AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #21 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei. Jeg vokste opp fattig. Ble rik. Så fattig igjen. Jeg kjenner på en stor sorg og tenker mange ganger at jeg aldri skulle blitt rik. Man savner ikke noe man ikke har hatt. Men å oppleve å miste rikdommen som jeg hadde jobbet så hardt for er vanskelig å akseptere. Anonymkode: be04a...810 Hvorfor ble du fattig igjen? Det er min største frykt. Anonymkode: 324b0...976
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #22 Skrevet 30. januar 2021 Trøndere1 skrev (2 timer siden): Jobb. Jobb jobb. Jobb mere enn alle andre. Mere timer og spar alt du tjener ekstra. Invester penger på mange flater. Fond/aksjer evt eiendom. Da blir du sakte men sikkert rik. La vær å få barn. Lev sunt så du holder deg frisk. Å jobb jobb jobb. Mest mulig. Det er nøkkelen. Sterkt uenig. Det er svært viktig for både din psykiske og fysiske helse (det er ikke derfor man får barn). Når det er sagt, men ikke få barn før du har økonomien på pass. Det kan jeg være enig i. Anonymkode: f5b0d...1f1 2
Majer Skrevet 31. januar 2021 #23 Skrevet 31. januar 2021 (endret) For å være helt ærlig så er den eneste trygge måten å bli rik på å finne opp noe. Du kan jobbe hardt og spare, men som sykepleier vil du alltid henge etter folk som kom inn på boligmarkedet før deg. Du kan investere i fond, men du vil fremdeles ikke ta igjen prisstigningen på bolig før du er gammel. Et alternativ er aksjer med stor risiko. Samfunnet i dag er ikke skapt for å oppmuntre folk til å jobbe hardt og stå på sånn som det var for foreldrene våre. Jeg tjener tilsvarende sykepleierlønn og har nesten millionen på sparekonto, men jeg er langt unna bolig. Du kan evt satse på å kjøpe bolig i et vekstområde. Moss og Tønsberg begynner å bli for dyrt for oss vanlige dødelige, men det finnes andre områder hvor du kan håpe på prisstigning etter at du har kommet deg inn på markedet:-) Endret 31. januar 2021 av Majer
Majer Skrevet 31. januar 2021 #24 Skrevet 31. januar 2021 (endret) Majer skrev (5 minutter siden): Majer skrev (5 minutter siden): Endret 31. januar 2021 av Majer
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #25 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du blir ikke rik av "ganske bra" og "en del". Det er stadig saker i media om at sykepleiere i full lønn kun har råd til 5% av boligene som er til salgs i Oslo f.eks. og sykepleierforbundet snakker hele tiden om at de må få bedre lønn og arbeidsvilkår. Og at mange f.eks. jobber ufrivillig deltid - og dermed ikke får tjent så mye som om de fikk heltidsstilling. 600 000 er ikke spesielt mye. Som lege vil du lett tjene det dobbelte etter noen år. For all del - 600 000 er en helt fin lønn det, som man fint kan leve på. Men vil man bli rik, som TS gir uttrykk for, er valg av yrke viktigere enn BSU-konto og sykepleier er virkelig ikke det beste valget hvis god økonomi er målet. Anonymkode: 4b069...4cc Sorry, du bommer totalt. Man kan få mye ut av lite, og man kan få lite ut av mye. Alt avhenger av innstilling og vilje. Anonymkode: f08f1...e50 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #26 Skrevet 31. januar 2021 Spørs jo hva du mener med rik? To mennesker som tjener godt kan ha det ganske behagelig hvis man tar noen gode valg.. Anonymkode: eb699...35d 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #27 Skrevet 31. januar 2021 Hvor mye må du betale for å bo hjemme? Jeg jobber som ringevikar i helsevesenet i tillegg til full jobb og tjener over 200 000 på ekstrajobben, men jeg har barn så jeg kan ikke jobbe så mye som jeg kunne gjort om jeg var alene, så du bør jo kunne tjene en del på å jobbe masse, hvis du ikke må betale mye hjemme da. Anonymkode: a9efb...c3f 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #28 Skrevet 31. januar 2021 Hvorfor skal du vente et år med fond? Kjøp - prøv deg fram, følg med. Heller enn forvalter bør du tenke bransje. DnB finans er ikke bedre enn Storebrand fornybar liksom. Anonymkode: 28f6d...677
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #29 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvorfor skal du vente et år med fond? Kjøp - prøv deg fram, følg med. Heller enn forvalter bør du tenke bransje. DnB finans er ikke bedre enn Storebrand fornybar liksom. Anonymkode: 28f6d...677 Helt enig. Jo lenger du venter jo mer må du spare per måned for å ende opp med samme beløp. Google «rentes rente». 500 kr per måned bør være overkommelig og er en fin begynnelse Anonymkode: 902d0...c7c
Lillimanken Skrevet 31. januar 2021 #30 Skrevet 31. januar 2021 Start med å spare i fond, selvom man ikke kan sette inn så mye hver måned så hjelper alt istedenfor å la pengene bare stå på sparekonto. Fond er en sikker måte for langsiktig sparing, og så lenge du ikke selger i minus har du ikke tapt noen penger. (Hvis du er interessert i kryptovaluta så kan du lage gratis bruker på MiraiEx, så hvis du bruker vervekoden 95e4c10c så får du opptil 200kr i BitCoin så kan man se hvor det er om noen år og man mister ingen penger uansett hvordan BitCoin endrer seg på 10 år)
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #31 Skrevet 31. januar 2021 Kommer jo an hva din definisjon av "rik" er. For meg betyr rik at man ikke er avhengig av arbeidsinntekt og heller ikke være ansatt. Er man ansatt tilhører man uansett arbeiderklasse, noe mange med millionlønn ikke liker å tenke men det er jo definisjonen. Man tilbyr sin arbeidskraft mot betaling. Rike har nok av kapital å la det arbeide for dem slik at de selv ikke trenger gjøre det. Som sykepleier blir du ikke rik men du kan få det helt ok, spesielt hvis du finner en å dele utgiftene med og holder sammen. Kanskje du kan få videre utdanning og bli spesialsykepleier, med en turnus som inneholder flere eller ubekveme vakter blir det jo ikke så verst betalt. Det du tjener ekstra putter du i fond eller aksjer, ikke på sparekonto der det knapt finnes noe renter. Anonymkode: f9981...e1f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #32 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kommer jo an hva din definisjon av "rik" er. For meg betyr rik at man ikke er avhengig av arbeidsinntekt og heller ikke være ansatt. Er man ansatt tilhører man uansett arbeiderklasse, noe mange med millionlønn ikke liker å tenke men det er jo definisjonen. Man tilbyr sin arbeidskraft mot betaling. Rike har nok av kapital å la det arbeide for dem slik at de selv ikke trenger gjøre det. Som sykepleier blir du ikke rik men du kan få det helt ok, spesielt hvis du finner en å dele utgiftene med og holder sammen. Kanskje du kan få videre utdanning og bli spesialsykepleier, med en turnus som inneholder flere eller ubekveme vakter blir det jo ikke så verst betalt. Det du tjener ekstra putter du i fond eller aksjer, ikke på sparekonto der det knapt finnes noe renter. Anonymkode: f9981...e1f Sånn du fremstiller det bør de som kun betaler skatt på arbeidskapital og formue, og ikke arbeidsinntekt kun få gradert del av felleskassen. Anonymkode: f08f1...e50
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #33 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kommer jo an hva din definisjon av "rik" er. For meg betyr rik at man ikke er avhengig av arbeidsinntekt og heller ikke være ansatt. Er man ansatt tilhører man uansett arbeiderklasse, noe mange med millionlønn ikke liker å tenke men det er jo definisjonen. Man tilbyr sin arbeidskraft mot betaling. Rike har nok av kapital å la det arbeide for dem slik at de selv ikke trenger gjøre det. Som sykepleier blir du ikke rik men du kan få det helt ok, spesielt hvis du finner en å dele utgiftene med og holder sammen. Kanskje du kan få videre utdanning og bli spesialsykepleier, med en turnus som inneholder flere eller ubekveme vakter blir det jo ikke så verst betalt. Det du tjener ekstra putter du i fond eller aksjer, ikke på sparekonto der det knapt finnes noe renter. Anonymkode: f9981...e1f Nei, dette er feil. Man kan være lønnsarbeider og tilhøre middelklassen f.eks. Anonymkode: 4b069...4cc
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #34 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Sorry, du bommer totalt. Man kan få mye ut av lite, og man kan få lite ut av mye. Alt avhenger av innstilling og vilje. Anonymkode: f08f1...e50 Bommer totalt? Så du mener at dersom man skal velge yrke utfra økonomi er sykepleier førstevalget? 🤣🤣🤣 Det er mange grunner til å velge det yrket, men har man lyst på penger, er det andre yrker som lønner seg. Riktig innstilling og vilje vil ikke heve lønnssatsene... Anonymkode: 4b069...4cc
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #35 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 30.1.2021 den 22.43): Leser her inne at mange har BSU, fond og alt som er. Jeg kommer fra fattig familie med mange søsken, er 21 og håper dere har noen gode økonomiråd. Går andre året sykepleie og har fått meg jobb på sykehjem i høst. Har til nå klart å spare 50 000. Framover har jeg tenkt å spare mest mulig. Tenker å opprette fond, DNBs virker bra, men jeg vil vente i hvert fall ett år. Dette fordi jeg bor hjemme for øyeblikket, og derfor ikke helt sikker på bosituasjon og lignende videre ut i studieløpet. Ingen BSU da planen kanskje er å flytte utenlands en periode. Lurer vel egentlig ikke på noe spesielt. Vil gjerne høre om andre som selv har vokst opp