Gå til innhold

Når kommer vi til å leve normalt igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når blir korona ferdig? Blir den noen ganger ferdig? Når kommer vi til å leve normalt igjen? Kommer vi noen gang til å leve normalt igjen?

Hvorfor holdt Kina det hemmelig at de hadde ett virus før det hele begynte? Hvorfor sa de ikke i fra?

Anonymkode: cba5a...ae3

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tidligst til høsten.

Anonymkode: a8e36...3c6

• Liker 2
Skrevet

Det er bare å lese historien det, om pandemier og hvor lang tid det tok, hvordan de fikk bukt med de osv. Ingen som vet, og for min del tror jeg det tar mange år.

• Liker 4
Skrevet

Hvis vi skal holde på med å verne om de mest utsatte, aldri. For 100 år siden ville dette bare gått sin gang, og vi ville mistet noen få prosent av befolkningen, hovedsaklig eldre.

Anonymkode: 7913e...553

• Liker 16
Skrevet

Får bare håpe vi ikke får en bølge som LA. Tok tid, men den kom dit den også. 
Vi kan ikke bare " la det gå sin gang" .

Anonymkode: 5da9e...c2f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har nettopp lest en amerikansk artikkel (Washington Post) om dette der flere av landets epidemologer og eksperter på folkehelse uttaler seg, her er noen av dem som angår tidsperspektiv.

“We will not be for decades dealing with a pandemic,” said epidemiologist Marc Lipsitch, of the Harvard T.H. Chan School of Public Health. “The concern is whether it will be a year or three years until we can make enough vaccines against enough strains to get this under control.”

“We have to understand we are going to live with this virus. That’s the new normal,” said Karin Michels, an epidemiologist at the University of California at Los Angeles. “I’m never going to sit on a plane for the next few years without being concerned.”

Spørsmålet ditt avhenger litt av hva som er normalt for deg. Hvis din normal er å reise på fotballturer til England flere ganger i året så kan det nok ta lang tid. Hvis din normal er å stort sett holde deg her og besøke venner og kjente og ta en handletur på kjøpesenteret hver lørdag uten munnbind så vil jeg tro at det kan gå fortere å komme tilbake til normalen. Men enkelte ting kan være endret for alltid, koronaen har nok skutt fart i butikkdøden og det kan også være at det legges opp til endringer i måten vi reiser på.

• Liker 6
Skrevet

Det kan ta noen tiår å bli kvitt. 

Anonymkode: 0eab5...78b

Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (30 minutter siden):

Spørsmålet ditt avhenger litt av hva som er normalt for deg. Hvis din normal er å reise på fotballturer til England flere ganger i året så kan det nok ta lang tid. Hvis din normal er å stort sett holde deg her og besøke venner og kjente og ta en handletur på kjøpesenteret hver lørdag uten munnbind så vil jeg tro at det kan gå fortere å komme tilbake til normalen. Men enkelte ting kan være endret for alltid, koronaen har nok skutt fart i butikkdøden og det kan også være at det legges opp til endringer i måten vi reiser på.

Det er noe av det samme som jeg tenker også.

Normalen for meg er å ha en nogenlude problemfri hverdag, der det er naturlig å besøke/få besøk av venner og familie, dra til byen når det passer seg slik, handle i butikk fremfor netthandel, reise kollektivt når det passer seg slik osv.

Og jeg tror at min normal vil komme på senhøsten engang.

Anonymkode: f2858...be4

• Liker 1
Skrevet

Tidligst 2023 værtfall.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når blir korona ferdig? Blir den noen ganger ferdig? Når kommer vi til å leve normalt igjen? Kommer vi noen gang til å leve normalt igjen?

Hvorfor holdt Kina det hemmelig at de hadde ett virus før det hele begynte? Hvorfor sa de ikke i fra?

Når korona blir ferdig? Det blir jo bare spekulasjoner, men jeg tipper at det nok har roet seg noe ned med tiltak i løpet av 2023. Ferdig? Tja, 2030 kanskje? 

• Liker 2
Skrevet

Så lenge man har vaksiner på plass, og produksjonen og leveransen av disse fungerer på en nogen lunde effektiv måte, forsvinner risikoen for overbelastning av helsevesenet. Det er det som er problemet her. Smittsomme og farlige sykdommer må vi kunne leve med. 

Dersom nye utbrudd og sesonger med mange innleggelser blir en ny normal, så må man heller investere i et annet type helsevesen. Bruke penger på intensivkapasitet, både utstyr og personell, eventuelt egne sykehus dedikert til denne typen topper. 

Den nye normalen kan ikke være sporadiske nedstenginger av samfunnet. Da må man heller tenke nytt i et lengre perspektiv. 

• Liker 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ingen vet hvordan fremtiden blir. Selv tenker jeg at det kan være fint å fokusere på alt som gir glede i hverdagen, kontakt med venner og familie, turer i nærområdet, trening, et godt måltid, en god bok, kvinneguiden og alt annet som gjør hverdagen fin.  Jeg håper at vi tar godt vare på hverandre, slik at også de som har det veldig vanskelig nå kan få det litt bedre. 

jeg forstår ikke hva du mener med at Kina holdt det hemmelig at de hadde et virus før det hele begynte?

Kina gikk allerede 31. desember 2019 ut med opplysninger om flere tilfeller av en ny type lungebetennelse. På det tidspunktet var vel ikke viruset identifisert? WHO (Verdens helseorganisasjon) ble også varslet. På WHO sine sider kan du se tidslinjen fra 31. desember 2019:

https://www.who.int/news/item/29-06-2020-covidtimeline

Endret av *luna*
  • Liker 1
Skrevet (endret)
*luna* skrev (32 minutter siden):

Ingen vet hvordan fremtiden blir. Selv tenker jeg at det kan være fint å fokusere på alt som gir glede i hverdagen, kontakt med venner og familie, turer i nærområdet, trening, et godt måltid, en god bok, kvinneguiden og alt annet som gjør hverdagen fin.  Jeg håper at vi tar godt vare på hverandre, slik at også de som synes dette er veldig vanskelig kan få det litt bedre. 

jeg forstår ikke hva du mener med at Kina holdt det hemmelig at de hadde et virus før det hele begynte?

Kina gikk allerede 31. desember 2019 ut med opplysninger om flere tilfeller av en ny type lungebetennelse. På det tidspunktet var vel ikke viruset identifisert? WHO (Verdens helseorganisasjon) ble også varslet. På WHO sine sider kan du se tidslinjen fra 31. desember 2019:

https://www.who.int/news/item/29-06-2020-covidtimeline

Så fint at du har et fint og rikt liv til at du kan fokusere på slike gleder.

Endret av buksa di
  • Liker 4
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Tipper, tidligst høsten 2023.

Skrevet

alt av avhenger av forskere og fagfolkene som jobber jevnlig med virus. De er redningen. Alt det andre som skjer rundt er likegyldig. 

Men stiller spm. til wuhan og deres corona virus labritorium som de har forsket på i 15 år på, før corona virus kjent for alle. Det er jo ikke en tilfeldighet dette som skjer nå. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tipper det blir unntakstilstand i mer eller mindre grad ut året. Tar tid å gi vaksinene. 

• Liker 2
Skrevet
Catalina Culès skrev (21 minutter siden):

Tipper, tidligst høsten 2023.

det tror jeg. håper januar 2023. men ønsketekning.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei. Jeg tror ikke det.

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis vi skal holde på med å verne om de mest utsatte, aldri. For 100 år siden ville dette bare gått sin gang, og vi ville mistet noen få prosent av befolkningen, hovedsaklig eldre.

Anonymkode: 7913e...553

Disse utsatte og gamle som bare kan dø, skal de få lindrende behandling med pustehjelp o.l., eller kan de bare bli kvalt og dø hjemme? 

• Liker 1
  • Opprett ny...