AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #1 Skrevet 30. januar 2021 Hei! Vi skal bygge hus. Jeg er selv håndverker og har jobbet som arbeidsleder. Tenker å ha en del egeninnsats og hadde tenkt å hyre håndverkere gjennom firma på timing i tillegg. Hvis du googler timepris håndverker 2021 får du 800 som svar. Endel er nok noe billigere, men mange av dem igjen vil nok ta det inn ved div påslag osv. hvis jeg ansetter en eller flere som privatperson kommer jeg vesentlig billigere ut. https://www.if.no/bedrift/forsikring-for-bedrifter/personforsikring/hva-koster-en-ansatt . Slipper bla mva, drift, ledelse, kontor, fortjeneste osv til firma. Ser ut til at det koster omtrent halvparten. For besparelsen må jeg selv finne, ansette, lede og avslutte arbeidsforholdet med personen(e). Jeg kan ikke reklamere og er ansvarlig for personen. noen som har erfaring/innspill? Vurderer løsningen for 1-2 personer som jobber med faget mitt/relaterte oppgaver. Anonymkode: cfbe6...79c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #2 Skrevet 31. januar 2021 Hei! Jeg har dessverre ingen erfaring med dette, men vurderer det samme i en lignende situasjon, så følger med på denne. Anonymkode: 6ef77...f6a
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #3 Skrevet 31. januar 2021 Driver å sjekker litt. Merker at det er en del utfordringer, feks for å sette inn annonse på Finn må jeg ha orgnummer, det samme for å be om pris på forsikring. Regner med det praktiske ordner seg da selv om det er litt tungvint. Spent på hvordan potensielle ansatte ser på en privatperson som arbeidsgiver? Anonymkode: cfbe6...79c
little fairy Skrevet 31. januar 2021 #4 Skrevet 31. januar 2021 Hva vil det si at du står ansvarlig? Du forsikrer vel ikke ansatte? Tenker jeg selv ville vært forsiktig å jobbe for noen som muligens ikke har alt på stell.
Enmanelskeråhate Skrevet 31. januar 2021 #5 Skrevet 31. januar 2021 Er vel bare å finne en polakk som tar 300 i timen og la han få på timer da? Hvorfor i all verden ansette?
Gjest Kayo Skrevet 31. januar 2021 #6 Skrevet 31. januar 2021 Det er ingen automatikk at timing er lønnsomt.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #7 Skrevet 5. februar 2021 Arbeidsgiver er ansvarlig for sine ansatte ja. Må sørge for opplæring, forsvarlig arbeidsmiljø forsikring osv. Tror ikke det er mange håndverkere å få hyra til 300kr timen uansett nasjonalitet. Er minstelønn på over 200kr det gjør at er umulig om det ikke er noe tull. Ville vært meget dumt å leie noen svart til å bygge hus. Smutthullet er jo at de oppretter enk (noen gjør det for dem) og leier seg ut under minstelønn, men vi er ikke interessert å drive sosial dumping og ikke tror jeg det er lønnsomt heller. sier ikke at det er automatikk i at timing er lønnsomt. Samtidig vil jeg tro at å ansette noen som kan sammenlignes med timing til halv pris har potensials til å være meget lønnsomt. Ble litt usikker ang MVA, men kan ikke se noe om det her https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/lonnsarbeid-i-hjemmet/lonn-betalt-over-60-000/privat-arbeidsgiver/ . Noen som har erfaring? Anonymkode: cfbe6...79c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #8 Skrevet 6. februar 2021 Må du ikke betale arbeidsgiveravgift, forsikring mm? Om vedkommende blir syk så må man vel ta høyde for det? Jeg kan ikke alt rundt dette, men sosiale kostnader for ansatte er jo litt. Anonymkode: 11d5d...508
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #9 Skrevet 6. februar 2021 Med mindre du har god greie på økonomi og lover og regler, så tror jeg ikke det er en god ide. Mye å sette seg inn i og mye å ta ansvar for. Du må jo uansett ha et firma med de rette tillatelsene til å stå ansvarlig for byggeprosjektet. Man kan ikke som privatperson bare bygge et hus uten dette. Anonymkode: 338de...499 1
A-hunter Skrevet 6. februar 2021 #10 Skrevet 6. februar 2021 Av lønna skal det betales arbeidsgiveravgift, obligatorisk tjenestepensjon og feriepenger. Som arbeidsgiver plikter du også å ha yrkesskadeforsikring for ansatte. Ved sykdom er arbeidsgiverperioden 14 dager før staten tar over. I tillegg har arbeidstakere rettigheter i arbeidsforhold, som opplæring, medarbeidersamtale, garderobeforhold. En arbeidsgiver i byggebransjen må ha kvalitetssikringssystem, HMS-plan osv. Arbeidsgiver får smellen dersom Arbeidstilsynet finner avvik (og det gjør de). Feil på stillas (og det er det) bøtelegges fra 200 000 kroner og opp til over 500 000 og de går rett på ansvarlige i foretaket, så det hjelper ikke slå det konkurs. Starter du et enkeltpersonforetak (kan ha ansatte) skal du bergene merverdiavgift på uttak (arbeidstimer) fra foretaket. Det gjelder også dine egne arbeidstimer - også de timene du jobber utenom normal arbeidstid. Hvor lett det er å finne flinke folk som vil ha jobb i et ett-prosjektsfirma er også et spørsmål. Flinke folk har jobb i dag og det finnes neppe mange som heller vil dette... Overordnet sett tror jeg ikke denne planen er helt vanntett. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #11 Skrevet 6. februar 2021 Takk for svar, og en ekstra takk til de som gløttet på innleggene først;) Som jeg har skrevet og som det står i linkene over må det betales arbeidsgiveravgift, otp, forsikring, sykepenger, feriepenger osv dette er selvsagt og medregnet. Jo du kan sette opp hus til deg selv i Norge og være ansvarlig søker, prosjekterende og utførende som privatperson. Kravet er at du kan sannsynliggjøre at du vil følge pbl, feks ved å benytte ekstern kompetanse. Har jobbet i bransjen selv og anser oss som mye mer seriøs enn de aller fleste. Er snakk om å ansette en erfaren fagperson, så begrenset hvor mye opplæring som trengs. Er også usikker på hvor lett det er å finne noen. Mener jobben burde være attraktiv, god lønn, fast arbeidssted, spennende oppgaver. Også er det jo korona, er nok folk som er mellom jobber som er dyktige også. De aller fleste av oss bytter jobb innimellom eller kan være i et firma som legger ned osv. Uaktuelt å starte et firma, da er jo poenget borte. Usikker på lovligheten av det også. Et firma er for å tjene penger til bedriften. Anonymkode: cfbe6...79c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #12 Skrevet 6. februar 2021 Jeg jobber i bransjen og anbefaler ikke å bli for kreativ bare for å spare noen kroner. Men du kan jo få en fastpris på materialene fra noen + fastpris på byggingen fra et firma? Vi leier ofte inn tømmrerlag på fastpris til prosjekter, det er forutsigbart og ryddig. Da ordner vi alt utenom tømmerarbeidet selv. Anonymkode: faed7...635
PetterKanin Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Med mindre du har god greie på økonomi og lover og regler, så tror jeg ikke det er en god ide. Mye å sette seg inn i og mye å ta ansvar for. Du må jo uansett ha et firma med de rette tillatelsene til å stå ansvarlig for byggeprosjektet. Man kan ikke som privatperson bare bygge et hus uten dette. Anonymkode: 338de...499 Man kan få ansvarsrett som selvbygger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå