kaleidoskop Skrevet 30. januar 2021 #1 Skrevet 30. januar 2021 Jeg synes det er veldig vanskelig å generelt bli kjent med folk. Jeg er redd for å trenge meg på, og at folk ikke liker meg. Har få venner, det hadde vært hyggelig å ha naboer med litt kontakt, selv om det ikke er bestevenner. Har bodd her i snart to år. Har naboer som har bodd lengre og kortere en meg. "problemet" mitt er at jeg føler alle naboene har så god kontakt. De snakker sammen, er hos hverandre. Jeg blir ikke invitert. Jeg har tenkt å invitere på en enkel middag/vin, men så kom korona. Da blir ikke det noe av. Jeg får meg ikke til å invitere de på en kaffe på trappa liksom. I dag da jeg kom fra butikken sto de fleste I en sin hage og snakket. Jeg ble stående i egen oppkjørsel da det var naturlig og ikke gå inn i den hagen. Har en kort hyggelig samtale med de andre, men hadde veldig tunge matposer og litt grønnsaker jeg ville ha inn fra kulda. Det jeg lurer på er; burde jeg gått ut etter at jeg hadde pakket ut matvarene? Føler det var litt kleint å komme 10 min etterpå. Jeg ble ikke invitert med på den kaffen. Eller burde jeg bare la den salaten fryse og bli stående på andre siden av gjerdet og snakke videre med dem? Jeg blir ikke kjent...
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #2 Skrevet 31. januar 2021 Jeg synes det du gjorde høres helt normalt ut. Du hadde varer du skulle pakke ut, frysevarer kan ikke stå så lenge, så ingen reagerer på at du går inn. Jeg ville føle det unaturlig å gå ut igjen etter ti-femten minutter, hvis jeg ikke skulle et ærend, det kan hende de diskuterte noe privat, og da blir det litt rart om du kommer ut igjen og stiller deg opp. Nå går det mot vår snart, og da er det naturlig å være mer utendørs, da kan du invitere på en kaffe på verandaen når du tilfeldig møter noen? Lurt å velge deg ut de/den som du synes virker mest åpen og hyggelig, og du må være forberedt på at det kanskje ikke passer. Men du kan i hvert fall gjennom en løs invitasjon vise at du er interessert i kontakt. Når du har bodd der i to år uten å bli invitert (går ut fra at du vet at de virkelig besøker hverandre, og ikke bare står litt utenfor og prater?) kan det virke som at de tror du er interessert i å holde avstand. Da sender du et signal om det motsatte når du ber på en kopp te/kaffe hos deg. Etter min mening er det best at du ikke kommer med noen høytidelig innbydelse i starten, men bare tar det på sparket. En annen ting er at hvis det stadig flytter inn nye folk, kan det være en ide å be noen av de nyinnflyttede, siden de andre kanskje er mer en fast klikk. Men det er lurt å teste ut stemningen først, for det er faktisk mange som har nok med seg og sitt, og som ikke har noe lyst på invitasjoner fra naboer. Anonymkode: eb814...2d9 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #3 Skrevet 28. desember 2023 Samme situasjon her, lurer på det er mange som har det slik ? Og hva tenker man rundt det? Skal man bare akseptere at det finnes klikker , eller bør man jobbe for å få et nabolag der alle har jevnlig kontakt - og i såfall hvordan på en naturlig måte? Anonymkode: 150d4...5e9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #4 Skrevet 28. desember 2023 Du må bare begynne å skravle selv når du møter på naboer. Anonymkode: 1bab8...c89
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #5 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 31.1.2021 den 5.27): Jeg synes det du gjorde høres helt normalt ut. Du hadde varer du skulle pakke ut, frysevarer kan ikke stå så lenge, så ingen reagerer på at du går inn. Jeg ville føle det unaturlig å gå ut igjen etter ti-femten minutter, hvis jeg ikke skulle et ærend, det kan hende de diskuterte noe privat, og da blir det litt rart om du kommer ut igjen og stiller deg opp. Nå går det mot vår snart, og da er det naturlig å være mer utendørs, da kan du invitere på en kaffe på verandaen når du tilfeldig møter noen? Lurt å velge deg ut de/den som du synes virker mest åpen og hyggelig, og du må være forberedt på at det kanskje ikke passer. Men du kan i hvert fall gjennom en løs invitasjon vise at du er interessert i kontakt. Når du har bodd der i to år uten å bli invitert (går ut fra at du vet at de virkelig besøker hverandre, og ikke bare står litt utenfor og prater?) kan det virke som at de tror du er interessert i å holde avstand. Da sender du et signal om det motsatte når du ber på en kopp te/kaffe hos deg. Etter min mening er det best at du ikke kommer med noen høytidelig innbydelse i starten, men bare tar det på sparket. En annen ting er at hvis det stadig flytter inn nye folk, kan det være en ide å be noen av de nyinnflyttede, siden de andre kanskje er mer en fast klikk. Men det er lurt å teste ut stemningen først, for det er faktisk mange som har nok med seg og sitt, og som ikke har noe lyst på invitasjoner fra naboer. Anonymkode: eb814...2d9 Selv vokste opp på eit mindre sted fra 1950 talet > 1980 med den gang omlag 500 innbyggere. Folketalet er blitt redusert nå grunnet fraflytting, og mangel på arbeidsplasser for de ungdomene. Der alle kjente alle Der de fleste var i slektsforhold med hverande Der alle var på fornavn med hverandre. Der de fleste stilte opp for hverandre Der dugnadsånden var enestående Der alle i bygda kom fort i prat med innflyttere. Etterhvert flyttet ein til eit tettsted grunnet jobbmuligheter, og kjente ikkje så mange der bortsett ifra arbeidskolegaer. Eit sted hvor det de fleste fastboende var på etternavn med stedsnavn, og ein følte at ein liksom måtte bli akseptert. Anonymkode: 4f0fb...6d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå