Morpheus Skrevet 30. januar 2021 #1 Skrevet 30. januar 2021 Feminister virker som at de kjører en kamp om å være så mandig som mulig. Gå med herreklær som bukser i stedet for skjørt, gensere, osv. Samt at de skal ta alle mansroller. Mannen skal ta over alle kvinnerollene som å pynte og stelle hjemme, og passe småbarn. Mens meninist er å bevare manndommen mest mulig. Være den som går i bukser, fikser ting, mekker bil, tar med barna på manneopplevelser som jakt, fiske, mopedmekking og maskuline ting. Tar jeg helt feil her? Kjemper feministene for å være mest mulig mann? 1
Dhllgfehl Skrevet 30. januar 2021 #2 Skrevet 30. januar 2021 Du tar fullstendig feil. Les deg opp. 25
SaraLynn Skrevet 30. januar 2021 #4 Skrevet 30. januar 2021 (endret) Hva snakker du om? Jeg kommer aldri til å forstå meg på folk som ikke bare kjapt sjekker hva et ord eller begrep betyr før de driter seg ut på denne måten. Endret 30. januar 2021 av SaraLynn 25
herzeleid Skrevet 30. januar 2021 #5 Skrevet 30. januar 2021 Nå er jeg ikke helt sikker på hvor en vil med trådstarten, men at feminisme i stor grad har handlet om å få kvinner til å velge og være likere menn er nok vanskelig å komme bort fra. 3
Tanuki Skrevet 31. januar 2021 #6 Skrevet 31. januar 2021 14 minutter siden, Morpheus said: Tar jeg helt feil her? Kjemper feministene for å være mest mulig mann? ja, som feminist prøver jeg veldig hardt å bli en mann. Promper og raper ved bordet, gjør ikke en dritt hjemme, men sex og oppvartning skal jeg ha. Henter kanskje ungene i bhg en gang i blant, men da skal jeg ha helgen fri til å henge med kompiser, drikke og se på fotball. 16
SaraLynn Skrevet 31. januar 2021 #7 Skrevet 31. januar 2021 (endret) herzeleid skrev (5 minutter siden): Nå er jeg ikke helt sikker på hvor en vil med trådstarten, men at feminisme i stor grad har handlet om å få kvinner til å velge og være likere menn er nok vanskelig å komme bort fra. Det handler om rettigheter. Ikke å «være» som menn. Eller å være lik menn heller. Men å ha like rettigheter. Det er hvertfall definisjonen, og det som er ekte feminisme. At det finnes ekstreme ytterpunkt her som med alt annet tviler jeg ikke på. Både menn og kvinner har utbytte av like rettigheter mellom kjønnene, siden det er mange ulikheter som rammer menn også. Endret 31. januar 2021 av SaraLynn 13
Tanuki Skrevet 31. januar 2021 #8 Skrevet 31. januar 2021 3 minutter siden, herzeleid said: Nå er jeg ikke helt sikker på hvor en vil med trådstarten, men at feminisme i stor grad har handlet om å få kvinner til å velge og være likere menn er nok vanskelig å komme bort fra. hvordan begrunner du det? 3
Anjonym Skrevet 31. januar 2021 #9 Skrevet 31. januar 2021 Er det feminisme eller femininitet du mener nå? De er to forskjellige ting. 2
herzeleid Skrevet 31. januar 2021 #10 Skrevet 31. januar 2021 SaraLynn skrev (Akkurat nå): Det handler om rettigheter. Ikke å «være» som menn. Eller å være kike menn heller. Men å ha like rettigheter. Det er hvertfall definisjonen, og det som er ekte feminisme. At det finnes ekstreme ytterpunkt her også tviler jeg ikke på. Både menn og kvinner har utbytte av like rettigheter mellom kjønnene, siden det er mange ulikheter som ikke er heldig for menn heller. Hva som er "ekte feminisme" tror jeg fort er kilde til intern stridighet blant feminister, så der ville jeg ikke prøvd å påberope meg definisjonsmakt. Når det gjelder rettigheter er det noe vi har og har hatt temmelig lenge. Tanuki skrev (1 minutt siden): hvordan begrunner du det? Å i større grad få kvinner inn i mannsfominerte yrker og få kvinner til å velge likere menn. Når det gjelder sex har det også vært et press for en norm likere menns, selv om det nok har fått seg et skudd for baugen de siste årene. 1
SaraLynn Skrevet 31. januar 2021 #11 Skrevet 31. januar 2021 herzeleid skrev (6 minutter siden): Hva som er "ekte feminisme" tror jeg fort er kilde til intern stridighet blant feminister, så der ville jeg ikke prøvd å påberope meg definisjonsmakt. Når det gjelder rettigheter er det noe vi har og har hatt temmelig lenge. Å i større grad få kvinner inn i mannsfominerte yrker og få kvinner til å velge likere menn. Når det gjelder sex har det også vært et press for en norm likere menns, selv om det nok har fått seg et skudd for baugen de siste årene. Hvem er det du mener som uberettiget påberoper seg definisjonsmakt? Ordboka? 3
SaraLynn Skrevet 31. januar 2021 #12 Skrevet 31. januar 2021 (endret) herzeleid skrev (12 minutter siden): herzeleid skrev (12 minutter siden): Hva som er "ekte feminisme" tror jeg fort er kilde til intern stridighet blant feminister, så der ville jeg ikke prøvd å påberope meg definisjonsmakt. Når det gjelder rettigheter er det noe vi har og har hatt temmelig lenge. Å i større grad få kvinner inn i mannsfominerte yrker og få kvinner til å velge likere menn. Når det gjelder sex har det også vært et press for en norm likere menns, selv om det nok har fått seg et skudd for baugen de siste årene. Her ble du bedt om å begrunne hvorfor du mener feminisme handler om dette, ikke gjenta/utdype/forklare nærmere Endret 31. januar 2021 av SaraLynn 5
herzeleid Skrevet 31. januar 2021 #13 Skrevet 31. januar 2021 SaraLynn skrev (5 minutter siden): Hvem er det du mener som uberettiget påberoper seg definisjonsmakt? Ordboka? Få høre ordboka, så skal jeg forklare det nærmere. SaraLynn skrev (1 minutt siden): Her ble du bedt om å begrunne hvorfor du mener feminisme handler om dette, ikke gjenta/utdype/forklare nærmere Jeg er usikker på hva du savner?
SaraLynn Skrevet 31. januar 2021 #14 Skrevet 31. januar 2021 herzeleid skrev (Akkurat nå): Få høre ordboka, så skal jeg forklare det nærmere. Jeg er usikker på hva du savner? Skal jeg sitere for deg hva som står i ordboka om hva feminisme betyr? Mener du å si at du ikke har prøvd å finne det ut selv en gang før du uttaler deg om hva du mener er feminisme? På det andre spørsmålet vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forklare deg forskjellen på det å begrunne en påstand og det å gjenta påstanden. Kanskje det hjelper deg om du leser over en gang til hva du selv skrev og spørsmålet du fikk? 6
herzeleid Skrevet 31. januar 2021 #15 Skrevet 31. januar 2021 SaraLynn skrev (1 minutt siden): Skal jeg sitere for deg hva som står i ordboka om hva feminisme betyr? Mener du å si at du ikke har prøvd å finne det ut selv en gang før du uttaler deg om hva du mener er feminisme? Jeg tror det blir lettere for meg å forklare deg hvordan spørsmålet er litt mer komplisert enn som så om du viser meg en definisjon du stoler på. Sitat På det andre spørsmålet vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forklare deg forskjellen på det å begrunne en påstand og det å gjenta påstanden. Kanskje det hjelper deg om du leser over en gang til hva du selv skrev og spørsmålet du fikk? Nå utdypet jeg med eksempler på hva som ligger i påstanden. Å "begrunne en påstand" er såpass vagt at det vil være enklere om du forteller oss hva du savner, heller enn at du savner noe. 1
SaraLynn Skrevet 31. januar 2021 #16 Skrevet 31. januar 2021 En definisjon jeg stoler på? Det fungerer ikke slik at vi alle bare kan ha våre egne definisjoner på ting. Et ord betyr det det betyr. Her er definisjonen: Selve ordet feminisme kommer opprinnelig fra det latinske ordet feminia, som betyr kvinne. Feminismen har flere ideologiske retninger, men felles står målsetninger om at menn og kvinner skal ha like rettigheter, muligheter og ansvar. Både politiske, økonomiske og sosiale sider av likestilling mellom kjønnene analyseres. Dette omfatter også analyse av ideer om hva kvinnelighet/femininitet er, om hvordan seksualitet definerer kjønnsidentitet, og om hvordan dette endres. Feminisme er en kritisk ideologi som kan legges til grunn for politisk handling, hvor målet er å endre skjev maktfordeling mellom kjønnene. Det er særlig i kvinnebevegelsen den feministiske ideologi praktiseres gjennom aksjoner og politisk press. 3
