Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg jobber i en statlig bedrift hvor vi er heldige, og har mange goder. I disse tider er vi alle på hjemmekontor. Jeg forstår godt at det er ekstra krevende for de med barn, men jeg lurer på følgende:

En kollega har «alltid» sykt barn. Med det mener jeg mange dager i uka. Det er lav terskel for å holde barn hjemme fra bhg i disse tider, og det er greit nok - men hva gjør jeg når det går utover min jobb? Noe av problemet er at vedkommende ikke melder inn sykt-barn-dag, men sier h*n er tilgjengelig når barnet sover på dagtid, og h*n vil ellers ta igjen jobb på kveld / helg. Kollegaen er da nesten aldri tilgjengelig, og gjør heller ikke den delen av jobben vedkommende skal gjøre, noe som forsinker min del av jobben. Siden det ikke tas ut sykt-barn-dager eller annet fravær, så «ser» heller ikke leder dette. Attpåtil klager personen over hvor mye fleksitid-timer vedkommende har fått de siste mnd., på grunn av mye kveld / helg jobbing. Men h*n er jo aldri online og gjør som sagt ikke sin del i det vi jobber med... 

Hva gjør jeg? Understreker at jeg har full forståelse for sykdom og unner min kollega alt godt, men dette føles mer som skulk...

Anonymkode: a3987...2e9

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ber om et møte med vedkommende og leder, for å forklare at ikke-tilstedeværelse på dagtid gjør det umulig for deg å gjøre din del av jobben. 

Anonymkode: 5cb6c...d59

• Liker 27
Skrevet

Samtidig som dette kan slå tilbake på deg selv, hvis det faktisk er slik at kollegaen din gjør noe (selv om du mener det ikke er nok). Kollegaen kan velge å ikke gjøre noe som helst på kveldene og når barnet sover på dagen. Med god samvittighet. Noen barn er faktisk mye syke (regner med det er snakk om et lite bhg-barn her), og særlig nå. Jeg orker ikke jobbe på kveldene når jeg har sykt barn, da er jeg som regel utslitt. 

Anonymkode: 7e790...acc

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samtidig som dette kan slå tilbake på deg selv, hvis det faktisk er slik at kollegaen din gjør noe (selv om du mener det ikke er nok). Kollegaen kan velge å ikke gjøre noe som helst på kveldene og når barnet sover på dagen. Med god samvittighet. Noen barn er faktisk mye syke (regner med det er snakk om et lite bhg-barn her), og særlig nå. Jeg orker ikke jobbe på kveldene når jeg har sykt barn, da er jeg som regel utslitt. 

Hei. Jeg har selvsagt all mulig forståelse for det!! Noe av problemet her er at vedkommende ikke tar ut dager / melder fra om sykt barn til ledelsen. Jeg vet hva vedkommende gjør siden vi blant annet skal kontrollere hverandres vedtak / arbeid. Vedkommende gjør ytterst lite. 

Jeg har sagt fra til vedkommende på en pen måte: husk å registrer fravær, si fra til leder og marker i kalenderen din :) men dette gjøres ikke. 

Ønsker ikke å tråkke noen på tærne, særlig ikke i disse korona-tider, men det er slitsomt når noen har så mye fravær på hjemmekontor, selv om det skulle være berettiget med syke barn. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner godt at du er frustrert. Det er mulig kollegaen prøver å spare opp sykt barn-dager nå som hen er på hjemmekontor. Det skal selvsagt ikke gå ut over deg.

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror vi alle har minst en sånn kollega, eller i hvert fall mange av oss. Veldig vanskelig å ta opp slike ting. Slike type kollegaer er ofte nokså flinke til å snakke for seg. Kan hende at du vil bli beskyldt for å tvile på kollegaen og vedkommendes arbeidsinnsats, og at du overvåker kollegaen din. Jeg har en sånn kollega, irriterende, men har ikke tatt opp med sjefen. Men må sies at min jobb er ikke avhengig av andre sin arbeidsinnsats på den måten. Så kanskje enklere å bare la passere...

Anonymkode: 2fc21...ae0

• Liker 4
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg jobber i en statlig bedrift hvor vi er heldige, og har mange goder. I disse tider er vi alle på hjemmekontor. Jeg forstår godt at det er ekstra krevende for de med barn, men jeg lurer på følgende:

En kollega har «alltid» sykt barn. Med det mener jeg mange dager i uka. Det er lav terskel for å holde barn hjemme fra bhg i disse tider, og det er greit nok - men hva gjør jeg når det går utover min jobb? Noe av problemet er at vedkommende ikke melder inn sykt-barn-dag, men sier h*n er tilgjengelig når barnet sover på dagtid, og h*n vil ellers ta igjen jobb på kveld / helg. Kollegaen er da nesten aldri tilgjengelig, og gjør heller ikke den delen av jobben vedkommende skal gjøre, noe som forsinker min del av jobben. Siden det ikke tas ut sykt-barn-dager eller annet fravær, så «ser» heller ikke leder dette. Attpåtil klager personen over hvor mye fleksitid-timer vedkommende har fått de siste mnd., på grunn av mye kveld / helg jobbing. Men h*n er jo aldri online og gjør som sagt ikke sin del i det vi jobber med... 

Hva gjør jeg? Understreker at jeg har full forståelse for sykdom og unner min kollega alt godt, men dette føles mer som skulk...

Jeg syns du vurdera en prat m henne. Det er vanskelige tider, og det kan være at det hjelper bådedeg og henne å snakke om det på en ordentlig måte før dere involverer ledere.

sykt barn i dissetider er ikke syk syk. Og her er jeg utslitt av slike « kan ikke gå i bhg, men er forøvrig kvikk» dager. Det stresser meg voldsomt fysisk og mentalt. Har dårlig samvittighet i alle retninger. 
Men det blir bedre, og livet går i faser og barn blir eldre.....

Anonymkode: c863e...1d2

• Liker 1
Skrevet

Np i koronatiden har ikke statsansatte kjernetid, men kan utføre jobben i tidsrommet 06-21. Dette er bl.a. for å gjøre det enklere for småbarnsforeldre å kombinere jobb og familieliv. Det kan selvsagt være upraktisk for kolleger, men det er et ledelsesproblem. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke så mye «lav terskel for å holde barn hjemme» som det er «ungen nøs og barnehagen nekter å ha den der». Så den ser jeg jo. 

Men hun må jo ta sykt barn-dager! Ungene som holdes hjemme nå er ikke syke, de er bortimot friske men med et snev av forkjølet, så de har all energi i verden. Tro meg det blir ikke jobbet mye på kveldstid, hvertfall ikke vanlig arbeidsdag! 

Ta det opp med lederen deres, skriv gjerne ned konkrete ting som du ikke kan gjøre fordi hun forsinker. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har også en slik kollega. Har alltid sykt barn, men skal jobbe på kveld når barnet har lagt seg. Jeg har nå oppdaget at hun har mange avtaler ang husbygging som de holder på med, og at hennes mor (som er uføretrygdet) passer det barnet på dagtid - slik at min kollega kan gå å velge kjøkken/farver/gulv osv til huset, men ikke være på jobb..... Utrolig irriterende☹️

Anonymkode: 4158c...f3c

• Liker 2
Skrevet

IKKE ta dette med kollegaen din. Det er oppskriften på arbeidskonflikt. Du skal heller  ikke kalle inn leder OG denne kollegaen til møte😅. Da vil du bli stemplet som minst like vanskelig i en statlig bedrift. 

Du tar dette med nærmeste leder, så er det opp til dem å ta det med kollegaen din. Tydeliggjør at du ikke får gjort jobben din. Hjelper det ikke så tar du det med tillitsvalgt ( om det går utover deg personlig og faglig, og ingenting blir gjort). 

Hilsen leder i statlig bedrift. 

Anonymkode: d267c...397

• Liker 12
Skrevet

Ikke lett det der. Kan du bare si noe av typen: Jeg venter på vedtak X, Y og Z fra deg - har du mulighet til å prioritere dette? 

Mulig kollegaen trenger en påminnelse på hvilke oppgaver andre er avhengige av blir gjort? Vedkommende jobber jo noe, men kanskje ikke med det som faktisk haster? Om det ikke bedrer seg må du jo involvere ledelse på noe vis, for å forklare hvorfor du ikke får gjort dine ting...

Jeg bruker heller ikke konsekvent syk barn dag når ettåringen må være hjemme samtidig som jeg har hjemmekontor. Jeg vurderer det opp mot hvor mye jeg får til å gjøre innimellom, og hvor mye som vil hope seg opp dersom jeg er avkoplet en hel dag. Nå har ikke jeg sånne oppgaver der kolleger sitter og venter på samme måte, og jeg er tilgjengelig på mail og telefon så langt det går. Det er dønn slitsomt å ta igjen masse oppgaver på kveldstid etter en dag med "sykt" barn. Type et snev av snørr, men ellers full av energi...

Anonymkode: 15dd0...2d3

Skrevet

Jeg jobber statlig og vi har alle en slik kollega. Har en på min enhet som tror egenmeldingsdager et betalte feriedager. Ofte syk på mandager eller fredager. Kan dukke opp dagen etter frisk som en fisk. Dette gjentar seg uke etter uke. Rart leder ikke tar tak når det er så åpenbart. 

Anonymkode: 7d8e2...c0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber statlig og vi har alle en slik kollega. Har en på min enhet som tror egenmeldingsdager et betalte feriedager. Ofte syk på mandager eller fredager. Kan dukke opp dagen etter frisk som en fisk. Dette gjentar seg uke etter uke. Rart leder ikke tar tak når det er så åpenbart. 

Glemte å si at vedkommende ringte seg inn syk nok en gang her for noen dager siden. Forkjølelse. Da krevde leder at vedkommende tok koronatest. 

Vedkommende nektet å avlegge koronatest og avfeide det hele som litt pjuskhet 😂 Dette var selvsagt på en fredag. Fredags kveld ligger det snapstory på at hele familien har reist langt vekk på hyttetur. De måtte altså ha kjørt tidlig fredag for å rekke dit. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Glemte å si at vedkommende ringte seg inn syk nok en gang her for noen dager siden. Forkjølelse. Da krevde leder at vedkommende tok koronatest. 

Vedkommende nektet å avlegge koronatest og avfeide det hele som litt pjuskhet 😂 Dette var selvsagt på en fredag. Fredags kveld ligger det snapstory på at hele familien har reist langt vekk på hyttetur. De måtte altså ha kjørt tidlig fredag for å rekke dit. 

👀 det bør ikke være så vanskelig at leder kan få snusen i dette. 

Anonymkode: 104f6...a87

• Liker 1
Skrevet
mmd skrev (21 timer siden):

Np i koronatiden har ikke statsansatte kjernetid, men kan utføre jobben i tidsrommet 06-21. Dette er bl.a. for å gjøre det enklere for småbarnsforeldre å kombinere jobb og familieliv. Det kan selvsagt være upraktisk for kolleger, men det er et ledelsesproblem. 

Men virker som vedkommende skriver kveldsarbeidet som plusstid selv om hun ikke har vært tilgjengelig på dagtid. Det kan da ikke være rett.

Dette er juks i mine øyne. Har du sykt barn leverer du inn sykedag. Hvis ikke skal du utføre jobben din og være tilgjengelig. 

Anonymkode: 93838...564

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke lett det der. Kan du bare si noe av typen: Jeg venter på vedtak X, Y og Z fra deg - har du mulighet til å prioritere dette? 

Mulig kollegaen trenger en påminnelse på hvilke oppgaver andre er avhengige av blir gjort? Vedkommende jobber jo noe, men kanskje ikke med det som faktisk haster? Om det ikke bedrer seg må du jo involvere ledelse på noe vis, for å forklare hvorfor du ikke får gjort dine ting...

Jeg bruker heller ikke konsekvent syk barn dag når ettåringen må være hjemme samtidig som jeg har hjemmekontor. Jeg vurderer det opp mot hvor mye jeg får til å gjøre innimellom, og hvor mye som vil hope seg opp dersom jeg er avkoplet en hel dag. Nå har ikke jeg sånne oppgaver der kolleger sitter og venter på samme måte, og jeg er tilgjengelig på mail og telefon så langt det går. Det er dønn slitsomt å ta igjen masse oppgaver på kveldstid etter en dag med "sykt" barn. Type et snev av snørr, men ellers full av energi...

Anonymkode: 15dd0...2d3

Hvorfor tar du da ikke en sykt barn dag?

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei. Jeg har selvsagt all mulig forståelse for det!! Noe av problemet her er at vedkommende ikke tar ut dager / melder fra om sykt barn til ledelsen. Jeg vet hva vedkommende gjør siden vi blant annet skal kontrollere hverandres vedtak / arbeid. Vedkommende gjør ytterst lite. 

Jeg har sagt fra til vedkommende på en pen måte: husk å registrer fravær, si fra til leder og marker i kalenderen din :) men dette gjøres ikke. 

Ønsker ikke å tråkke noen på tærne, særlig ikke i disse korona-tider, men det er slitsomt når noen har så mye fravær på hjemmekontor, selv om det skulle være berettiget med syke barn. 

Jeg skjønner deg godt i at dette er slitsomt. Jeg hadde sagt i fra til sjefen om han det gjelder og at dette ikke går an om det går såpass mye utover deg.

Jeg hadde forlangt at sjefen får sette inn en vikar i de årene han andre «velger» å bli borte sånn som nå for dette går ikke an. 

Anonymkode: 681a5...393

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Sikkert pga at det er regler for fravær. Hun må gjøre det slik for ikke bryte reglene. Barnet er sikkert syk, men sannsynligvis er mye av disse dagene karantene, inskrenkede bhg tider, stengt bhg pga korona, influensa, forkjølelse ++. Sykdom barn vanligvis har vinterstid og går i bhg med. Unntatt i år hvor snørr og host er forbudt. Mange småbarn snørrer hele vinteren og i år er dette fyfy 

Anonymkode: f7480...1c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men virker som vedkommende skriver kveldsarbeidet som plusstid selv om hun ikke har vært tilgjengelig på dagtid. Det kan da ikke være rett.

Dette er juks i mine øyne. Har du sykt barn leverer du inn sykedag. Hvis ikke skal du utføre jobben din og være tilgjengelig. 

Om det virkelig er slik at hun fører opp flere timer enn hun jobber, er det selvsagt galt. Det er for øvrig mulig å avtale halve sykt barn-dager. F.eks. om barnet sover/ser på TV deler av dagen eller om den andre forelderen kommer hjem og tar over.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...