Gå til innhold

Jobber i Frankrike og en kollega sa fransken min var skikkelig dårlig, var som en kniv i magen og selvtilliten min er borte

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Seriøst? Tror dere hun er misunnelig? Hun har jo jobb og snakker perfekt fransk. Hvorfor være misunnelig på lille meg fra Norge?

Anonymkode: 06ef4...937

Hun snakker perfekt fransk? Og hun er født og oppvokst i Frankrike, kanskje? Wow, imponerende!

Ja, vi tror hun føler på misunnelse, og underlegenhet. 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ganske ironisk at nordmenn kaller noen for arrogante, ingen er mer arrogante enn nordmenn.

Anonymkode: 88bd4...fa8

Det kommer an på hvordan du ser det. Nordmenn flest er veldig entusiastiske.

Anonymkode: b1adb...e9d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor gjør hun sånn som dette? Hvorfor må hun gni inn at jeg er dårlig? Bør jeg slutte på jobben?

Det er jo bra at hun sier i fra, om det faktisk  stemmer. Altså, om fransken din er så dårlig at franskmenn som er RÆÆÆÆVA i engelsk forstår deg bedre på engelsk, så ligger det jo kanskje  noe i det.

Du kan jo ta det opp på møter, dvs. at du har "fått beskjed om at fransken din er dårlig", og at du gjerne tar ting på engelsk om det er ønskelig. 

Personlig tviler jeg på at fransken din er så dårlig at "frenchie" forstår engelsk bedre, for da hadde du neppe fått jobben,  men det er jo ikke umulig heller :vetikke:

Ta det med ett smil, åpenhet, og som en utfordring. Da vil du nok finne ut om det stemmer eller ei :Nikke:

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber som eneste utlending i avdelingen og selvfølgelig er fransken min på et lavere nivå enn de andre. Men de snakker mye dårligere engelsk enn meg og har ikke noe tredjespråk. Jeg følte meg egentlig litt modig som turte å ta en jobb på et språk som jeg ikke er helt stødig i, men forrige uke sa en kollega at fransken min var skikkelig dårlig og at jeg måtte si fra at jeg ikke kunne snakke fransk. Og hun sier at jeg kan snakke engelsk på presentasjoner, møter osv så jeg kan "slippe fransk" for å liksom gni inn at jeg er dårlig.

Har nå egentlig mistet lysten på jobben og har fått skikkelig dårlig selvtillit. Blir nesten kvalm av å tenke på at jeg syntes jeg var modig som "turte" når sikkert alle ler bak ryggen min. Føles som å gå rundt med en kniv konstant i magen.

Hvorfor gjør hun sånn som dette? Hvorfor må hun gni inn at jeg er dårlig? Bør jeg slutte på jobben?

Anonymkode: 06ef4...937

Du tar det ikke litt for personlig TS? Syns forøvrig du er veldig modig, og fransk er ikke et enkelt språk. Kollegaen din tenker praktisk og gav en løsning; at du bruker engelsk når du presenterer. Hun mente nok ikke å såre deg, med mindre hun er en psykotisk bitch da.

Var jeg deg ville jeg vurdere flere fransktimer, jeg jobber selv i et land med et nokså vanskelig språk, og bruker mye engelsk i jobbsammenheng.

• Liker 2
Skrevet

Det her er jo bare tull. Hadde fransken din vært et reelt problem, ville du ikke fått jobben i første omgang, eller sjefen din ville ha tatt det opp med deg på en medarbeidersamtale.

Kollegaen kan ikke bestemme en dritt. Ikke la drittfolk styre humøret ditt. 

• Liker 6
Skrevet

Franske mennesker er ganske vanskelige. Det er tungt å komme inn på dem og det er en helt annen kultur enn i Norge. Gir du det litt tid blir de flotte mennesker og du kommer til å trives. 

Hadde det vært før du tok. Jobb i Frankrike, ville jeg anbefalt å bo et år eller to i Belgia først for å bli stødig i språket. Belgere er gjerne litt mer forståelige og tålmodige over folk som lærer. Nå er du alledere i Frankrike, så da er mitt tips å holde ut. Det blir bedre. 

Skrevet

Jøye meg så raske folk er til å spy ut fremmedforakt og stereotypier!

TS skriver jo at de fleste av de franske kollegaene hennes er støttende, det er bare én som har sagt noe som kan være støtende.

Skrevet

Du snakker sikkert godt nok. Franskmenn asså. De er uhøflige og pompøse. Og jævla kranglete noen ganger.

Hadde bare fortsatt å snakke fransk  

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår altfor godt at du ble såret, men ikke slutt å snakke fransk. Slutter du å snakke fransk så vil ikke fransken utvikle seg, så jeg anbefaler deg å snakke så mye som mulig. Øvelse gjør mester.

• Liker 2
Skrevet

Dette høres veldig tøft ut. Unødvendig kommentar fra kollegaen din.

Ingen er født med et språk, jeg tror du vil snakke fransk perfekt, og at du er på rett vei. Åpenbart hvis kollegaen din er fransk, vil kritikk være upartisk. Du har mye tid til å forbedre fransk.
Å senke selvtilliten din er ikke den rette måten å håndtere destruktiv kritikk på. Tenk logisk, du er ikke fransk. Fransken dine pågår kontinuerlig, og mange mennesker kommer til å kommentere det. Men hvor mye betydning gir du disse meningene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...