AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #1 Skrevet 30. januar 2021 Bør jeg ta bachelor eller master? Hva er forskjellen? Er fagene lettere på bacheloren, og hva med masteren, vil det ikke være sykt vanskelig å komme inn? Har snitt til å komme inn på nesten alle integrerte mastere (siv.ing.) i landet. Hvis vi tar NTNU som eksempel; hva er forskjellen mellom 3+2 og 5-åring løp? Anonymkode: 43e51...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #2 Skrevet 31. januar 2021 Jeg kan ikke snakke for ingeniør, men for økonomi. Tar man integrert master i økonomi, vil fagene fra starten av være litt mer krevende. Tar man en bachelor og deretter master kan det bli svært tøft på masteren. Jeg valgte å ta 3 årig bachelor i økonomi og deretter 2 årig master. Jeg har foreløpig gjort det bedre på masternivå enn på bachelor, faktisk. Jeg valgte å gjøre det på den måten fordi jeg visste jeg ville ha et pauseår mellom bachelor og master for å jobbe litt. Men hadde jeg valgt igjen hadde jeg valgt et integrert løp. Rett og slett fordi man "må" ha en master for å få relevant jobb. Anbefaler deg å gå inn å se på fagene. Er fellesfagene like de første 3 årene på integrert løp som på 3 årig bachelor? Hvis du er helt sikker på at ingeniørfagene er noe for deg, så hadde jeg valgt integrert løp. Anonymkode: 3bfdc...9f7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #3 Skrevet 31. januar 2021 Tar integrert master for å bli sivilingeniør. Jeg tør ikke å svare på om fagene er lettere hvis man tar bachelor. Men hvis du vet at du vil bli sivilingeniør, så hadde jeg tatt 5 år integrert. Hvis du tar bachelor må du være forberedt på at det kreves et hvis snitt for å søke deg inn på master etterpå. Dette slipper en hvis man tar integrert. Anonymkode: 8c093...e7b 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #4 Skrevet 31. januar 2021 Fagene på bachelor er nor enklere enn på integrert master. Dersom du velger å gå 3+2, vil du sannsynligvis ha en del bedre snitt fra de tre første årene enn de som har gått integrert master. Dette kan være til god hjelp når du søker sommerjobb, men har nok mindre å si når du skal søke fast stiling. Det er derimot en en del som går på en smell det første semesteret på 2-årig, pga arbeidsmengden og normalfordeling av karakterer. Så har du også de som blir motivert at å få større utfordringer, og fortsatt klarer å prestere på samme nivå, eller som en over her, faktisk bedre. Fordelen med å gå integrert, er at du får en solid teoretisk basis de første årene, som gjør det litt enklere på 4. og 5. år. I tillegg slipper du åpenbart å søke på 2-årig, dersom snittet er høyt. Hva arbeidslivet anser som best, vil variere. Folk har en tendens til å foretrekke kandidater med samme bakgrunn som seg selv. I mer praktiske jobber som f.eks. prosjektledelse kan 3+2 være en fordel, da bacheloren er mer praktisk retta. I tyngre teknologiske stillinger er muligens 5 år integrert å foretrekke. Dersom du har motivasjonen, vil jeg anbefale 5-årig integrert. Jeg velger å anta at det er en grunn til at det finnes 5-årig integrerte master og ikke utelukkende 3+2, slik at sluttresultatet blir noe bedre. Det som er flott hvis du velger bachelor er at du gjerne får flere fagutdannede i klassen, noe som både er til god hjelp under studiet, men også som kan dele erfaringer du selv kan ta med deg i arbeidslivet Anonymkode: e633a...7f0
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #5 Skrevet 31. januar 2021 Takk for innspill. Men noe jeg har tenkt på, er om det er lurere å ta bachelor først med tanke på å "sikre" den? Anonymkode: 43e51...f4f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #6 Skrevet 31. januar 2021 Alex-Fluefisker skrev (1 minutt siden): Ingeniør er kjempelett å bli. Derfor ville jeg ikke giddet og studere, men bare spør hvis du lurer på noe teknisk Hva mener du med at det er lett å bli? Ikke alle kan matte og fysikk på vanskelig nivå altså. Anonymkode: 43e51...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #7 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Bør jeg ta bachelor eller master? Hva er forskjellen? Hvis vi tar NTNU som eksempel; hva er forskjellen mellom 3+2 og 5-åring løp? Anonymkode: 43e51...f4f Jeg vil si det kommer litt an på hvilken retning du tenker deg. Noen linjer fins jo kun som integrerte løp, mens de fleste kan du ta som 3+2. For de som fins som 3+2 er det nok av mindre betydning akkurat hvordan du legger opp studieløpet. Mye av "hypen" rundt NTNU er jo at det er prestisje å gå der, ikke nødvendigvis sånn at det er så mye å hente faglig sett kontra et annet universitet. Anonymkode: 4844f...d60 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #8 Skrevet 31. januar 2021 Innen for bygg er det de samme mulighetene for folk som tar 3+2 eller 5, så lenge det er en master fra NTNU tilslutt. De andre universitetene... de teller liksom ikke helt som fullverdig master. Man har master, ja, men det er master fra NTNU som er gjevt. Uansett, det kommer an på livssituasjon, tenker jeg. Hvis du vil bo i Trondheim i 5 år, er NTNU 5 år greit. Dersom du heller vil bo i Bergen (pga det fine været?), ta tre år først, så to år i Trondheim. Mye kan selvfølgelig skje på veien, så kanskje ender du opp med bachelor og kone i Bergen, kanskje blir du doktor ing og bosatt i USA. Anonymkode: 16b04...0c8 1
KapteinJ Skrevet 31. januar 2021 #9 Skrevet 31. januar 2021 Det avhenger nok litt av hva du vil bli, det finnes jo en del siv.ing linjer hvor det ikke akkurat finnes korresponderende 3+2 alternativ som fysmat og nano. Generelt er nok å bli sivilingeniør fra NTNU med 5-årig integrert det beste om du vet du vil ha master, om så bare fordi det er litt mer prestisje på grunn av høyere (til tider med gangske stor margin) opptakskrav enn bachelor. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #10 Skrevet 31. januar 2021 KapteinJ skrev (47 minutter siden): Det avhenger nok litt av hva du vil bli, det finnes jo en del siv.ing linjer hvor det ikke akkurat finnes korresponderende 3+2 alternativ som fysmat og nano. Generelt er nok å bli sivilingeniør fra NTNU med 5-årig integrert det beste om du vet du vil ha master, om så bare fordi det er litt mer prestisje på grunn av høyere (til tider med gangske stor margin) opptakskrav enn bachelor. Pleier det at man vil "sikre seg en bachelor" være en god grunn til å ta bachelor og ikke integrert master? Har stort sett snitt til å komme inn på alle de integrerte mastrene (avhenger selvsagt av eksamenskarakteren og avgangskarakterene i år). Anonymkode: 43e51...f4f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #11 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Pleier det at man vil "sikre seg en bachelor" være en god grunn til å ta bachelor og ikke integrert master? Har stort sett snitt til å komme inn på alle de integrerte mastrene (avhenger selvsagt av eksamenskarakteren og avgangskarakterene i år). Anonymkode: 43e51...f4f Nei, det er bare hvis man tror man går lei etter tre år Anonymkode: e633a...7f0 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #12 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er bare hvis man tror man går lei etter tre år Anonymkode: e633a...7f0 Det vet jeg jo ikke om jeg kommer til å bli heller da, hehe Anonymkode: 43e51...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #13 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det vet jeg jo ikke om jeg kommer til å bli heller da, hehe Anonymkode: 43e51...f4f Nettopp derfor synes jeg det er et dårlig argument, kanskje en litt for negativ innstilling? Dersom du merker du er lei allerede etter førsteåret, tror jeg det er en smal sak å bytte over til bachelor. Mulig det er litt klinsj med mattefagene bare Anonymkode: e633a...7f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå