Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Du ønsker en kilde på at en har jobbet for å i større grad få kvinner inn i mannsdominerte yrker? 

Jeg kan godt formulere det annerledes. 

Du kommer med en påstand. For å spørre enklere; hvor har du påstanden i fra?  

Påstanden i dette tilfellet er: 

"Feminsime handler om i større grad få kvinner inn i mannsfominerte yrker og få kvinner til å velge likere menn. Når det gjelder sex har det også vært et press for en norm likere menns, selv om det nok har fått seg et skudd for baugen de siste årene. "

Endret av SaraLynn
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er feminist og kjemper for manns rettigheter! Rettigheten til at foreldrepermisjonen også skal gjelde far for eksempel. At mannen min sin rolle er viktig i småbarnsperioden og at likestilling har lagt opp til at han kan det økonomisk. 

Alt det andre du nevner om å pynte og stelle vs fikse ting og mekke bil er bare 1950-tallssjargong. 

• Liker 4
Skrevet

Det er nok ikke så lett for ENKELTE menn å forstå hva feminisme (kampen for like rettigheter mellom kjønnene) betyr all den tid de fortsatt lever med sandkassementaliteten som rådet mellom gutter i barne og ungdomsårene (fokus på å vinne, å herske, å konkurrere, hierarki og makt). Ganske patetisk.

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, Isabella Moon said:

Det er nok ikke så lett for ENKELTE menn å forstå hva feminisme (kampen for like rettigheter mellom kjønnene) betyr all den tid de fortsatt lever med sandkassementaliteten som rådet mellom gutter i barne og ungdomsårene (fokus på å vinne, å herske, å konkurrere, hierarki og makt). Ganske patetisk.

I saw what you did there...

Det som du kaller sandkassementalitet er typisk maskuline trekk som det burde være fullt ut akseptert å ha dersom man er for likestilling? Eller?

Det er akkurat dette menn ser og som gjør det vanskelig å sette feminisme = likestilling...

Jeg kjenner ingen som ikke er for likestilling. Det er kanskje slik feminisme ble definert ideologisk i en tid det faktisk var store forskjeller. De viktige kampene er imidlertid vunnet og dagen feministiske kamp handler i mye større grad om å gi kvinner flere rettigheter på bekostning av menns. Faktisk det motsatte av likestilling.

Jeg oppfatter ikke det største problemet som i at kvinner ønsker å bli mere som menn som i premisset til TS, mene heller at menn ikke lenger får være menn men skal være mest mulig lik kvinner... Dette taper både menn og kvinner på.

• Liker 3
Skrevet
XaoS skrev (7 timer siden):

Jeg er feminist og kjemper for manns rettigheter! Rettigheten til at foreldrepermisjonen også skal gjelde far for eksempel. At mannen min sin rolle er viktig i småbarnsperioden og at likestilling har lagt opp til at han kan det økonomisk. 

Alt det andre du nevner om å pynte og stelle vs fikse ting og mekke bil er bare 1950-tallssjargong. 

Fint at disse rettighetene finnes samt kjempe videre for like muligheter på dette området. Så lenge de ikke blir tvang. Da jeg hadde små barn var det helt unaturlig at far skulle være hjemme. 

Feminisme kan være så mye. Den ekstreme vi ser i USA nå (og som sprer seg) ønsker jeg ikke å være en del av. Mange av disse ser ut som kortklipte mannsplugger med rosa hår eller utvaska batikk-radikalere. De skriker høyt og beskylder menn for overgrep bare de sier "hei". Derfor betegner jeg ikke meg selv som feminist. Vil ikke assosieres med disse.

• Liker 1
Skrevet
Uredd skrev (19 minutter siden):

I saw what you did there...

Det som du kaller sandkassementalitet er typisk maskuline trekk som det burde være fullt ut akseptert å ha dersom man er for likestilling? Eller?

Det er akkurat dette menn ser og som gjør det vanskelig å sette feminisme = likestilling...

Jeg kjenner ingen som ikke er for likestilling. Det er kanskje slik feminisme ble definert ideologisk i en tid det faktisk var store forskjeller. De viktige kampene er imidlertid vunnet og dagen feministiske kamp handler i mye større grad om å gi kvinner flere rettigheter på bekostning av menns. Faktisk det motsatte av likestilling.

Jeg oppfatter ikke det største problemet som i at kvinner ønsker å bli mere som menn som i premisset til TS, mene heller at menn ikke lenger får være menn men skal være mest mulig lik kvinner... Dette taper både menn og kvinner på.