Aliquis Skrevet 31. januar 2021 #17 Skrevet 31. januar 2021 1 minutt siden, SaraLynn said: En definisjon jeg stoler på? Det fungerer ikke slik at vi alle bare kan ha våre egne definisjoner på ting. Et ord betyr det det betyr. Her er definisjonen: Selve ordet feminisme kommer opprinnelig fra det latinske ordet feminia, som betyr kvinne. Feminismen har flere ideologiske retninger, men felles står målsetninger om at menn og kvinner skal ha like rettigheter, muligheter og ansvar. Både politiske, økonomiske og sosiale sider av likestilling mellom kjønnene analyseres. Dette omfatter også analyse av ideer om hva kvinnelighet/femininitet er, om hvordan seksualitet definerer kjønnsidentitet, og om hvordan dette endres. Feminisme er en kritisk ideologi som kan legges til grunn for politisk handling, hvor målet er å endre skjev maktfordeling mellom kjønnene. Det er særlig i kvinnebevegelsen den feministiske ideologi praktiseres gjennom aksjoner og politisk press. Litt ironisk at i samme innlegg hvor du skriver at et ord «betyr det det betyr», så siterer du en definisjon som sier at feminisme har flere ideologiske retninger (og dermed kan bety flere ting). 3
Anocopy Skrevet 31. januar 2021 #18 Skrevet 31. januar 2021 2 minutter siden, SaraLynn said: En definisjon jeg stoler på? Det fungerer ikke slik at vi alle bare kan ha våre egne definisjoner på ting. Et ord betyr det det betyr. Det er meningsløst å bruke definisjoner i ordboka for å beskrive denne typen ting. Hva en gruppe definerer seg som og hva den er i praksis er to forskjellige ting. Hvorfor kalle seg feminist når man kan kalle seg egalitær er noe jeg lurer på personlig. Jeg ville aldri kalt meg feminist, da jeg støtter begge kjønns kamp om rettigheter.
SaraLynn Skrevet 31. januar 2021 #19 Skrevet 31. januar 2021 (endret) herzeleid skrev (13 minutter siden): Jeg tror det blir lettere for meg å forklare deg hvordan spørsmålet er litt mer komplisert enn som så om du viser meg en definisjon du stoler på. Nå utdypet jeg med eksempler på hva som ligger i påstanden. Å "begrunne en påstand" er såpass vagt at det vil være enklere om du forteller oss hva du savner, heller enn at du savner noe. Ja, du utdypet. Du begrunnet ikke. Jeg greier ikke å skjønne hvordan du ikke kan forstå forskjellen. Om du hadde begrunnet hvorfor du mener at "feminisme i stor grad handler om å få kvinner til å velge å være likere menn" , så hadde du kommet med eksempler på hvor du hadde dette fra, HVA som gjør at du mener dette. Du skriver til og med at "det er vanskelig å komme bort i fra", men det er tydeligvis stikk motsatt, umulig for deg å å peke på. Endret 31. januar 2021 av SaraLynn 4
SaraLynn Skrevet 31. januar 2021 #20 Skrevet 31. januar 2021 (endret) Anocopy skrev (3 minutter siden): Det er meningsløst å bruke definisjoner i ordboka for å beskrive denne typen ting. Hva en gruppe definerer seg som og hva den er i praksis er to forskjellige ting. Hvorfor kalle seg feminist når man kan kalle seg egalitær er noe jeg lurer på personlig. Jeg ville aldri kalt meg feminist, da jeg støtter begge kjønns kamp om rettigheter. Kan du forklare meg nærmere hvordan feminisme ikke støtter begge kjønns kamp for like rettigheter? (Jeg regner med du mente like rettigheter, ikke kamp om rettigheter som om bare det ene kjønnet kan vinne og oppnå å ha rettigheter) Endret 31. januar 2021 av SaraLynn 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå