Gå til innhold

Fra fattig barndom til rik som voksen. Hvordan går jeg fram?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser her inne at mange har BSU, fond og alt som er. Jeg kommer fra fattig familie med mange søsken, er 21 og håper dere har noen gode økonomiråd. 

Går andre året sykepleie og har fått meg jobb på sykehjem i høst. Har til nå klart å spare 50 000. Framover har jeg tenkt å spare mest mulig. Tenker å opprette fond, DNBs virker bra, men jeg vil vente i hvert fall ett år. Dette fordi jeg bor hjemme for øyeblikket, og derfor ikke helt sikker på bosituasjon og lignende videre ut i studieløpet. Ingen BSU da planen kanskje er å flytte utenlands en periode.

Lurer vel egentlig ikke på noe spesielt. Vil gjerne høre om andre som selv har vokst opp i relativt fattigdom, men har klart å bli rike som voksne. 

Anonymkode: 00a3a...acc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobb. Jobb jobb. Jobb mere enn alle andre. Mere timer og spar alt du tjener ekstra. Invester penger på mange flater. Fond/aksjer evt eiendom. Da blir du sakte men sikkert rik. La vær å få barn. Lev sunt så du holder deg frisk. Å jobb jobb jobb. Mest mulig. Det er nøkkelen. 

• Liker 17
Skrevet

Jeg startet på null, men etter å ha jobbet hardt og levd økonomisk, eier jeg leilighet, ganske ny bil og har litt penger på konto. Nå er jeg ikke rik i forhold til mange andre, men til å ha en jobb med relativt lav lønn har jeg klart meg veldig bra. 

Anonymkode: 34045...9f8

• Liker 3
Skrevet

Kommer ikke fra et fattig hjem men med en uføretrygdet mor og en far som var bussjåfør var det klart begrensede midler.. min egen leilighet kjøpte jeg for egne oppsparte midler. Har nå invester i høyere utdanning og alltid vært flink å spare.

fond og bsu ville jeg begynt med nå selv om du skal reise/utenlands osv.. du trenger ikke spare mye pr mnd, spar de hundrelappene du føler du kan avse. Dette kommer til å gagne deg senere!

Anonymkode: 65251...985

• Liker 1
Skrevet

Kommer helt an på hva du definerer som "rik"...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leser her inne at mange har BSU, fond og alt som er. Jeg kommer fra fattig familie med mange søsken, er 21 og håper dere har noen gode økonomiråd. 

Går andre året sykepleie og har fått meg jobb på sykehjem i høst. Har til nå klart å spare 50 000. Framover har jeg tenkt å spare mest mulig. Tenker å opprette fond, DNBs virker bra, men jeg vil vente i hvert fall ett år. Dette fordi jeg bor hjemme for øyeblikket, og derfor ikke helt sikker på bosituasjon og lignende videre ut i studieløpet. Ingen BSU da planen kanskje er å flytte utenlands en periode.

Lurer vel egentlig ikke på noe spesielt. Vil gjerne høre om andre som selv har vokst opp i relativt fattigdom, men har klart å bli rike som voksne. 

Kjempesmart! Hvis du har skattbar inntekt bør du åpne BSU og spare max.god rente og skattefradrag. Du trenger ikke spare de årene du ikke skatter. Med Max sparing får du 5.500 i skattefradrag. De fleste banker har en BSU2 som du kan spare samme beløp på og få god rente på. Finn ut hvilken bank som har best rente og spar. Husk bare på å sjekke hva banken garanterer for innskudd. Norske banker har 2 mill, utenlandske noe annet. Hvis du er fast ansatt i stat eller kommune kan du låne gjennom dem. Spar til egenkapital og kjøp deg bolig! Nedbetaling av lån er også sparing. Og nå er renten lav. Lykke til!

Anonymkode: f08f1...e50

• Liker 4
Skrevet

Du bor i alle fall i riktig land. Norge er det landet i verden det er lettest å ta «klassereisen» og få bedre råd enn foreldrene har.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du er godt i gang! Dine valg og prioriteringer sier meg at du kommer til å lykkes i å få økonomisk trygghet:)

Det er fire ting her som jeg vil trekke frem som positivt - og i tillegg til å være positive hver for seg, forsterker de også hverandre:

- du er godt igang med sparing - en fin buffer som sikrer deg mot å ta dyre kreditter ved uforutsette utgifter

- en fornuftig utdannelse dom sikrer deg trygg jobb

- bijobb ved siden av studiet - gir verdifull erfaring i tillegg til lønn

- du er bevisst, og forstår at du selv sitter med nøkkelen til å få det mye mer økonomisk trygt enn dine foreldre

Kjempebra! Du kommer til å lykkes, fortsett å stå på!!👏👏👏

Anonymkode: e939d...bc6

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vokst opp i helt middels økonomiske kår, men har alltid vært flink til å spare. Kan kanskje gi noen tips. Først og fremst imponert over at du har klart å spare 50 000 som student. 👏🏻 

- Ikke skru opp forbruket selv om du etterhvert tjener mer. Hold forbruket lavt og spar de ekstra pengene.

- Spar penger den dagen du får lønn. Automatisk trekk fra lønnskonto er lurt. 

- Vurder hvor du setter pengene dine, basert på hva du tror de skal brukes til. (Virker som du allerede har tenkt litt på det.) Sparekonto gir dårlig avkastning, men er greit om du har kort sparehorisont (det finnes noen banker med bedre rente enn de typiske «vanlige» bankene). BSU bør/kan vurderes avhengig av fremtidsplaner. Globalt indeksfond er et godt valg om pengene skal stå minst 5 år.

- Sett deg gjerne noen delmål i sparingen din, og se om du kanskje motiveres av måter å følge sparingen på. F.eks. spare-apper eller slikt.

Til sist: lykke til. Tenker det er kjempebra at du fokuserer på dette tidlig. Den fremtidige deg vil bli veldig glad for de gode økonomiske valgene du gjør nå.

• Liker 4
Skrevet

Glemte å svare på fattigdom. Ja, det klarer du. Mange har kommet hit uten noen ting, og klart å få til masse.

• Liker 1
Skrevet

Som en lenger opp skrev så er det lurt å ikke få barn eventuelt vente ganske lenge og begrense antall. Kommer selv fra en barneflokk på et halvt dusin og det ville jeg aldri anbefalt noen til å satse på, spesielt av økonomiske grunner. 

Anonymkode: 79729...c27

• Liker 3
Skrevet

Tusen tusen takk for svar til hver og en🌸

Jeg har aldri hatt økonomiprat med mine foreldre så har prøvd å sette meg inn i dette på egenhånd. Hadde ingen verdens anelse på hva aksjer og fond gikk ut på før for et par dager siden. Merker at jeg forstår bittelitt mer for hver gang jeg setter meg inn i dette. Siden jeg er helt ny tenker jeg å gå for det trygge. DNB Global Indeks er den jeg har landa på pr dd. Siden flere er positive til BSU skal jeg se på den nærmere. Eneste grunnen til at jeg er avventende er at jeg ikke har fast inntekt. Hva om jeg trenger penger en gang og ikke har en annen mulighet enn denne? Eller burde jeg ha ganske så mye i bufferkonto og litt mindre i BSU slik at jeg aldri faller for fristelsen på å avbryte?

Ettersom det er korona og jeg bor hjemme er målet å spare opp minst 70 000 i år. Har allerede satt av sommerferien til å jobbe mye.

Igjen, takk for gode tilbakemeldinger, og for støtten. Deilig at andre også har troen.

Ts

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen tusen takk for svar til hver og en🌸

Jeg har aldri hatt økonomiprat med mine foreldre så har prøvd å sette meg inn i dette på egenhånd. Hadde ingen verdens anelse på hva aksjer og fond gikk ut på før for et par dager siden. Merker at jeg forstår bittelitt mer for hver gang jeg setter meg inn i dette. Siden jeg er helt ny tenker jeg å gå for det trygge. DNB Global Indeks er den jeg har landa på pr dd. Siden flere er positive til BSU skal jeg se på den nærmere. Eneste grunnen til at jeg er avventende er at jeg ikke har fast inntekt. Hva om jeg trenger penger en gang og ikke har en annen mulighet enn denne? Eller burde jeg ha ganske så mye i bufferkonto og litt mindre i BSU slik at jeg aldri faller for fristelsen på å avbryte?

Ettersom det er korona og jeg bor hjemme er målet å spare opp minst 70 000 i år. Har allerede satt av sommerferien til å jobbe mye.

Igjen, takk for gode tilbakemeldinger, og for støtten. Deilig at andre også har troen.

Ts

BSU aller først. Du klarer 27.500 pr år. Også BSU2. Så har du låst og glemt dem til du trenger dem. 🤗

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Som sykepleier kommer du aldri til å få spesielt romslig økonomi, uansett hvor mye du sparer.

Så det beste du kan gjøre, rent økonomisk, er å avbryte den utdanningen og velge noe annet som fører til et yrke med høy lønn. Hvis du absolutt vil jobbe innen helse er både lege og tannlege bedre alternativer enn sykepleier, hvis ikke er det nok å velge mellom her: https://www.smartepenger.no/jobb/3104-de-50-yrkene-med-hoyest-lonn

Anonymkode: 4b069...4cc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som sykepleier kommer du aldri til å få spesielt romslig økonomi, uansett hvor mye du sparer.

Så det beste du kan gjøre, rent økonomisk, er å avbryte den utdanningen og velge noe annet som fører til et yrke med høy lønn. Hvis du absolutt vil jobbe innen helse er både lege og tannlege bedre alternativer enn sykepleier, hvis ikke er det nok å velge mellom her: https://www.smartepenger.no/jobb/3104-de-50-yrkene-med-hoyest-lonn

Dette stemmer nok ikke. Med riktig arbeidsplass og arbeidsvilje så kan sykepleier tjene ganske bra. Jeg har ca 600000kr med tillegg i året, mens ei venninne av meg tjener betydelig mer på et stort sykehus hvor behovet etter henne er stort så hun får overtidsbetalt for vakter som hun blir flyttet på og alt hun jobber ekstra. Så muligheten er der for å tjene en del.

Anonymkode: 65f0c...ccb

• Liker 5
Skrevet

Fortsett å bo hjemme når du er ferdig med studiene og jobb så mye som mulig. Da får du ikke tid til å bruke pengene. 

Dette kan du bruke som EK til egen bolig. Hvis du får muligheten, kjøp en leilighet med minimum to soverom og leie ut det ene rommet skattefritt. Med dette kan du betale ned ekstra på lånet. 

Lykke til🥰

Anonymkode: 324b0...976

• Liker 1
Skrevet

Vokser man opp i et fattig hjem så vil man føle seg rik på sykepleierlønn!

Anonymkode: 45178...fc3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette stemmer nok ikke. Med riktig arbeidsplass og arbeidsvilje så kan sykepleier tjene ganske bra. Jeg har ca 600000kr med tillegg i året, mens ei venninne av meg tjener betydelig mer på et stort sykehus hvor behovet etter henne er stort så hun får overtidsbetalt for vakter som hun blir flyttet på og alt hun jobber ekstra. Så muligheten er der for å tjene en del.

Anonymkode: 65f0c...ccb

Du blir ikke rik av "ganske bra" og "en del".

Det er stadig saker i media om at sykepleiere i full lønn kun har råd til 5% av boligene som er til salgs i Oslo f.eks. og sykepleierforbundet snakker hele tiden om at de må få bedre lønn og arbeidsvilkår. Og at mange f.eks. jobber ufrivillig deltid - og dermed ikke får tjent så mye som om de fikk heltidsstilling.

600 000 er ikke spesielt mye. Som lege vil du lett tjene det dobbelte etter noen år.

For all del - 600 000 er en helt fin lønn det, som man fint kan leve på. Men vil man bli rik, som TS gir uttrykk for, er valg av yrke viktigere enn BSU-konto og sykepleier er virkelig ikke det beste valget hvis god økonomi er målet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vokser man opp i et fattig hjem så vil man føle seg rik på sykepleierlønn!

Anonymkode: 45178...fc3

Det vet jeg ingenting om, men økonomisk sett er ikke sykepleie det beste yrkesvalget. Det er ikke det verste heller - men TS uttrykker ønske om å bli rik, da er ikke sykepleieryrket veien å gå.

• Liker 2
Skrevet

Hei. Jeg vokste opp fattig. Ble rik. Så fattig igjen.

Jeg kjenner på en stor sorg og tenker mange ganger at jeg aldri skulle blitt rik. Man savner ikke noe man ikke har hatt. Men å oppleve å miste rikdommen som jeg hadde jobbet så hardt for er vanskelig å akseptere.

Anonymkode: be04a...810

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...