en 6-åring skulle "passe på" en baby i tilfelle noe skjer. En 6-åring kan finne på litt av hvert på fire minutter alene i en bil. Endret 31. januar 2021 av Sophonax 1
Gjest Albbas Skrevet 31. januar 2021 #12 Skrevet 31. januar 2021 Den som passer på bør være i stand til å ta baby ut av bilen hvis noe farlig skjer (tenker da spesielt på brann).
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #13 Skrevet 31. januar 2021 Albbas skrev (4 minutter siden): Den som passer på bør være i stand til å ta baby ut av bilen hvis noe farlig skjer (tenker da spesielt på brann). Hvor mange parkerte biler har spontant begynt å brenne i Norge det siste året? Anonymkode: e6a95...bbb 2
Fiffig Skrevet 31. januar 2021 #14 Skrevet 31. januar 2021 Dette er jo veldig individuelt. Jeg fikk ofte ansvar for lillebror da jeg var barn, og det fungerte helt fint. Noen barn er modnere enn andre. Ser noen her bruker sine barn som eksempel på hvorfor det ikke går, men der igjen; barn er forskjellige.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #15 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvor mange parkerte biler har spontant begynt å brenne i Norge det siste året? Anonymkode: e6a95...bbb 🤣🤣 Er eit tøft liv å leve om man skal helgradere seg for ALT i livet. Anonymkode: 090c7...28e
Gjest Albbas Skrevet 31. januar 2021 #16 Skrevet 31. januar 2021 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvor mange parkerte biler har spontant begynt å brenne i Norge det siste året? Anonymkode: e6a95...bbb 3500 biler brenner i året. Hvor mange av de som har stått parkert vet jeg ikke, men det er hvertfall flere årlig. Bare å google. Og en bilbrann blir veldig kjapt farlig, det står om minutter. Tre tilfeldige eksempler fra 2020, en av de var jeg selv vitne til og det gikk KJAPT: https://www.nordlys.no/brannen-oppsto-i-motorrommet/s/5-34-1382042 https://www.nrk.no/rogaland/bilbrann-har-spredt-seg-1.15004388 https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/parkert-elbil-brant-pa-bjorndal/s/12-95-3424061661 Selv om ingen barn døde i trafikken i fjor velger jeg likevel optimal bilsikring for mine barn, så jeg ser ikke helt relevansen. Hvis man først ikke vil forlate en baby alene i bilen av trygghetsmessige årsaker ser jeg ikke helt vitsen i å la et hjelpeløst søsken "passe på". Hvis man ikke er redd for bilbrann eller tyveri eller hva det er kan jo babyen like gjerne være mutters alene. Det får hver enkelt vurdere selv. Endret 31. januar 2021 av Albbas
Gjest Albbas Skrevet 31. januar 2021 #17 Skrevet 31. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: 🤣🤣 Er eit tøft liv å leve om man skal helgradere seg for ALT i livet. Anonymkode: 090c7...28e Er ikke så veldig tøft å ikke gå fra babyer i bilen, skal jeg si deg. 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #18 Skrevet 31. januar 2021 Vel... da jeg var barn tok det innmari lang tid når mamma "bare" skulle innom apoteket. Jeg gikk ut av bilen og inn for å se etter henne. Hun ble sur, men det hadde hun skyld i selv. Bilen var låst og i tenningen sto nøkkelen. Siste gang vi ble sittende alene i bilen for å si det sånn... Anonymkode: bd2d9...254 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #19 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor mange parkerte biler har spontant begynt å brenne i Norge det siste året? Anonymkode: e6a95...bbb Vel på fredagen tok en bil fyr her, rett etter at den var parkert. De merka ingenting rett før. Anonymkode: 1f75d...2d9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #20 Skrevet 31. januar 2021 Barn alene i bilen når man er en kjapp tur i butikken fra ca 12 år tenker jeg er greit. Med en baby 16-17. For jeg må være sikker på at barnet klarer å berge både seg selv og baby hvis noe skulle skje. Anonymkode: e0bb0...4ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå