Gå til innhold

Kan alle få veggehengt toalett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri pusset opp, så ekstremt overveldende for meg å prøve å finne ut hvordan man går frem for å få til å finne ut av de tingene man lurer på. Takknemlig for hjelp.

Er det slik at a) alle bad kan få vegghengt toalett, eller b) det må spesielle forutsetninger til?

Dersom svaret er b) hva er disse forutsetningene, og hvordan går man frem for å finne ut om de er tilstede i boligen?

Ekstraspørsmål, noen som har noen formening om ca hva det kan koste om man skal bytte ut gammeldags stående toalett med et vegghengt, og må såklart ha proffe til å gjøre jobben for seg?

Anonymkode: 70dcf...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ønsker ikke noe dyrere enn nødvendig, men det må jo såklart være skikkelig arbeid og gjort etter forskrifter og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik trenger man ved veggmontert toalett. Innbyggingssisterne i veggen. Det monteres når badet blir bygget eller total renovert. Ordinært toalett som står på gulvet kan byttes når man vil

Screenshot_20210131-004932_Chrome.jpg

Anonymkode: ed9f4...9b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da må man ta hele badet, om man skal få til dette? Problemet er at toalettet er skvist inn mellom vegg og servantskapet, og det er jo for f ikke mulig å rengjøre på noen fornuftig måte, det er ikke fysisk mulig å komme til bak og rundt, og jeg er helt fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så da må man ta hele badet, om man skal få til dette? Problemet er at toalettet er skvist inn mellom vegg og servantskapet, og det er jo for f ikke mulig å rengjøre på noen fornuftig måte, det er ikke fysisk mulig å komme til bak og rundt, og jeg er helt fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Få anbud fra forskjellige firma som pusser opp bad, og få de til å komme på besøk og se på badet.

Jeg vet at et vegghengt wc holder i 15-20 år,  mens et vanlig wc kan holde opp mot 50 år.

Anonymkode: bc8b2...71e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja du bygger jo en kasse rundt den innebygde sisterna. Det er jo mulig å få til på et allerede bygd bad, men det er jo ikke sikkert at fargene/flisene på veggen og den nybygde sisterna passer. Så det spørs hvor nøye du er :)

Anonymkode: 59e55...42d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal ikke ta membran på membran. Fukt blir sperret inne. Kanskje litt vanskelig å skape en ramme utenom å bygge på en flate som allerede har en membran 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, her får du ikke bare byttet til vegghengt uten å endre veggen nei. Men, kanskje du kan kjøpe ny do som lettere lar seg rengjøre i kriker og krokene bak der

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg får tenke og undersøke litt. Går meg litt på nervene løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man skal ikke ta membran på membran. Fukt blir sperret inne. Kanskje litt vanskelig å skape en ramme utenom å bygge på en flate som allerede har en membran 

Så lenge det er membran på veggen og gulvet trenger du ikke membran på kassen. 

På kassen har du en glipe mot gulvet slik at evt kondensvann og lekkasjer renner ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lenge det er membran på veggen og gulvet trenger du ikke membran på kassen. 

På kassen har du en glipe mot gulvet slik at evt kondensvann og lekkasjer renner ut. 

Så du ville bare latt wedi platen stått urørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du tenker på en ettermontert sistenekasse? Med drensåpning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett spørsmål til i denne tråden, det virket jo som det var en del folk med erfaring her, så kanskje noen vet. 🙂

Har undersøkt på nett, og oppdaget at nyere gulvstående toaletter har en mye smartere design enn det jeg har, så det kan være at jeg kunne løst ganske mye av problemet uten å måtte rive veggen, men kun ved å det gulvstående til en nyere modell.

Det jeg lurer på er om man fritt kan skifte mellom skrudd og limt. Jeg tror det jeg har i dag er skrudd ned i gulvet, må det nye også være det, eller står man fritt til å velge en modell som skal limes om man ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor skulle den stå urørt? 

Du bygger jo bare en kasse oppå eksisterende gulv og på eksisterende vegg. Platen vil jo være under flisen/belegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.1.2021 den 15.07):

Jeg har ett spørsmål til i denne tråden, det virket jo som det var en del folk med erfaring her, så kanskje noen vet. 🙂

Har undersøkt på nett, og oppdaget at nyere gulvstående toaletter har en mye smartere design enn det jeg har, så det kan være at jeg kunne løst ganske mye av problemet uten å måtte rive veggen, men kun ved å det gulvstående til en nyere modell.

Det jeg lurer på er om man fritt kan skifte mellom skrudd og limt. Jeg tror det jeg har i dag er skrudd ned i gulvet, må det nye også være det, eller står man fritt til å velge en modell som skal limes om man ønsker?

Jeg styrer med det samme, og mener å ha lest at det går fint å lime også. 

Jeg har gammelt toalett hvor det er stort mellomrom mellom vegg og do. Rørene ligger utenpå veggen mellom do og vegg. Umulig å komme til for rengjøring. På butikken sa de at man ikke må renovere hele veggen for å bytte til vegghengt. Fordi avløpet går gjennom samme rør uansett. 

Jeg får folk på befaring denne uka, kan gi beskjed hvilken pris de ga når de har vært her. 

Anonymkode: bb78b...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forresten link til de nyere modellene gulvdo du snakket om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pink-action skrev (På 31.1.2021 den 0.44):

Et vegghengt toalett har en innbyggingssisterne i veggen som toalettet er festet på. Festet er med andre ord montert i veggen. Hvis du skal pusse opp badet blir jo alt gammelt fjernet og man kan åpne veggen for å montere en slik. Spør litt hvor dyrt du skal ha det

Man trenger ikke åpne veggen, kan bare bygge en kasse til sisterne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 🙋‍♀️ Hvor langt bak er avløpet til eksisterende toalett da? Om du ikke skal slå opp hele gulvet ditt så må du bygge kasse utpå veggen for å dekke avløpet? 🤷‍♀️

Anonymkode: a27a4...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Spørsmål 🙋‍♀️ Hvor langt bak er avløpet til eksisterende toalett da? Om du ikke skal slå opp hele gulvet ditt så må du bygge kasse utpå veggen for å dekke avløpet? 🤷‍♀️

Anonymkode: a27a4...979

Du må ha kasse utenpå veggen, om du ikke har veldig dype vegger da. 

Jeg kjøpte et sånn her. 

https://megaflis.no/gustavsberg-estetic-8300-c-m-skjult-s-p-las-inkl.html

Anonymkode: f1f54...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips, om man har råd til det og skal bytte toalett.. Kjøp toalett med spyl og vask av fremre og bakre del av underlivet.

Min aller beste investering noensinne! Så behagelig. Og verdt hver krone!! 

Anonymkode: 121a6...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...