Gå til innhold

Medisin før abort; trodde mifegyne skulle i skjelden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Har en MA og skal i dag ta mifegyne for å forberede til abort på tirsdag. 

Trodde mifegyne også skulle i skjelden, slik som cytotec skal. 

Vil tabletten likevel løses opp og tas opp riktig? Selv om den skulle svelges egentlig? 

Anonymkode: 90f33...dff

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hjelp! Har en MA og skal i dag ta mifegyne for å forberede til abort på tirsdag. 

Trodde mifegyne også skulle i skjelden, slik som cytotec skal. 

Vil tabletten likevel løses opp og tas opp riktig? Selv om den skulle svelges egentlig? 

Har du altså puttet en oral tablett i skjeden? 

Den skal svelges, ring sykehuset du har fått medisiner fra. 

Anonymkode: 9ead0...e62

• Liker 4
Skrevet

Uff..nei, du kan ikke forvente samme resultat av å ta medisiner feil.

Som over: ring gynekologisk på sykehuset og be dem hjelpe deg. Hvis ikke du får hjelp av noen der ringer du bare legevakta. De kan nok hjelpe deg om ikke. 

Anonymkode: b2c8a...689

• Liker 1
Skrevet

Disse to medisinene har to forskjellige effekter. Man må jo lese vedlegget når man henter ut medisin og ikke bare basere på hva man tror. Cytotec er for og mykgjøre livmorhalsen, den andre for og avslutte svangerskapet. Som andre sier ring legevakten så hjelper de deg nok

Anonymkode: 88b7e...62a

• Liker 2
Skrevet

Fikk du ikke tabletten av legen på sykehuset når du fikk bekreftet lengde på svangerskapet osv? Jeg måtte først snakke med gynekolog, deretter ta ultralyd for å få bekrefte lengden på svangerskapet. Deretter snakket vi om bytte av prevensjon fordi min åpenbart ikke funket. Så måtte jeg i samtale med en sykepleier som gav meg tabletten oralt, pluss nøye forklaringer av hvordan de andre tablettene skulle tas og hvordan de neste dagene kunne bli. 

Anonymkode: 4c5ff...0e6

• Liker 1
Skrevet

Jeg har måttet gjennom dette to ganger og begge gangene var helsepersonell veldig nøye på at jeg tok tablettene mens de så på for å være sikker på at det ble gjort rett. 

Det står også veldig klart og tydelig i pakningsvedlegget at tablettene tas peroralt med helsepersonell til stede. 

Det er jo et utrolig dårlig opplegg hvis du bare har fått en haug tabletter uten skikkelig beskjed om hvordan ta de. 

Uansett må du ringe og få nye. Tabletter lages forskjellig utifra hvordan de tas og vil ikke virke på rett måte om de tas feil. 

• Liker 2
Skrevet

Ta her

Grunnet helgestengt fødeavdeling så fikk jeg tilsendt tabletten i en konvolutt med hjem for å ta i dag. Skal inn tirsdag for å fullføre. 

Jeg har hatt MA før og da fikk jeg ikke denne medisinen, så jeg bare antok at den skulle settes likt som cytotec 🙄

Føler meg temmelig dust nå ja, men det ble ikke sendt med instrukser på hvordan. 

Må dessverre kjøre 3 t til nærmeste fødeavdeling for å få ny tablett. 

Skrevet

Helgestengt fødeavdeling som sender ut reseptbelagte medisiner uten anvisning høres ekstremt useriøst ut. Jeg ville meldt dette inn som pasientklage. Hvor bor du der folk ikke føder i helgene? 😱

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...