AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #1 Skrevet 30. januar 2021 Ser flere som skriver her at barna deres i praksis har 3 eller 4 foreldre, fordi steforeldre er såpass involvert både i oppdragelse, barn. Hva skjer ved eventuelt brudd? Skal barna ha fast samvær med eks-steforeldre, i tillegg til å flytte mellom biologiske foreldre? Hvordan ville det gått an i praksis? Eller ville steforeldrene bare forsvunnet helt, selv om de har vært så involvert? Noe jeg tenkte på, interessant å høre deres refleksjoner Anonymkode: 34ea5...0c2 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #2 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ser flere som skriver her at barna deres i praksis har 3 eller 4 foreldre, fordi steforeldre er såpass involvert både i oppdragelse, barn. Hva skjer ved eventuelt brudd? Skal barna ha fast samvær med eks-steforeldre, i tillegg til å flytte mellom biologiske foreldre? Hvordan ville det gått an i praksis? Eller ville steforeldrene bare forsvunnet helt, selv om de har vært så involvert? Noe jeg tenkte på, interessant å høre deres refleksjoner Anonymkode: 34ea5...0c2 Vet ikke hva som skjedde her, men skulle stå "i oppdragelse, skoleoppfølging, konferansetimer osv" Anonymkode: 34ea5...0c2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #3 Skrevet 30. januar 2021 Broren min har samvær med tidligere bonussønn. Helt ukomplisert det og så lenge gutten ønsker samvær så får han det. Jeg treffer han også. Hentet han på skolen for litt siden og hadde han noen timer mens foreldrene var på jobb😊 Anonymkode: ed9d4...33d 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #4 Skrevet 30. januar 2021 Tanten min opplevde dette. Hun holdt kontakten med stebarnet, muligens på grunn av at hun ikke fikk egne barn. Stebarnet er mitt «søskenbarn». Tror ikke at dette er så vanlig da. Det kommer helt an på relasjonen tror jeg. Anonymkode: 0fc09...733
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #5 Skrevet 30. januar 2021 Hmm.. Tviler på at en steforelder har rett på samvær, men jeg tenker jo at hvis foreldre ønsker det beste for ungen og ungen vil være med steforeldre så er jo det best. Fra jeg var 0-6 år vokste jeg opp med kun mamma. Hun fikk seg kjæreste som da ble stepappa.Jeg er svært glad i han og tenker at om det skulle bli skilsmisse så hadde jeg møtt han og tatt kontakt med han. Jeg ville nok trolig kun gjort høytider med mamma eller svigerfamilie, men jeg hadde fortsatt holdt masse kontakt med stepappa da han var viktig for meg i oppveksten. Jeg er riktignok voksen, men jeg tenkte innimellom på dette i ungdomsårene og jeg vet at mamma ville tillatt det. Anonymkode: 69a19...253 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #6 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ser flere som skriver her at barna deres i praksis har 3 eller 4 foreldre, fordi steforeldre er såpass involvert både i oppdragelse, barn. Hva skjer ved eventuelt brudd? Skal barna ha fast samvær med eks-steforeldre, i tillegg til å flytte mellom biologiske foreldre? Hvordan ville det gått an i praksis? Eller ville steforeldrene bare forsvunnet helt, selv om de har vært så involvert? Noe jeg tenkte på, interessant å høre deres refleksjoner Anonymkode: 34ea5...0c2 Jeg hadde en stefar gjennom åtte år som var som en forelder for meg. Har vekslet et par ord med ham etter skilsmissen mellom min mor og ham, i forbindelse med konfirmasjon til yngre søsken. Tror ikke det er sunt for noen å bryte en sånn relasjon tvert, og har forsterket min oppfatning av at alle som skiller seg er drittsekker. Anonymkode: 88b32...137 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #7 Skrevet 30. januar 2021 Jeg kjenner flere menn som har beholdt forholdet til sine eksers barn, og fremdeles ser på seg selv som stefar. De har vel ikke akkurat hatt standard samvær, men "stebarna" har likevel hatt jevnlig kontakt, vært på overnatting både med og uten søsknene sine, og der stebarna har blitt gamle nok har disse mennene også blitt behandlet som en bestefar nr. 3. for deres barn. Disse mennene har altså beholdt rollen som en trygg og god voksenperson/omsorgsperson for stebarna, også etter at forholdet med moren var over. Broren min er heldigvis en av dem, ellers hadde jeg "mistet" en niese når forholdet tok slutt. ❤️ Anonymkode: 4c3eb...b95 4
Sophonax Skrevet 30. januar 2021 #8 Skrevet 30. januar 2021 Steforeldre har jo ingen rettigheter, så det ville kommet helt an på hva foreldrene tenkte om det, og hva eks-steforelder selv ønsket i ettertid. 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #9 Skrevet 30. januar 2021 Hvis jeg mot formodning skulle ende opp som skilt fra min mann, håper jeg virkelig jeg enda får treffe hans barn når det passer sånn. Veldig glad i min bonussønn og hadde vært fælt å ‘miste’ han og. Anonymkode: ad26e...082 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #10 Skrevet 30. januar 2021 Jeg kjenner to tilfeller hvor stebarnet ble boende hos stefar med felles barn etter brudd. Moren hadde sine utfordringer, biofar var ute av bildet vil jeg tro. Stesønn og stefar hadde et godt og tett bånd, stefar er en raus og solid kar. Anonymkode: 7367b...385 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #11 Skrevet 30. januar 2021 Da jeg gikk fra eksen min, nektet han meg å ha kontakt med mitt stebarn. Dette til sorg for både meg, mitt barn og min eks sitt barn... Men, hehe, vi møttes mye likevel, uten at han visste om det. Slik holdt vi på en god stund, helt til barnet flyttet nordover med moren. Anonymkode: 590a6...4d4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #12 Skrevet 30. januar 2021 Her blir det sånn at barna er like velkommen etter skole og på overnatting så lenge de skulle ønske. Dette snakket jeg og samboer om før bli blei sammen. Jeg ser på de som mine barn. Hu eldste på 8 sier ofte at jeg er datteren hennes og ser på meg som en "mor". De tre er såpass knyttet til meg at de selv få velge hva de ønsker skulle det bli brudd. Anonymkode: be52f...817
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #13 Skrevet 31. januar 2021 Sønnen til ene venninnen min har fast samværsavtale med eks-stefar. Det er dessverre eneste sånne tilfelle jeg vet om. Derimot vet jeg flere der stefar, som har oppdørt seg som en ekte far og rilsynelatende elsket barnet/barna, kutter all kontakt ved et brudd med mor. i et tilfelle ble stefar sammen med mor da hun hadde en baby på 3 måneder. Han var eneste far barnet har kjent. 11 år senere gikk de fra hverandre, og stefar vil kun se halvbroren på 9, som er hans biologiske. Stedatter er knust over at pappa ikke lenger elsker henne men kun vil se lillebror. Han forholder seg kun til at han ikke har noen «plikt» til å se henne siden hun ikke er hans biologisk. (Dette for å straffe mor). I flere andre tilfeller har stefar hatt en nær og god relasjon til barnet, og så ikke engang sagt farvel til barna når han plutselig stikker. Også i tilfeller der han fortsatt har samvær med halvsøskenet. For meg er det stor forskjell her på om stefar har oppført seg som en far, eller bare har vært mammas kjæreste. Det er helt opplagt verre for barnet å bli dumpet av en pappafigur som har lest for deg, lagt deg, hjulpet deg med kveldsstell, vært sammen med deg når mamma jobber kveld, tatt deg med på fisketur og ski, heiet på deg på fotballcup og hjulpet deg med lekser, klemt deg hver dag og sagt han er glad i deg etc. Eller om stefar bare er mors kjæreste, oppfører seg normalt høflig mot barna, men mer som om man bodde i kollektiv sammen enn som om han var en ny far. Jeg kjenner ingen der det er far som har barn fra før og stemor har gått inn i morsrolle og så har det blitt slutt. Virker som om det er vanligere at stefedre går inn i farsrollen? Men jeg synes man burde tenke over dette før man flytter sammen med en ny partner når man har barn fra før, og spesielt tenke over det før man ber den nye bidra noe særlig med særkullsbarn. Anonymkode: 449f6...df6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #14 Skrevet 31. januar 2021 Jeg tror det er mye mer sannsynlig når de har et felles barn som da er halvsøsken. Min bror ble sammen med en dame som hadde en jente som vi ila de 6 åra de var sammen følte var en del av familien. Så ble det slutt og vi ble avvist. Jeg må innrømme jeg ikke klarte involvere meg da min bror kom med enda ei dame som hadde et lite barn. Anonymkode: 5ff5a...12a
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #15 Skrevet 31. januar 2021 Så et tv-program her om dagen der mannen i et gift par døde i bilulykke. De hadde to barn hver fra før og to felles. Hans særkullsbarn var fortsatt på samvær hos enken - de var jo familie og de hadde sine søsken der (ikke snakk om halvsøsken der i gården). Synes det var utrolig fint ❤️ Folk som skiller seg er ofte ekstremt store egoister som ikke ser at deres krangling og straff av ekspartner går ut over barnet/barna. Og hvis de ser det driter de i det. Er enig med deg over her som sier at slike folk er drittsekker - hadde de hatt litt mindre ego kanskje de ikke hadde trengt å skille seg engang. Anonymkode: d2321...600
B87C Skrevet 31. januar 2021 #16 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ser flere som skriver her at barna deres i praksis har 3 eller 4 foreldre, fordi steforeldre er såpass involvert både i oppdragelse, barn. Hva skjer ved eventuelt brudd? Skal barna ha fast samvær med eks-steforeldre, i tillegg til å flytte mellom biologiske foreldre? Hvordan ville det gått an i praksis? Eller ville steforeldrene bare forsvunnet helt, selv om de har vært så involvert? Noe jeg tenkte på, interessant å høre deres refleksjoner Anonymkode: 34ea5...0c2 Min far fant seg en du dame som han giftet seg med, hun hadde en datter fra før.. De skilte seg for mange år siden, denne jenta er fortsatt min søster 😉 hun er fortsatt invitert på alle familie begivenheter, og er rett så det på besøk hos min far, det er han som hjelper henne med bil,leilighet og generelle greier 😊 hun var tenåring når de skilte seg, men hun blei boende hos min far til hun blei voksen og fikk seg leilighet, hun har og et forhold til sin egen far.. 1
Sokkar Skrevet 31. januar 2021 #17 Skrevet 31. januar 2021 Jeg har kontakt med eksen min sin sønn.. Kjøper gaver fra barna mine til han, siden de er halvbrødre, og siden jeg ikke har tro på at faren gjør det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå