Gå til innhold

Fiskeriindustrien sliter med å rekruttere nordmenn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De er avhengige av utlendinger fordi ingen nordmenn vil ha jobbene. 

Grunnen til at ingen nordmenn vil ha de jobbene er fordi de betaler fattigdomslønn som kun utlendinger fra fattige land vil godta. 

Det er ikke bare nordmenn som ikke vil ha de jobbene, Heller ikke svensker, amerikanere, kanadiere, franskmenn, briter eller nederlendere står i kø for disse jobbene. Det bør si sitt om denne bransjen. 

Oljebransjen har null problemer med å rekruttere nordmenn og utlendinger fra hele verden, også i-land. 

Vi bør ikke holde liv i en bransje som kun kan "overleve" ved å betale fattigdomslønn. Disse bedriftene har ingenting i norge å gjøre. Det en skam at de får bruke fjordene våre.

Anonymkode: 36b5d...0c8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det brukte å være veldig godt betalt å jobbe med fisk... Har de dumpet lønninger? Det er ikke lenge siden enn at jeg var ungdom, at dette var en jobb der man jobbet hardt men tjente fettm

Anonymkode: b5161...b60

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må vi være villige til å betale mer for fisken. Er vi det? 

Anonymkode: cfb9c...447

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskere tjener veldig godt. Nordmenn er for late til å jobbe, det er derfor. Utlendinger som er fiskere på norske båter er rike i hjemlandene sine. 

Anonymkode: 251f2...afd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da må vi være villige til å betale mer for fisken. Er vi det? 

Anonymkode: cfb9c...447

Nordmenn kjøper like mye norsk fisk som norsk olje. Altså nesten ingenting. All olje og fisk sendes ut av landet. Eiere sitter jo faktisk igjen med milliarder. Det er den mest lønnsomme bransjen, siden de får bruke fjordene gratis, mens oljeselskaper og kraftselskaper må betale for å bruke naturressurser. 

Lønningen kan faktisk være på nivå med oljearbeidere helt uten at fisken trenger å bli dyrere.

Anonymkode: fdf0e...f18

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI burde vært snudd på hodet. Det er fiskeribransjen som ikke vil ansette nordmenn. De syter heller så regjeringen skal åpne opp for sesongarbeiderne. Da slipper de billigere unna.

Anonymkode: 8eecb...7ef

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i alle fall ingen grunn til å spesialbehandle dem. Hvis Mestergrønn på Oslo City må stenge må fiskeindustrien også stenge. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

HI burde vært snudd på hodet. Det er fiskeribransjen som ikke vil ansette nordmenn. De syter heller så regjeringen skal åpne opp for sesongarbeiderne. Da slipper de billigere unna.

Har du søkt på jobb innen fiskeribransjen? 

Anonymkode: 43329...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er i alle fall ingen grunn til å spesialbehandle dem. Hvis Mestergrønn på Oslo City må stenge må fiskeindustrien også stenge. 

Jeg for min del liker mye bedre å spise fisk enn blomster. Mange blomster er giftig og jeg har ikke nok kunnskap om hvilke som spiselige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke meg du spør, men jeg tar meg friheten med å svare likevel. Jeg var langt yngre enn jeg er nå, og var på jobbintervju. Mannen som intervjuet meg, virket ganske skeptisk, og kom med utsagn som Det er en ganske ekkel jobb, altså, og virket generelt ganske avvisende. Jeg fikk inntrykk av at han ikke trodde jenter ville holde ut lenge der. Jeg forsikret ham om at jeg ikke var redd for å ta i et tak, men hørte ikke noe mer etter intervjuet. 

Det er mange år siden, men den forutinntatte fyren irriterer meg faktisk fortsatt. Jeg har rensket slimete sluker på jobb som er mer møkkete og inngrodde enn man kan forestille seg, jeg har jobbet på gård. Jeg har vært renholder, og vasket avføring fra gulv, vegger og tak. Jeg var ikke, og er ikke, redd for å sløye fisk verken hjemme eller på jobb. Når jeg søker jobb en sånn plass, er jeg ikke dummere enn at jeg vet hva jeg går til. Jeg tror neppe en ung mann ville fått den samme tåpelige advarselen. 

Anonymkode: d6e6a...333

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nok en blanding av begge deler. Men det er nok av saker nå om nordmenn som har søkt på jobb i fiskeindustrien, og som får beskjed om at de er «overkvalifisert». Sannheten er nok at det er billigere for dem å ta inn øst-europeiske arbeidstakere som jobber kun noen få måneder per år, og som allerede er opplært, slik at de jobber 100% fra første stund. De jobber også gjerne lange dager/uker, siden de vil tjene max på kort tid som de kan leve av resten av året. Nordmenn vil ikke tjene nok til å livnære seg resten av året, og kommer neppe tilbake neste år.

Så dette er nok snakk om enkleste og billigste løsning for fiskeindustrien. NHO har klaget seg til åpne grenser for utenlandske arbeidere altfor lenge. De kommer fra land med tildels massiv smitte, og det er hårreisende at penga får rå på en slik måte. 

Anonymkode: ff0f3...0f7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ikke det, nei. Logisk nok, siden jeg allerede har jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en blanding av begge deler. Men det er nok av saker nå om nordmenn som har søkt på jobb i fiskeindustrien, og som får beskjed om at de er «overkvalifisert». Sannheten er nok at det er billigere for dem å ta inn øst-europeiske arbeidstakere som jobber kun noen få måneder per år, og som allerede er opplært, slik at de jobber 100% fra første stund. De jobber også gjerne lange dager/uker, siden de vil tjene max på kort tid som de kan leve av resten av året. Nordmenn vil ikke tjene nok til å livnære seg resten av året, og kommer neppe tilbake neste år.

Så dette er nok snakk om enkleste og billigste løsning for fiskeindustrien. NHO har klaget seg til åpne grenser for utenlandske arbeidere altfor lenge. De kommer fra land med tildels massiv smitte, og det er hårreisende at penga får rå på en slik måte. 

Anonymkode: ff0f3...0f7

Siden dette er snakk om uker og noen mnd, ser jeg ikke at overkvalifiseringen skulle være noe problem. Det er sesongarbeid, og de kan fint stå ut den perioden. På samme måte som de hadde hatt oppsigelsestid der de jobbet.

Det er nok næringen som lager for mye styr.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke det, nei. Logisk nok, siden jeg allerede har jobb.

Så hvordan vet du at de ikke vil ha nordmenn?

Jeg har vært innom flere bedrifter i sjømatnæringen pga jobb min og det jobber mange nordmenn der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Så hvordan vet du at de ikke vil ha nordmenn?

Jeg har vært innom flere bedrifter i sjømatnæringen pga jobb min og det jobber mange nordmenn der. 

Jeg jobber med logistikk. Også innen sjømatnæringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye feil. Folk her blander jobb i fiskeindustrien med fiskere. De som jobber i fiskeindustrien er IKKE fiskere. De får fastlønn på et anlegg på land (for tiden 186 kr/t). Arbeidet er beinhardt og lønnen lav. Skjønner nordmenn ikke gidder dette. 

Fiskere jobber på båt og får lottinntekt ( andel av fangsten). Arbeidet her er også beinhardt men lønnen noe helt annet. På de fleste nye moderne båter med bra kvoter tjener fiskerne millionlønn. Og jobber halve året. 
Jobb i fiskeindustrien er typ 9 til 4-jobb hele året for en luselønn.  

Anonymkode: 78e50...e9b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De er avhengige av utlendinger fordi ingen nordmenn vil ha jobbene. 

Grunnen til at ingen nordmenn vil ha de jobbene er fordi de betaler fattigdomslønn som kun utlendinger fra fattige land vil godta. 

Det er ikke bare nordmenn som ikke vil ha de jobbene, Heller ikke svensker, amerikanere, kanadiere, franskmenn, briter eller nederlendere står i kø for disse jobbene. Det bør si sitt om denne bransjen. 

Oljebransjen har null problemer med å rekruttere nordmenn og utlendinger fra hele verden, også i-land. 

Vi bør ikke holde liv i en bransje som kun kan "overleve" ved å betale fattigdomslønn. Disse bedriftene har ingenting i norge å gjøre. Det en skam at de får bruke fjordene våre.

Anonymkode: 36b5d...0c8

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dere har rett begge to.  :)

Nordmenn vil ikke ha jobbene fordi lønnen er lav. Hard jobb, og mye slit for en lønn som ikke kan leves av er ikke akkurat oppskriften for å lokke til seg arbeidere.
Dessuten er det mye sesongarbeid innenfor denne industrien.  Ansatte kan risikere å måtte gå permittert opp i mot halve året, og det er ikke å forvente at noen flytter for en så usikker stilling, spesielt ikke når de i tillegg får lav lønn.

Og arbeidsgivere vil ikke ansette norske arbeidere fordi det blir for dyrt for dem.  Når de leier inn folk for kortere perioder i stedet for å ansette dem slipper de mange utgifter (lavere lønn, arbeidsgiveravgift, forsikringer osv).

Anonymkode: 314ad...614

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har rett begge to.  :)

Nordmenn vil ikke ha jobbene fordi lønnen er lav. Hard jobb, og mye slit for en lønn som ikke kan leves av er ikke akkurat oppskriften for å lokke til seg arbeidere.
Dessuten er det mye sesongarbeid innenfor denne industrien.  Ansatte kan risikere å måtte gå permittert opp i mot halve året, og det er ikke å forvente at noen flytter for en så usikker stilling, spesielt ikke når de i tillegg får lav lønn.

Og arbeidsgivere vil ikke ansette norske arbeidere fordi det blir for dyrt for dem.  Når de leier inn folk for kortere perioder i stedet for å ansette dem slipper de mange utgifter (lavere lønn, arbeidsgiveravgift, forsikringer osv).

Anonymkode: 314ad...614

en arbeidsgiver er pålagt å betale yrkesskadeforsikring, uavhengig av stillingen til arbeidstaker. stusser litt på hvordan de kommer unna arbeidsgiveravgift; staten er som kjent en nådeløs kreditor. ved svart arbeid kommer man unna dette, men det er vel ikke saken her.

Anonymkode: b7636...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...