Gå til innhold

Jobber i Frankrike og en kollega sa fransken min var skikkelig dårlig, var som en kniv i magen og selvtilliten min er borte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som eneste utlending i avdelingen og selvfølgelig er fransken min på et lavere nivå enn de andre. Men de snakker mye dårligere engelsk enn meg og har ikke noe tredjespråk. Jeg følte meg egentlig litt modig som turte å ta en jobb på et språk som jeg ikke er helt stødig i, men forrige uke sa en kollega at fransken min var skikkelig dårlig og at jeg måtte si fra at jeg ikke kunne snakke fransk. Og hun sier at jeg kan snakke engelsk på presentasjoner, møter osv så jeg kan "slippe fransk" for å liksom gni inn at jeg er dårlig.

Har nå egentlig mistet lysten på jobben og har fått skikkelig dårlig selvtillit. Blir nesten kvalm av å tenke på at jeg syntes jeg var modig som "turte" når sikkert alle ler bak ryggen min. Føles som å gå rundt med en kniv konstant i magen.

Hvorfor gjør hun sånn som dette? Hvorfor må hun gni inn at jeg er dårlig? Bør jeg slutte på jobben?

Anonymkode: 06ef4...937

Skrevet

Er vel bedre at hun er ærlig og sier det slik det er. 

Anonymkode: 17336...b47

• Liker 10
Skrevet

Har du vært der lenge? Om det fremdeles er slik etter fem år, bør du kanskje revurdere det, men om du har vært der under et år, og egentlig liker det, synes jeg du skal fortsette med god samvittighet!

Og forresten; hun sier nok bare sånt fordi hun er ei hurpe. Det finnes mange andre måter å være imøtekommende og hjelpende på, om det er det man ønsker.

• Liker 18
Skrevet

Ikke la det ødelegge for deg. Franskmenn synes Eva Joly også snakker rart, de er pompøse.

Du gjør deg forstått, det er det som er viktig.

Anonymkode: 555f8...1be

• Liker 24
Skrevet

Drit i det! Fransken din blir bedre desto mer du snakker! 

Anonymkode: 34d23...fb9

• Liker 22
Skrevet

Fremskmenn er jo generelt arrogante fjols. Ta det som trening! Du ER modig!

Anonymkode: b85d2...132

• Liker 29
Skrevet

Dette stemmer jo veldig med hva jeg har hørt om franskmenn og næringsliv. At de er veldig pirkete på språket når det gjelder profesjonelle settinger.

Kan du ikke få litt hjelp fra/råd av henne? Hvor er du svakest? Er det grammatikk, ordforråd eller uttale?

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes du er modig! Huslånet franskmenn er stolte og tåler ikke spesielt godt at andre ikke kan deres språk. I deres øyne er deg fransk som skulle vært verdensspråket. Jeg synes du skal fortsette å øve deg på fransk, fortsett å snakke fransk, og si heller ifra at du vet du ikke er 100% stødig og spør om hjelp. 

jeg ga opp etter tre mnd i Frankrike fordi jeg ikke følte meg stødig nok i språket, og «ingen» forstod engelsk. I det minste latet de som de ikke forstod og nektet å forholde seg tip det engelske språket.

har du sett den amerikanske Netflix serien om hun jenta som flyttet til Paris? Jeg kjente meg veldig igjen i noen av tingene, men jeg har det såpass på avstand at jeg kan le av det. Husker ikke hva den heter «Amalie»-ett eller annet, kanskje?

Anonymkode: b78e6...ad6

• Liker 5
Skrevet

Typisk overlegne franskmenn. Men sånn er franskmenn. De anser ikke andre språk som viktige, det som teller er fransk. Og den skal være perfekt. 

Trøst deg med at du kan flere språk enn dem, og at vi andre syns akkurat den greia det er rar. Men hei, du er i Frankrike! Kos deg med god mat og makroner, og la resten skure og gå. Du blir aldri god nok i fransk for dem uansett 😛

• Liker 10
Skrevet

Emily i Paris, heter Netflix serien!

Anonymkode: b78e6...ad6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor gjør hun sånn som dette? Hvorfor må hun gni inn at jeg er dårlig? 

Fordi:

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg jobber som eneste utlending i avdelingen (...)

de snakker mye dårligere engelsk enn meg og har ikke noe tredjespråk. 

Med andre ord: Kjærringa er misunnelig. Dessuten er franskmenn, som nevnt over, pompøse, arrogante fjols.

Anonymkode: 62366...7fa

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Blir nesten kvalm av å tenke på at jeg syntes jeg var modig som "turte" når sikkert alle ler bak ryggen min.

Det roer seg ned for deg skal du se.

100% respekt fra meg for at du er tøff nok til gjøre det du gjør. Å ikke snakke et tredjespråk flytende er en ærlig sak det. Veldig få har problemer med å forstå dette selv om enkelte velger å være sutrete. Alltids en mulighet for at hun er sjalu for at du er så eventyrlysten som du er ;)

Endret av Kayo
Skrevet

Jeg tenker at hun kanskje sa ifra fordi du er vanskelig å forstå. Det kan bli noen dilemmaer mtp språk, om man ikke forstår noen. Man kan spørre deg direkte hva du sa, be deg gjenta, kanskje flere ganger, eller gjøre det som føles med komfortabelt med den som ikke forstår: å spørre sidemannen om hva du sa.
Noen ganger her i Norge, så finnes det MODIGE utenlandske som snakker norsk. Det kan være skikkelig vanskelig å forstå dem, og det ville helt klart vært enklere å kommunisere på et annet språk, f.eks engelsk. Men snakker de ikke, så lærer de jo ikke heller. 
Kanskje mente hun det ikke vondt, men sa det for å trygge deg på at det er ok å snakke engelsk i stedet for. Når man hører noen snakke dårlig, så tenker man automatisk at det er et språk de synes er vanskelig. Kanskje prøvde hun å være hyggelig og "hjelpsom". 

På min manns jobb, er brorparten utenlandske, fra ulike land. De bruker hovedsakelig engelsk, selv om de som jobber der, jo bor i Norge og kan en del norsk. De fleste kan engelsk bedre enn et tredjespråk, som norsk jo er for mange av disse ansatte. Jeg tenker at uansett om du fortsetter med fransk eller begynner med engelsk, så er du en vinner.

Anonymkode: 1f435...4f4

• Liker 5
Skrevet

Møtte også på noen sånne i Frankrike. I bank. Veldig rart syntes jeg. Men jeg tolket det som at den som oppførte seg slik var en "loser", og kanskje usikker på noe. Så syntes nesten mest synd på de. 

Prøv å se hva slags person som sa det til deg? Er det en vennlig person? Eller en idiot?

Anonymkode: 84caa...68a

• Liker 1
Skrevet

Franskmenn er late, treige og arrogante idioter. Drit i franskmenn. De klarer ikke en gang verdensspråket engelsk og er så langt oppi rævvene sine. Don’t care and do you! 

Anonymkode: 34b63...2ed

• Liker 4
Annonse
Skrevet

Dette er folka som ikke kan engelsk ... Du er kjempemodig. Hvem er denne kollegaen i forhold til deg? Er hun misunnelig og prøver å psyke deg ut? Hør med lederen din om dette. Uansett er du modig som kaster deg ut i det.

Anonymkode: 49e04...ab8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi:

Med andre ord: Kjærringa er misunnelig. Dessuten er franskmenn, som nevnt over, pompøse, arrogante fjols.

Anonymkode: 62366...7fa

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er folka som ikke kan engelsk ... Du er kjempemodig. Hvem er denne kollegaen i forhold til deg? Er hun misunnelig og prøver å psyke deg ut? Hør med lederen din om dette. Uansett er du modig som kaster deg ut i det.

Anonymkode: 49e04...ab8

Seriøst? Tror dere hun er misunnelig? Hun har jo jobb og snakker perfekt fransk. Hvorfor være misunnelig på lille meg fra Norge?

Skrevet

Franskmenn kan være utrolig arrogante ovenfor utlendinger. Hev deg over det og ikke ta det personlig. Forstår folk deg når du snakker fransk? 

• Liker 3
Skrevet

Ganske ironisk at nordmenn kaller noen for arrogante, ingen er mer arrogante enn nordmenn.

Anonymkode: 88bd4...fa8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ganske ironisk at nordmenn kaller noen for arrogante, ingen er mer arrogante enn nordmenn.

Anonymkode: 88bd4...fa8

Vi skjuler det bedre.

Anonymkode: b85d2...132

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...