Gå til innhold

Folk har fått nok i Italia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og opptøyer i Nederland. EUs katastrofale håndtering av vaksinekjøp har ført til at man ikke får vaksinert befolkningen ila 2021. Dette kan bli virkelig stygt ila våren/sommeren.

• Liker 10
Skrevet

WEF møtes jo i Davos nå. Der sier Klaus Schwab at vi ikke bare skal reise mindre, eie så lite som mulig... men også spise ute mindre (bortsett fra "fiffen", så klart). De som tror noe annet "tar feil", sier han. Man begynner jo å lure. Restauranter går konkurs verden over. Til nå (av de talene jeg har hørt) setter Putin seg på bakbeina. Han er jo anti globalist og ønsker heller ikke krav om vaksinepass.

• Liker 9
Skrevet

De åpnet også i UK i dag

• Liker 1
Skrevet

Og mens europeerne er lei av å leve med restriksjoner så løper viruset løpsk i andre deler av verden. Søk opp litt info om situasjonen i Manaus (Brasil) og se hva som skjer når viruset får herje fritt. 

Nå skal ikke jeg si at det som skjer der vil skje her. Det tror jeg ikke, vi prøver jo å begrense spredningen. Men selv om helsetjenesten der er langt bak vår så er det jo de samme underliggende mekanismene. Helsevesenet har kapasitet til å behandle X antall mennesker samtidig, når X overskrides så går det ordentlig til helvete.

Minner om at Ahus hadde ca. 15 intensivpasienter sist helg, halvparten med korona, og da måtte de sende pasienter til andre sykehus pga kapasitetsproblemer.  Ahus dekker ca 600 000 innbyggere. Og det sprakk ved 15 intensivpasienter. Det er ingenting. Så sårbart er det. 

Da fremstår det som jævlig smålig å syte over å ikke få gå på pubben som normalt. 

Viruset driter i at vi er lei. Det er her, og det kommer til å plage oss hardt helt til alle enten har hatt det eller er vaksinert. 

Gjest Lama_Drama
Skrevet
Guile skrev (3 minutter siden):

Og mens europeerne er lei av å leve med restriksjoner så løper viruset løpsk i andre deler av verden. Søk opp litt info om situasjonen i Manaus (Brasil) og se hva som skjer når viruset får herje fritt. 

Nå skal ikke jeg si at det som skjer der vil skje her. Det tror jeg ikke, vi prøver jo å begrense spredningen. Men selv om helsetjenesten der er langt bak vår så er det jo de samme underliggende mekanismene. Helsevesenet har kapasitet til å behandle X antall mennesker samtidig, når X overskrides så går det ordentlig til helvete.

Minner om at Ahus hadde ca. 15 intensivpasienter sist helg, halvparten med korona, og da måtte de sende pasienter til andre sykehus pga kapasitetsproblemer.  Ahus dekker ca 600 000 innbyggere. Og det sprakk ved 15 intensivpasienter. Det er ingenting. Så sårbart er det. 

Da fremstår det som jævlig smålig å syte over å ikke få gå på pubben som normalt. 

Viruset driter i at vi er lei. Det er her, og det kommer til å plage oss hardt helt til alle enten har hatt det eller er vaksinert. 

Takk.

Skrevet

Frykter at vi får ville tilstander i verden om flere følger etter.

• Liker 4
Skrevet
tom1986 skrev (1 time siden):

Og opptøyer i Nederland. EUs katastrofale håndtering av vaksinekjøp har ført til at man ikke får vaksinert befolkningen ila 2021. Dette kan bli virkelig stygt ila våren/sommeren.

Det tror jeg og. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Guile skrev (22 minutter siden):

Du får ringe til de italienske stedene og fortelle dem hvor teite de er. Tror du de bryr seg når de velger å åpne på tross av restriksjonene som er satt? :vetikke:  Jeg tror dette er bare begynnelsen, dessverre, og at det kommer til å bli verre og styggere. 

Endret av Sylveon
  • Liker 3
Skrevet
Guile skrev (9 timer siden):

Dette handler vel strengt tatt ikke om å syte om å ikke få lov til å gå på puben, men at folk mister livsverket sitt. En ting er Norge, som har penger til å kompensere noe, men andre steder i verden er dette litt annerledes. 

Jeg skjønner forbannelsen og frustrasjonen til en restauranteier som har drevet godt i 20 år, som nå går konkurs og ender opp som gjeldsslave uten at man får gjort noe med det. 

Det er der tragedien ligger. Samtidig som at mange, særlig unge har mistet jobben sin, og trolig ikke vil få den tilbake. Over hele verden, og i Norge, er det de små og mellomstore bedriftene innenfor enkelte bransjer som har blitt rammet hardest. 

At dette vil medføre problemer er det ingen tvil om. 

• Liker 27
Skrevet

Overskriften er misvisende. Folk har jo ikke fått nok av korona, de vil ha mer. De vil at flere rammes, at flere blir syke og dør. Det viktigste er at jeg kan holde restauranten min åpen. 

• Liker 18
Skrevet
stan skrev (5 minutter siden):

Overskriften er misvisende. Folk har jo ikke fått nok av korona, de vil ha mer. De vil at flere rammes, at flere blir syke og dør. Det viktigste er at jeg kan holde restauranten min åpen. 

Det der er så veldig lett å si når man sitter trygt og godt på hjemmekontor i Norge. Dersom hele inntektsgrunnlaget ditt forsvinner og du ikke får kompensasjon så har man til slutt ikke noe valg. 

Det samme er på vei i Frankrike. Om det ikke blir mer levelige tiltak, vil konfliktene bare akselerere fremover i hele Europa. Når folk blir sinte nok tyr de til vold, så dette er skummelt. 

• Liker 28
Skrevet
Ukjent. skrev (8 minutter siden):

Det der er så veldig lett å si når man sitter trygt og godt på hjemmekontor i Norge. Dersom hele inntektsgrunnlaget ditt forsvinner og du ikke får kompensasjon så har man til slutt ikke noe valg. 

Det samme er på vei i Frankrike. Om det ikke blir mer levelige tiltak, vil konfliktene bare akselerere fremover i hele Europa. Når folk blir sinte nok tyr de til vold, så dette er skummelt. 

Ja, det er lett. 

Men det de ønsker er mye som å tisse i buksa for å varme seg. 

Til å begynne med blir det bra. Men så blir det mye verre. Viruset vil få herje fritt. Kundene vil igjen slutte å komme på grunn av pandemien, enten fordi de er redde for å bli smittet, eller de er smittet selv.

Med lockdown er ihvertfall smitten lav. Uten vil økonomien også være ille, men da med masse smitte omkring. 

• Liker 12
Gjest Lama_Drama
Skrevet
stan skrev (17 minutter siden):

Det stemmer jo ikke. Man trenger jo ikke synke ned på det nivået der. De taper alt. Livsverket. Det kan vel sikkert føles håpløst å leve OG være redd for å dø. Pest og kolera.

Skrevet
stan skrev (4 minutter siden):

Ja, det er lett. 

Til å begynne med blir det bra. Men så blir det mye verre. Viruset vil få herje fritt. Kundene vil igjen slutte å komme på grunn av pandemien, enten fordi de er redde for å bli smittet, eller de er smittet selv.

Med lockdown er ihvertfall smitten lav. Uten vil økonomien også være ille, men da med masse smitte omkring. 

Når de er stengt tjener de absolutt ingenting, det blir jo ikke verre enn det. Folk i sør- Europa er ikke som nordmenn, så så lenge det er åpent ville folk kommet, pandemi eller ei. 

• Liker 11
Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
  • Liker 6
Skrevet
stan skrev (31 minutter siden):

Ja, det er lett. 

Det er jo en balanse mellom tiltak for å holde smitte nede og det at man ikke kan miste hele livsverket sitt. I mange av disse landene har man ikke et oljefond, og de sosiale ytelsene er i tillegg betydelig lavere. Det gjør at man raskere kommer dit at folk til slutt ikke har noe valg hvis man ikke vil leve på gata. Smittevern er viktig, men hvis folk er tvunget til å velge mellom smittevern og levebrød, så kan smittevern gå ut døra. 

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i at folk ville sluttet å komme hvis man i et teoretisk scenario lempet på alle tiltak og lot folk regulere det selv. Det er mye som tyder på at det ikke skjer, blant annet at mange ikke har sluttet å gå og handle og spise selv om smittetrykket også har vært vesentlig. Det var først når myndighetene strammet inn at folk holdt seg mer hjemme. Det blir nok en reduksjon i de som ønsker å gjøre det, samtidig ser man at mange f. eks. i Sverige levde omtrent som normalt da svenskene hadde veldig få restriksjoner. 

• Liker 3
Skrevet
Cleo88 skrev (27 minutter siden):

Stengte puber (og vinmonopolet- fyf), det first-world-problem. Det blir for dumt. 

Du fikk med deg at det sto at i Italia? 

• Liker 5
Skrevet
Blålin skrev (10 timer siden):

WEF møtes jo i Davos nå. Der sier Klaus Schwab at vi ikke bare skal reise mindre, eie så lite som mulig... men også spise ute mindre (bortsett fra "fiffen", så klart). De som tror noe annet "tar feil", sier han. Man begynner jo å lure. Restauranter går konkurs verden over. Til nå (av de talene jeg har hørt) setter Putin seg på bakbeina. Han er jo anti globalist og ønsker heller ikke krav om vaksinepass.

Du er klar over at Klaus ikke er eneveldig hersker over jorden, ikke sant?

• Liker 4
Skrevet
stan skrev (38 minutter siden):

Ja, det er lett. 

Disse spådommene dine har ikke mye rot i virkeligheten.

Uten at jeg gidder å gå i detalj om det enda en gang: Utbredt smitte vil være et kortvarig fenomen. Nedstengning derimot varer potensielt i det uendelige.

Men det som er viktigere: Det er ikke mange steder i verden om dagen som ikke er nedstengt, men noen er det. De mest sammenlignbare for europeiske forhold er vel enkelte amerikanske delstater. Florida og South Dakota bl. a er i stor grad åpne. Og det du beskriver har ikke skjedd der.

• Liker 7
  • Opprett ny...