Gå til innhold

Jeg føler jeg kaster bort livet mitt på å spare til bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tjener 410 000 kroner i året og har klart å spare opp 800 000 i egenkapital. Det har gjort at jeg ikke har vært med på byen, drukket eller vært på ferie. Har mistet de fleste vennene mine og har enda ikke råd til bolig. Hva mer kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 5c05e...e2f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaffe deg en ekstrajobb, og ta opp kontakten med venner etterhvert. 

Anonymkode: 6d8f6...b0d

• Liker 1
Skrevet

Bra venner kan man vel holde på uten å bruke masse penger hele tiden?

Anonymkode: 0fe29...896

• Liker 8
Skrevet

Det er litt inntrykket jeg har også. Man er fattig og eier hus, eller har penger til over og leier. De sier at "det lønner seg å eie" men jeg vet ikke helt, det kommer vel litt an på livet man ønsker å leve også. 

Anonymkode: 76f53...c50

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig imponerende. Jeg har spart 100k og er 30 år. Dårlig på å spare er jeg. Må ut av Oslo som er byen jeg har levd i hele mitt liv for å kjøpe eiendom. Tenker jeg bare leier ass. Man kan tjene minst like mye om man bruker pengene på aksjer som på leilighet. Om man investerer trygt og ikke taper penger, men det kan man risikere med eiendom også så idk

Anonymkode: 9f4bc...d21

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke så mye du kan gjøre, annet enn å få deg en bedre betalt jobb, flytte lenger vekk enn du mest sannsynlig ønsker, senke kravene, eller finne deg en partner med god nok økonomi. Boligkjøp er, for de som ikke har bemidlede foreldre, ofte forbeholdt par. 

Anonymkode: 22c08...87b

• Liker 1
Skrevet

Husk at hus er låst kapital. Fra en finansperson så er det ikke noe som gir deg penger før den evt. omsettes.

Men i motsetning til andre ting som gull er hus en utgift. Lån, vedlikehold, formuesskatt, etc.

Derfor råder jeg folk til å kjøpe eiendom dersom de skal bo der lenge og vil slippe alt styret med å leie. Stor forpliktelse og ikke verdt å ta bort de yngre årene av livet på.

Anonymkode: 3b074...198

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Husk at hus er låst kapital. Fra en finansperson så er det ikke noe som gir deg penger før den evt. omsettes.

Men i motsetning til andre ting som gull er hus en utgift. Lån, vedlikehold, formuesskatt, etc.

Derfor råder jeg folk til å kjøpe eiendom dersom de skal bo der lenge og vil slippe alt styret med å leie. Stor forpliktelse og ikke verdt å ta bort de yngre årene av livet på.

Det overasker med faktisk veldig at veldig unge folk på KG kjøper hus. Jeg hadd ikke hus i tankene da jeg selv var ung. Studerte rundt omkring også i utlandet. Flytta en haug med ganger og har ikke vært klart til å "slå meg ned" noe sted overhode! Lurer på om unge folk ønsker det selv eller om det er en forventning fra foreldre? 

• Liker 6
Skrevet

Kjøpte hus til 250000 på et stille sted. Brukte 350000 de neste 2 årene på å pusse opp. Nå har jeg det akkurat slik jeg vil.

Ingen lån. Alt blir nå brukt til reising, show og flyging.

Anonymkode: d7be3...aeb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det overasker med faktisk veldig at veldig unge folk på KG kjøper hus. Jeg hadd ikke hus i tankene da jeg selv var ung. Studerte rundt omkring også i utlandet. Flytta en haug med ganger og har ikke vært klart til å "slå meg ned" noe sted overhode! Lurer på om unge folk ønsker det selv eller om det er en forventning fra foreldre? 

Det finnes grenser for hvor lenge man klarer å bo på 13 kvm og når man oppgraderer betaler man gjerne 9000 eller mer i leie. Samtidig som man leier stiger prisene og man havner enda lenger bakpå. Om renta hadde vært høy kunne andre livsstiler fungert, men sånn er det desverre ikke. Jeg går ikke en dag uten å kjenne at det knyter seg i magen fordi jeg tenker på alt jeg taper. Foreldrene mine er nesten hippier så har ikke fått det fra dem 😮

Anonymkode: 5c05e...e2f

• Liker 2
Skrevet

Wow, du har spart mye!

410 000 x 5 = 2 050 000. Regner med at det er rundt dette du vil få i lån? Inkl EK så nærmer du deg jo kr 3 000 000. 

Om du vil bo i Oslo så får du jo ikke store greiene for kr 3 000 000, men kan du senke noe på kravene? Mtp størrelse eller beliggenhet? Og så bo der noen år. Det er jo ingen hemmelighet at det er når man først er på boligmarkedet at man tjener penger (verdiøkning). Man klarer jo ofte å ikke spare nok til å henge med på verdiøkningen...

Evt så er det å øke inntektene da. Ekstrajobb? Så klart ikke nødvendigvis enkelt å få det nå under koronaen...

Anonymkode: 85597...5dc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er status å eie egen bolig i Norge. Folk begynner med leilighet, skifter til rekkehus og til slutt hus. Folk snakker dårlig om min mor som siste person som ikke bytter til hus, som om hun er dum. Det er nesten latterlig. Hun trenger ikke hus.

Den fleksibiliteten man får uten økonomiske og sosiale forpliktelser får du bare en gang i livet. Det er få som går ut av boligmarkedet når dem først er inne, så tenk godt gjennom før man kjøper.

Er det man vil tenke tilbake til i livet alle de årene man sparte alt og samlet penger for ett hus? Er dette formue du skal etterlate til dine fremtidige barn eller ta med deg i døden? Kanskje en romslig pensjonist-tilværelse med nedbetalt bolig? For så å enten ta med deg alt på omsorgsbolig og/eller gintol familie.

Skrevet

Det er tusen ganger bedre å eie enn å leie. Å leie er som å kaste penger ut vinduet. Å eie er smart! Boligen stiger i verdi lg du investerer til deg selv. Den dagen du er gjeldfri kan du leve av pengene dine og ikke betale for å bo. 
vi kjøpte huset vårt da jeg var 23 år. Er nå 40 og snart nedbetalt. Vi betaler bare 7000 i mnd på lånet, og om 6 år er vi ferdig. Da betaler vi kun strøm, og kommunale avgifter. 
huset er på 170 kvm og nyoppusset. Vi betalte 900.000 den gangen, nå er huset verdt 3,5 mill. 
vi kan selge å leie om vi vil å ha masse penger til reise.. men det skal vi ikke. Våre barn skal få en lettere framtid når den tid kommer 

Anonymkode: e89bf...6e4

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange av oss betaler jo andres lån (eller sparepenger) med høye summer for å bo med lav standard på lite areal. Det er ikke logisk å berike andre så mye man kan over flest mulig år, når pengene heller kan investeres i egen bolig.

Anonymkode: ca84e...810

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er veldig imponerende. Jeg har spart 100k og er 30 år. Dårlig på å spare er jeg. Må ut av Oslo som er byen jeg har levd i hele mitt liv for å kjøpe eiendom. Tenker jeg bare leier ass. Man kan tjene minst like mye om man bruker pengene på aksjer som på leilighet. Om man investerer trygt og ikke taper penger, men det kan man risikere med eiendom også så idk

Anonymkode: 9f4bc...d21

Men da har du kanskje opplevd mye og brukt penger på andre ting? Eiendom taper du nok ikke penger på hvis du investerer i det med lang nok tidshorisont... Jeg har klart å kjøpe min første bolig og er 27 år, men føler jeg har ofret veldig mye for det....  :)

Anonymkode: 5329b...ee6

• Liker 2
Skrevet

.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men da har du kanskje opplevd mye og brukt penger på andre ting? Eiendom taper du nok ikke penger på hvis du investerer i det med lang nok tidshorisont... Jeg har klart å kjøpe min første bolig og er 27 år, men føler jeg har ofret veldig mye for det....  :)

Anonymkode: 5329b...ee6

Livet er ikke over når man passerer 30 da...

Anonymkode: 8131a...5b3

• Liker 2
Skrevet

410.000 før skatt? Kan du ikke få en bedre betalt jobb? Med 800k kan du jo fint kjøpe deg bolig mange steder. Vil man bo i Oslo holder det ikke bare å spare, man må ha god lønn i tillegg. 

Anonymkode: 914c2...f0f

Skrevet

synes det er best å eie. som voksen leide jeg i tre år, det siste stedet kostet 11500 i mnd, og var 29 m2. kanskje stort for en 17-åring, men som 46 år gammel var det fantastisk godt å flytte i selveid leilighet på 50 m2 nå og ha mnd kostnad på ca 9000 kr.

og hvis venner forsvinner slik, da er de ikke venner. finn nye! mrn ikke kjøp nye🤭

Anonymkode: 62427...197

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Wow, du har spart mye!

410 000 x 5 = 2 050 000. Regner med at det er rundt dette du vil få i lån? Inkl EK så nærmer du deg jo kr 3 000 000. 

Om du vil bo i Oslo så får du jo ikke store greiene for kr 3 000 000, men kan du senke noe på kravene? Mtp størrelse eller beliggenhet? Og så bo der noen år. Det er jo ingen hemmelighet at det er når man først er på boligmarkedet at man tjener penger (verdiøkning). Man klarer jo ofte å ikke spare nok til å henge med på verdiøkningen...

Evt så er det å øke inntektene da. Ekstrajobb? Så klart ikke nødvendigvis enkelt å få det nå under koronaen...

Anonymkode: 85597...5dc

410 000 er dessverre ikke en veldig høy lønn så 5x inntekt i lån kan være i overkant mye. I tillegg har kanskje TS et studielån som begrenser lånebeløpet ytterligere.

Anonymkode: 56ac5...aca

• Liker 1
Skrevet

I stedet for å spare en krone her og en krone der, burde du brukt tiden til å skaffe deg kompetanse til en bedre betalt jobb. 

Det ville vært en mye mer effektiv vei mot målet ditt. Da ville du hatt muligheten til å spare en tusenlapp her og tusenlapp der. Altså ville du nådd målet ditt tusen ganger raskere, og du kunne brukt resten av tiden på venner, ferie, og damer. 

Anonymkode: 0b337...594

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...