Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, SaraLynn said:

Kan du forklare meg nærmere hvirdan feminisme ikke støtter begge kjønns kamp for rettigheter?

Fordi de fleste feminister i praksis ikke kjemper for menns rettigheter i like stor grad. Det er en større andel av feminister som bryr seg mest om kvinners problemer enn menns problemer. F.eks. kamp mot omskjæring av guttebabyer ser jeg lite motstand mot blant feminster, mest egalitære stort sett er imot det. Da kaller jeg meg heller egalitær.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Aliquis skrev (8 minutter siden):

Litt ironisk at i samme innlegg hvor du skriver at et ord «betyr det det betyr», så siterer du en definisjon som sier at feminisme har flere ideologiske retninger (og dermed kan bety flere ting). 

Flere ting ja. Men likevel ikke ting som hver enkelt av oss kan finne på selv. Det er forskjell på at et ord kan ha bestemte betydninger, men flere av dem, og det å bare bety "whatever". 

At det står "flere ideologiske retninger" betyr ikke at "her kan man finne på selv" 

Det velger jeg å tro at du egentlig skjønner

Endret av SaraLynn
  • Liker 1
Skrevet
SaraLynn skrev (9 minutter siden):

En definisjon jeg stoler på? Det fungerer ikke slik at vi alle bare kan ha våre egne definisjoner på ting. Et ord betyr det det betyr.

Her er definisjonen: 

Selve ordet feminisme kommer opprinnelig fra det latinske ordet feminia, som betyr kvinne.

Feminismen har flere ideologiske retninger, men felles står målsetninger om at menn og kvinner skal ha like rettigheter, muligheter og ansvar. Både politiske, økonomiske og sosiale sider av likestilling mellom kjønnene analyseres. Dette omfatter også analyse av ideer om hva kvinnelighet/femininitet er, om hvordan seksualitet definerer kjønnsidentitet, og om hvordan dette endres.

Feminisme er en kritisk ideologi som kan legges til grunn for politisk handling, hvor målet er å endre skjev maktfordeling mellom kjønnene. Det er særlig i kvinnebevegelsen den feministiske ideologi praktiseres gjennom aksjoner og politisk press.

Det ser ut som du gikk glipp av selve definisjonen fra din egen kilde, så jeg tillater meg å ta med den og:

Sitat

Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler om frihet, likestilling og rettferdighet for alle, uavhengig av kjønn.

https://snl.no/feminisme

Som du ser er dette en ekstremt vag definisjon, som er noe av grunnen til at en ser diskusjoner internt om hvem som er "ekte" feminister. 

SaraLynn skrev (5 minutter siden):

Ja, du utdypet. Du begrunnet ikke. Jeg greier ikke å skjønne hvordan du ikke kan forstå forskjellen. 

Om du hadde begrunnet hvorfor du mener at "feminisme i stor grad handler om å få kvinner til å velge å være likere menn" , så hadde du kommet med eksempler på hvor du hadde dette fra, HVA som gjør at du mener dette.  

Skriver til og med at "det er vanskelig å komme bort i fra", men det er tydeligvis stikk motsatt, umulig for deg å å peke på. 

Jeg begrunner gjennom å vise hvilke områder jeg ser eksempler på det jeg hevder. Kan du ikke prøve å konkretisere hva du mener må forklares ytterligere? 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Anocopy said:

Det er meningsløst å bruke definisjoner i ordboka for å beskrive denne typen ting. Hva en gruppe definerer seg som og hva den er i praksis er to forskjellige ting. Hvorfor kalle seg feminist når man kan kalle seg egalitær er noe jeg lurer på personlig. Jeg ville aldri kalt meg feminist, da jeg støtter begge kjønns kamp om rettigheter.

Kanskje noen er mer opptatt av å kjempe for kvinners rettigheter, og de ønsker fokus på disse rettighetene? 

Skrevet
Just now, SaraLynn said:

Flere ting ja. Men likevel ikke ting som hver enkelt av oss kan finne på selv. Det er forskjell på at et ord kan ha bestemte betydninger, men flere av dem, og det å bare bety "whatever". 

At det står "flere ideologiske retninger" betyr ikke at "her kan man finne på selv" 

Det velger jeg å tro at du egentlig skjønner

Hvordan tror du de forskjellige ideologiene innenfor feminismen oppsto? Var det ingen som fant dem på selv? Dukket de bare opp ut av løse luften?

Skrevet
Anocopy skrev (2 minutter siden):

Fordi de fleste feminister i praksis ikke kjemper for menns rettigheter i like stor grad. Det er en større andel av feminister som bryr seg mest om kvinners problemer enn menns problemer. F.eks. kamp mot omskjæring av guttebabyer ser jeg lite motstand mot blant feminster, mest egalitære stort sett er imot det. Da kaller jeg meg heller egalitær.

Sikkert et eksempel på at man får forskjellig informasjon når man følger forskjellige kanaler. Mitt inntrykk er at det er like stor motstand mot slike ting.  

• Liker 1
Skrevet
Aliquis skrev (12 minutter siden):

Litt ironisk at i samme innlegg hvor du skriver at et ord «betyr det det betyr», så siterer du en definisjon som sier at feminisme har flere ideologiske retninger (og dermed kan bety flere ting). 

Ja det var i grunn poenget jeg håpet å få over ved at brukeren selv kunne finne frem en definisjon, slik at det ble åpenbart.

Skrevet

Sikkert et eksempel på at man får forskjellig informasjon når man følger forskjellige kanaler. Mitt inntrykk er at det er like stor motstand mot slike ting.  

Du kan da ikke ærlig mene at feminisme-bevegelser i like stor grad kjemper for menns problemer? 

De fokuserer på kvinners rettigheter, og det er helt greit. For å danne slike bevegelser trenger man ofte noe å samles rundt, og da er det lett at "alles rettigheter" blir for vagt. 

Skrevet
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Det ser ut som du gikk glipp av selve definisjonen fra din egen kilde, så jeg tillater meg å ta med den og:

Som du ser er dette en ekstremt vag definisjon, som er noe av grunnen til at en ser diskusjoner internt om hvem som er "ekte" feminister. 

Jeg begrunner gjennom å vise hvilke områder jeg ser eksempler på det jeg hevder. Kan du ikke prøve å konkretisere hva du mener må forklares ytterligere? 

Du viser ikke noen "områder" eller kommer med noen eksempler eller grunner for hvorfor du mener det er slik. Du bare sier at det er slik.  

Dette gir jeg opp. Du må nesten bare lese over og tenke litt videre på det, eller så får vi bare være enige om at her forstår vi ikke hverandre. 

• Liker 3
Skrevet

Du viser ikke noen "områder" eller kommer med noen eksempler eller grunner for hvorfor du mener det er slik. Du bare sier at det er slik.  

Dette gir jeg opp. Du må nesten bare lese over og tenke litt videre på det, eller så får vi bare være enige om at her forstår vi ikke hverandre. 

Han viser til definisjonen du selv kom med...

Skrevet
SaraLynn skrev (1 minutt siden):

Jo akkurat det gjorde jeg for en stund siden, som er grunnen til at jeg spør deg hva du savner:

Skrevet
5 minutter siden, SaraLynn said:

Sant nok, jeg har iallfall inntrykket av at de fleste feminister misforstår menns problemer, ikke bryr seg særlig eller er direkte fiendtlige. Det er dessverre min erfaring og inntrykk gjennom livet. Virker dog som de fleste nordmenn nå er imot lemlestelse av guttebabyer, men politikerne tar det aldri opp. 🤷‍♂️

Skrevet
Aliquis skrev (5 minutter siden):

Hvordan tror du de forskjellige ideologiene innenfor feminismen oppsto? Var det ingen som fant dem på selv? Dukket de bare opp ut av løse luften?

Nå håper jeg for din del du bare later som. 

Det jeg mener er selvfølgelig at etter at et begrep/ideologi har oppstått og er etablert, så kan ikke jeg eller du eller andre bare finne opp egne betydninger av etablerte begreper. 

Selvfølgelig har noen skapt dem i utgangspunktet. 

• Liker 3
Skrevet
Aliquis skrev (2 minutter siden):

Han viser til definisjonen du selv kom 

Det er snakk om et spørsmål vedkommende fikk tidligere. 

Skrevet

Nå håper jeg for din del du bare later som. 

Det jeg mener er selvfølgelig at etter at et begrep/ideologi har oppstått og er etablert, så kan ikke jeg eller du eller andre bare finne opp egne betydninger av etablerte begreper. 

Selvfølgelig har noen skapt dem i utgangspunktet. 

Sier du altså at etter feminisme-begrepet oppsto, så har det ikke oppstått noen nye ideologier innen feminisme? 

I såfall vil jeg gjerne opplyse om at begrepet oppsto i 1837.

Skrevet
herzeleid skrev (5 minutter siden):

Jo akkurat det gjorde jeg for en stund siden, som er grunnen til at jeg spør deg hva du savner:

Mener du dette?: 

Å i større grad få kvinner inn i mannsfominerte yrker og få kvinner til å velge likere menn. Når det gjelder sex har det også vært et press for en norm likere menns, selv om det nok har fått seg et skudd for baugen de siste årene.  

Du sier "slik er det". Du forklarer ikke hvorfor du mener det, hvor du har det fra, eller kommer med eksempler på hvor du har det fra. 

Du ble spurt om en begrunnelse på hvorfor du mener dette. Svaret ditt er bare en gjentagelse av hva du mener. Med et tillegg av noe du også mener om sex. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Aliquis skrev (8 minutter siden):

Sier du altså at etter feminisme-begrepet oppsto, så har det ikke oppstått noen nye ideologier innen feminisme? 

I såfall vil jeg gjerne opplyse om at begrepet oppsto i 1837.

Nei, det er heller ikke det jeg sier.

Men det tror jeg du vet. Du kverulerer for å kverulere.

Poenget var at verken jeg, du eller noen andre kan finne på selv hva et ord eller et begrep betyr. Alle begreper og definisjoner er stadig i endring, det stemmer. 

Jeg vet at du egentlig forstår, men at du later som du misforstår for å vinne en diskusjon. Da tas debatten til et veldig lavt nivå, og det er veldig synd. 

Endret av SaraLynn
  • Liker 2
Skrevet
SaraLynn skrev (9 minutter siden):

Mener du dette?: 

Å i større grad få kvinner inn i mannsfominerte yrker og få kvinner til å velge likere menn. Når det gjelder sex har det også vært et press for en norm likere menns, selv om det nok har fått seg et skudd for baugen de siste årene.  

Du sier "slik er det". Du forklarer ikke hvorfor du mener det, hvor du har det fra, eller kommer med eksempler på hvor du har det fra. 

Du ble spurt om en begrunnelse på hvorfor du mener dette. Svaret ditt er bare en gjentagelse av hva du mener. Med et tillegg av noe du også mener om sex. 

Jeg tror jeg forklarer greit hvorfor jeg mener det jeg gjør. Jeg er usikker på om du egentlig prøver å spørre etter mer spesifikke/konkrete eksempler, gitt at jeg tross alt har svart på det som ble etterspurt?

• Liker 1
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Jeg tror jeg forklarer greit hvorfor jeg mener det jeg gjør. Jeg er usikker på om du egentlig prøver å spørre etter mer spesifikke/konkrete eksempler, gitt at jeg tross alt har svart på det som ble etterspurt?

Ja, man viser vel gjerne til kilder for å begrunne en påstand?  

Og nei, jeg mener fortsatt at du ikke forklarer noe sted hvorfor du mener det er slik du skriver, bare at du mener det er slik.

Det er fortsatt bare en påstand. 

Endret av SaraLynn
  • Liker 2
Skrevet
SaraLynn skrev (1 minutt siden):

Ja, man viser vel gjerne til kilder for å begrunne en påstand? 

Du ønsker en kilde på at en har jobbet for å i større grad få kvinner inn i mannsdominerte yrker? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...