Helt enig! Det er uhyre viktig at menn får være menn. Dette er ren biologi, og den klusser man ikke med. Som kvinner må vi lære å sette pris på (ansvarlig) maskulinitet. Det vil komme situasjoner der vi skriker etter det vi forsøker å undertrykke; Mannen! Det er så mye hykleri i denne nye typen feminisme. Mange unge gutter sliter i dag med å finne sin rolle, noe som burde være helt unødvendig. Derfor trekkes de til psykologer som Jordan Peterson (som mange hisser seg opp over). Jeg vet av personlig erfaring hvilken skade denne bevegelsen påfører unge gutter. Selv priser jeg maskuliniteten og elsker menn ❤️ Å tro at det kvinnelige kjønn er mer edelt er for meg veldig provoserende. Kvinner er flotte, men kan også være manipulerende små monstre. For mange av dem i politikken f.eks, er uheldig. For mange styres av "følelser". Menn er ofte (men ikke alltid) mer realistiske og setter klarere grenser. Vi utfyller hverandre. 

Jeg feirer forskjellene og biologien. Det er i grenselandet mann/kvinne spenningen og mystikken oppstår. 

• Liker 1
Gjest sunriseandsunset
Skrevet
12 minutter siden, Blålin said:

Fint at disse rettighetene finnes samt kjempe videre for like muligheter på dette området. Så lenge de ikke blir tvang. Da jeg hadde små barn var det helt unaturlig at far skulle være hjemme. 

Feminisme kan være så mye. Den ekstreme vi ser i USA nå (og som sprer seg) ønsker jeg ikke å være en del av. Mange av disse ser ut som kortklipte mannsplugger med rosa hår eller utvaska batikk-radikalere. De skriker høyt og beskylder menn for overgrep bare de sier "hei". Derfor betegner jeg ikke meg selv som feminist. Vil ikke assosieres med disse.

Har aldri skjønt meg på taktikken til feminister. De gjør det de kan for å skape et bilde av menn som overgripere, men samtidig så ønsker de å bli hørt og ønsker menn med på laget.

Blir like dumt som å tilby et produkt i et marked for så å gå ut i media og reklamerer med at de som kjøper produktet er mindre smarte eller noe annet.

Skrevet
Isabella Moon skrev (2 timer siden):

Problemet jeg prøvde å belyse tidligere er jo nettopp at feminisme ikke så lett lar seg definere. En kan trekke frem en definisjon som er så vag og bred at den favner de aller fleste nordmenn, samtidig som de aller færreste definerer seg som feminister. En kan bruke samme definisjon til å definere andre ut og inn, avhengig av hvordan en tolker definisjonen. 

• Liker 1
Skrevet
SaraLynn skrev (7 minutter siden):

😂 For tusende gang, jaaa. 😂 Påstanden din, som jeg har klippet og limt inn tusen ganger og spurt om det samme, der du hver gang har latet som du misforstår basert på ordformuleringer eller andre ting som en treåring ville forstått.  

Du virket i gå uinteressert i en slik kilde, men her har du altså en kilde til et eksempel på dette: 

https://snl.no/kjønnskvotering_i_styrer

Videre fra Regjeringen (som et av flere tiltak):

Sitat

Regjeringen vil

"å bidra til å rekruttere flere jenter til realfagene gjennom Jenter og teknologi"

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-7-20152016/id2456562/?ch=2

Jeg tror dette egentlig er temmelig godt kjent, så jeg er usikker på hvor mange eksempler du trenger? 

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (4 minutter siden):

Du virket i gå uinteressert i en slik kilde, men her har du altså en kilde til et eksempel på dette: 

https://snl.no/kjønnskvotering_i_styrer

Videre fra Regjeringen (som et av flere tiltak):

Jeg tror dette egentlig er temmelig godt kjent, så jeg er usikker på hvor mange eksempler du trenger? 

Poenget ditt har hele tiden vært kvotering?  

Det er din begrunnelse for påstanden om at «feminisme handler om å få kvinner til å velge å være likere menn»?

Og «når det gjelder sex har det også vært et press for en norm likere menns»? 

Skrevet
SaraLynn skrev (Akkurat nå):

Poenget ditt har hele tiden vært kvotering?  

Det er din begrunnelse for påstanden om at «feminisme handler om å få kvinner til å velge å være likere menn»?

Og «når det gjelder sex har det også vært et press for en norm likere menns»? 

At en vil få kvinner inn på mannsdominerte arenaer forklarte jeg deg for flere innlegg siden, derfor er jeg usikker på hva kilder på noe så kjent skulle hjelpe. På samme måte ønsker en at kvinner skal velge likere menn når det gjelder prioritering av arbeidsliv og tilsvarende nedprioritering av familie og det å være hjemmeværende. 

Sitat

- Man kan si det er like verdifullt å gå hjemme med barn som å jobbe – men det er det ikke

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/oRjjV/man-kan-si-det-er-like-verdifullt-aa-gaa-hjemme-med-barn-som-aa-jobbe

Når det gjelder likere normer for sex kan du lese litt om der her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sex-positive_feminism

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet
Blålin skrev (4 timer siden):

Helt enig! Det er uhyre viktig at menn får være menn. Dette er ren biologi, og den klusser man ikke med. Som kvinner må vi lære å sette pris på (ansvarlig) maskulinitet. Det vil komme situasjoner der vi skriker etter det vi forsøker å undertrykke; Mannen! Det er så mye hykleri i denne nye typen feminisme. Mange unge gutter sliter i dag med å finne sin rolle, noe som burde være helt unødvendig. Derfor trekkes de til psykologer som Jordan Peterson (som mange hisser seg opp over). Jeg vet av personlig erfaring hvilken skade denne bevegelsen påfører unge gutter. Selv priser jeg maskuliniteten og elsker menn ❤️ Å tro at det kvinnelige kjønn er mer edelt er for meg veldig provoserende. Kvinner er flotte, men kan også være manipulerende små monstre. For mange av dem i politikken f.eks, er uheldig. For mange styres av "følelser". Menn er ofte (men ikke alltid) mer realistiske og setter klarere grenser. Vi utfyller hverandre. 

Jeg feirer forskjellene og biologien. Det er i grenselandet mann/kvinne spenningen og mystikken oppstår. 

Akkurat det sa de på 1800-tallet også. Derfor kunne de ikke se for seg kvinner i lederposisjoner eller innen akademia, heller i det hele tatt diskutere seriøse tema.  Den emosjonelle kvinnen måtte beskyttes av den sterke mannen.

Er det det du vil ha?

Skrevet

Hva i alle dager har hårfrisen deres å gjøre i denne diskusjonen? Det er irrelevant.

• Liker 1
Skrevet
Vinterjenta skrev (2 minutter siden):

Akkurat det sa de på 1800-tallet også. Derfor kunne de ikke se for seg kvinner i lederposisjoner eller innen akademia, heller i det hele tatt diskutere seriøse tema.  Den emosjonelle kvinnen måtte beskyttes av den sterke mannen.

Er det det du vil ha?

Lik lønn for likt arbeid, like muligheter m.m. er jeg FOR. Det er likestilling. Utover det er det naturlige forskjeller på kjønnene. Den emosjonelle kvinnen må gjerne beskyttes av mannen, både psykisk og fysisk. Mannen har behov for omsorg og støtte fra kvinnen. De utfyller hverandre. Jeg har aldri sagt at mannen har enerett på lederposisjoner eller akademia. Men av natur er de ofte mer ambisiøse. Her i Norge forsøker vi (med mindre det har blitt endring) å kvotere inn menn på studier som sykepleie, og kvinner på studier som ingeniør. Resultatet er ikke oppløftende og viser at vi stort sett velger forskjellig. Jeg mener at den med best resultater skal få studieplassen/jobben, ikke kvoteres inn på bakgrunn av kjønn eller rase.

Hvilke rettigheter vil du kvinnen skal ha (i Norge) som hun ikke har på lik linje med mannen i dag?

• Liker 2
Skrevet
Vinterjenta skrev (8 minutter siden):

Hva i alle dager har hårfrisen deres å gjøre i denne diskusjonen? Det er irrelevant.

Ja. Men det er jo litt moro å se på. 

• Liker 1
Skrevet

For mange av dem i politikken f.eks, er uheldig. For mange styres av "følelser".

Var det ikke det du skrev?

Skrevet
Vinterjenta skrev (Akkurat nå):

Var det ikke det du skrev?

Jeg skrev "for mange". Det betyr da ikke "ingen"? Overvekt av kvinner fører ikke alltid med seg positive resultater. 

• Liker 1
Skrevet
Blålin skrev (7 minutter siden):

Den emosjonelle kvinnen må gjerne beskyttes av mannen, både psykisk og fysisk. Mannen har behov for omsorg og støtte fra kvinnen. De utfyller hverandre. Jeg har aldri sagt at mannen har enerett på lederposisjoner eller akademia. Men av natur er de ofte mer ambisiøse.

Jeg påpekte kun likheten i uttalelsene dine og holdninger fra 1800-tallet. Det blir bare mer og mer treffende. 

Hvorfor har mannen behov for omsorg, mens samtidig mer ambisiøse?

Og forøvrig syns jeg at å stille disse spørsmålene er viktige nettopp i feminisme, eller i alle fall en feministisk vinkling på samfunnskunnskap. Eller kjønnsstudier/feministisk teori som vi også kaller det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...