Gå til innhold

Huseier pusser opp; jeg får skjeggkre!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Spørsmål!

Huseieren, som bor over meg, pusser opp. Har revet alt i huset sitt og bygger opp igjen (tak, vegger, you name it) og under denne prosessen har jeg plutselig fått masse skjeggkre hos meg. Det er ikke sølvke ifølge bildene, de er store, tykke og ligner bildene. Foreløpig er de konsentrert bare ett sted i leiligheten min; utenfor kjøkkenet, men det har vært tyvetalls de siste dagene. Jeg aner ikke hvor de kommer fra for jeg ser d plutselig på gulvet, veggen eller i taket. 

Er dette noe jeg bare må leve med, eller kan jeg kreve noe av huseier? (Kreve som i "få det til å forsvinne") jeg får fullstendig hetta! 

Anonymkode: 63906...095

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har hatt det lenge, ikke fått det nå pga oppussing. Når de først oppdages har de vært der lenge...

Anonymkode: dbafd...975

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har hatt det lenge, ikke fått det nå pga oppussing. Når de først oppdages har de vært der lenge...

Anonymkode: dbafd...975

Er det ikke litt merkelig at de kommer frem først under oppussingen? 

Og nå spør jeg bare fordi jeg ikke vet; er dette mitt ansvar å bli kvitt, eller hans? 

• Liker 1
Skrevet

Du har hatt det LENGE, men oppdager det først nå fordi alle i hele boligen rømmer til deg. Anbefaler å støvsuge daglig (og kaste støvsugerposen) og sette ut limfeller.

• Liker 9
Skrevet
Alice123 skrev (Akkurat nå):

Du har hatt det LENGE, men oppdager det først nå fordi alle i hele boligen rømmer til deg. Anbefaler å støvsuge daglig (og kaste støvsugerposen) og sette ut limfeller.

Fy faen 😭

Blir full shining hver dag, overalt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fy faen 😭

Blir full shining hver dag, overalt. 

Ja det er et skikkelig slit :( Men huseier må være med på det samme insin bolig, eller så er det som å øse vann ut av en lekk båt.

• Liker 1
Skrevet
Alice123 skrev (Akkurat nå):

Ja det er et skikkelig slit :( Men huseier må være med på det samme insin bolig, eller så er det som å øse vann ut av en lekk båt.

Ja, det er ikke mye å støvsuge ope hei han for tiden. Som sagt har han skrella hele boligen sin. Så det blir vel først når han får fiksa det. Står bare bjelker og råvegger igjen der nå. 

Skrevet

Hjelper innsektspray mot sånn?

Anonymkode: 01d0a...209

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjelper innsektspray mot sånn?

Anonymkode: 01d0a...209

I følge google; nei 😬

Er de først i hus må jeg forsørge de...

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er ikke mye å støvsuge ope hei han for tiden. Som sagt har han skrella hele boligen sin. Så det blir vel først når han får fiksa det. Står bare bjelker og råvegger igjen der nå. 

Det er egentlig litt bra, for da slipper du å sammarbeide med en annen husholdning om dette (omfattende) prosjektet. Kjør på med limfeller (du får også åte til det som vil lokke til seg krekene) og støvsuging hver dag. Huseier burde kanskje betale for ekstrakostnadene, snakk med hen om det :)

Og lykke til!

Skrevet
Alice123 skrev (2 minutter siden):

Det er egentlig litt bra, for da slipper du å sammarbeide med en annen husholdning om dette (omfattende) prosjektet. Kjør på med limfeller (du får også åte til det som vil lokke til seg krekene) og støvsuging hver dag. Huseier burde kanskje betale for ekstrakostnadene, snakk med hen om det :)

Og lykke til!

Fy faen. Jeg som brekker meg av å ta opp hår fra dusjen 😭

Skrevet

Viktigste er å få det sånn ca under kontroll, men de er veldig vanskelig å bli kvitt, er litt er sånn man bare "Må leve med". De gjør jo minimal skade og er ikke farlige, ser bare ekle ut, akk som edderkopper. Vi har sølvkre, men ingen fuktskade - men en av morgenrutinene mine har blitt å være klar med slippersene mine og hoppe inn på badet mens jeg skrur på lyset, og tråkke ihjel flest mulig 😂 Ikke mange da, men idag så jeg 2 stk 😄

Anonymkode: e4e19...600

• Liker 4
Skrevet

Huseier, som at i du leier sokkelleiligheten i en enebolig eller? Informer huseier om problemet, han har sannsynligvis forsikring som dekker sanering av kre, om ikke så er det ikke skremmende dyrt med sanering av en enebolig. Type under 10 000 hvertfall. Da legges det ut forgiftet åte som kreene spiser og dør av. Blir kvitt kreene så og si 100% i en enebolig med denne metoden da de er kanibaler og dør av sekundærforgiftning når de andre spiser dem som er død av forgiftninger inne i konstruksjonen, hvor de fleste er.

Anonymkode: 37ab1...937

• Liker 3
Skrevet

Skjeggkre kommer ikke av oppussingen, men kan komme frem når man begynner med oppussing fordi man river opp vegger og gulv og sprekker der disse dyrene ofte gjemmer seg til vanlig. Her er det bare å få skadedyrkontroll på plass så fort som mulig, Anticimex, Pelias eller et annet skadedyr-firma kan kontaktes. Da er det huseier som er ansvarlig for det, og hele boligen må behandles. 

Anonymkode: 387ac...a51

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Huseier, som at i du leier sokkelleiligheten i en enebolig eller? Informer huseier om problemet, han har sannsynligvis forsikring som dekker sanering av kre, om ikke så er det ikke skremmende dyrt med sanering av en enebolig. Type under 10 000 hvertfall. Da legges det ut forgiftet åte som kreene spiser og dør av. Blir kvitt kreene så og si 100% i en enebolig med denne metoden da de er kanibaler og dør av sekundærforgiftning når de andre spiser dem som er død av forgiftninger inne i konstruksjonen, hvor de fleste er.

Kjedet enebolig med delvis sokkel/kjellerleilighet ja. 

Nå opplyser han at det er observert i hele boenheten over flere år, men leng siden han så noen hos seg 🙄

Så hyggelig da. 

Får limfeller. Får gi beskjed at han og den andre naboen i den andre boligen (kjedet) burde sanere om dette ikke gir seg. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Skjeggkre kommer ikke av oppussingen, men kan komme frem når man begynner med oppussing fordi man river opp vegger og gulv og sprekker der disse dyrene ofte gjemmer seg til vanlig. Her er det bare å få skadedyrkontroll på plass så fort som mulig, Anticimex, Pelias eller et annet skadedyr-firma kan kontaktes. Da er det huseier som er ansvarlig for det, og hele boligen må behandles. 

Anonymkode: 387ac...a51

Ja, det var det jeg tenkte. At de kommer fram hos meg fordi han pusser opp og river vegger/tak etc. 

Skrevet

Limfeller bekjemper ikke problemet, de er til å kartlegge for å se hvor der er mest kre.  Sanering er det beste, men event kan du legge dobbelt sidig tape langs lister, dørtersklene og kjøkkensokkel. Pass på at du bruker en teip som kan fjernes igjen uten å sette merker/ henger fast.

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår egentlig ikke fusset med disse, Permetrin funker jo som bare det mot både skjeggkre og sølvkre. Hadde huset fult, sprayet og det kom frem i HAUGEVIS fra overalt. Sprayet på nytt etter 2 uker og har vørt kvitt de siden (5 år siden). Jeg har sett en og annen det siste året men har sprayet den så dukker det ikke opp noe mer.

Anonymkode: 13171...86b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Viktigste er å få det sånn ca under kontroll, men de er veldig vanskelig å bli kvitt, er litt er sånn man bare "Må leve med". De gjør jo minimal skade og er ikke farlige, ser bare ekle ut, akk som edderkopper. Vi har sølvkre, men ingen fuktskade - men en av morgenrutinene mine har blitt å være klar med slippersene mine og hoppe inn på badet mens jeg skrur på lyset, og tråkke ihjel flest mulig 😂 Ikke mange da, men idag så jeg 2 stk 😄

Anonymkode: e4e19...600

Minimal skade?? De spiser papir (bøker, dokumenter) og klær jo! 

Anonymkode: e432a...f75

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...