i relativt fattigdom, men har klart å bli rike som voksne. Anonymkode: 00a3a...acc Du BØR ha BSU, det er en stor feil å ikke utnytte ordningen. En gang skal du vel kjøpe bolig. Start og spar i fond IDAG. Din første pri er å komme deg inn på boligmarkedet. Derfor BSU. Leiligheten kjøper du som selveier og leier ut mens du er i utlandet (hvis du skal bo i utlandet lenge etter studiene). Hvor mye tjener du i måneden? Jeg er student selv og setter av 2000 kr til sparing hver måneden. Det bør du også gjøre. Du bør prøve å spare fast i fond nå, om det så er kun noen hundelapper i måneden. Når du er ferdig med å studere blir det ikke færre utgifter, du vil merke at det er vanskelig å spare da og. Du må prioritere bort andre ting nå, ha shoppestopp o.l. Jeg er i midten av tyveårene og har 2,48 millioner i boligen min nå og har spart siden jeg var 16. Hvis du skal oppnå noe av det samme må du starte NÅ! IDAG! Anonymkode: bc451...1b6 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #36 Skrevet 1. februar 2021 Du bør bo rimelig og fremdeles leve som student mens du setter av 50-60% av lønningen din årene etter studiene. Sett det inn på Fond/aksjer og spar til bolig. Det å spare «noen få hundre eller tusen her og der» kommer du aldri til å bli rik av. Jeg har ei venninne som tjener 450.000 kr i måneden. Hun har jobbet i to år og sparer kun opp penger til vesker hun skal kjøpe. Alt går til shopping. Hun setter av kun 300 kr/måneden til fond. Hun snakker om at hun føler hun ikke har penger til å spare (mens hennes siste kjøp var en LV til 42.000 kr). Jeg som student sparer 1700 kr mer enn henne i året. Poenget mitt her TS er at. Prøv alltid å spar mer enn hva andre gjør. Når du er ferdigutdannet vil de fleste sikkert si «så lenge du sparer 5000 er det fint». Da sparer du 15.000 kr. DU MÅ SPARE NÅ! SELVOM DU ER STUDENT Anonymkode: bc451...1b6 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #37 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 31.1.2021 den 0.40): Hei. Jeg vokste opp fattig. Ble rik. Så fattig igjen. Jeg kjenner på en stor sorg og tenker mange ganger at jeg aldri skulle blitt rik. Man savner ikke noe man ikke har hatt. Men å oppleve å miste rikdommen som jeg hadde jobbet så hardt for er vanskelig å akseptere. Anonymkode: be04a...810 Nå ble jeg nysgjerrig på din historie. Vant du i Lotto? Anonymkode: bc451...1b6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #38 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du bør bo rimelig og fremdeles leve som student mens du setter av 50-60% av lønningen din årene etter studiene. Sett det inn på Fond/aksjer og spar til bolig. Det å spare «noen få hundre eller tusen her og der» kommer du aldri til å bli rik av. Jeg har ei venninne som tjener 450.000 kr i måneden. Hun har jobbet i to år og sparer kun opp penger til vesker hun skal kjøpe. Alt går til shopping. Hun setter av kun 300 kr/måneden til fond. Hun snakker om at hun føler hun ikke har penger til å spare (mens hennes siste kjøp var en LV til 42.000 kr). Jeg som student sparer 1700 kr mer enn henne i året. Poenget mitt her TS er at. Prøv alltid å spar mer enn hva andre gjør. Når du er ferdigutdannet vil de fleste sikkert si «så lenge du sparer 5000 er det fint». Da sparer du 15.000 kr. DU MÅ SPARE NÅ! SELVOM DU ER STUDENT Anonymkode: bc451...1b6 Skulle stå 1700 kr mer enn henne i måneden* Anonymkode: bc451...1b6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #39 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Bommer totalt? Så du mener at dersom man skal velge yrke utfra økonomi er sykepleier førstevalget? 🤣🤣🤣 Det er mange grunner til å velge det yrket, men har man lyst på penger, er det andre yrker som lønner seg. Riktig innstilling og vilje vil ikke heve lønnssatsene... Anonymkode: 4b069...4cc På sykepleierlønn vil man være rik i forhold til å vokse opp i fattigdom uten å få dekket grunnleggende behov! Anonymkode: 45178...fc3 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #40 Skrevet 1. februar 2021 Du har valgt fullstendig feil studieretning iallefall om du vil bli RIK. Jeg har samme bakgrunn som deg, og valgte ikke yrke for lønn. Men du kommer aldri til å bli rik med det valget med mindre du gifter deg med en steinrik person og venter til han dør 🙈 Hva skal du forøvrig blir rik for 🤔 Når det gjelder BSU er vel løsningen spare så mye man kan selv. Ta vakter som gir ekstra tillegg osv. Være sinnsykt gjerrig over maaaaaange år. Jeg kaller det ikke rik å ha inntekt som er grei, at noen sykepleiere tjener opptil dittogdatt er ikke å være rik. Men det er å ha god nok inntekt til et godt liv. Anonymkode: 75042...e44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå