Gå til innhold

Kan man ta fag på nytt når man ikke har møtt til hjemmeeksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt et emne på Uio (som enkeltemnestudent) og jeg tok ikke eksamen, jeg åpnet ikke oppgaven, logget ikke inn. Jeg synes det er vanskelig å forstå det som står på universitetes sider, for det står at man har tre forsøk, men gjelder det også om jeg ikke leverte første gangen? Jeg forsøker å melde meg på emnet i Studentweb og det står at jeg ikke kan det. Hvordan kan jeg da melde meg til eksamen? Noen som vet?

Jeg har sendt spørsmål til universitetet, men ikke fått svar.

Anonymkode: 9b8d3...2f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei  du må stryke på eksamen for å konte.

Anonymkode: 98d4f...e28

• Liker 1
Skrevet

Tror du må vente 1 år før du kan ta det opp igjen da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei  du må stryke på eksamen for å konte.

Anonymkode: 98d4f...e28

Jeg tenkte ikke å konte, men å forsøke å ta eksamen på nytt neste gang den går ordinært. Jeg hadde håpet jeg kunne ta den til sommeren, men det ser ut til at emnet kun går på høsten 😞

WilhelmineAmalie skrev (Akkurat nå):

Tror du må vente 1 år før du kan ta det opp igjen da. 

Tror du det er fordi jeg får en slags "karantene" eller fordi eksamen kun går en gang i året?

Skrevet

Du har brukt opp ett forsøk. Du kan ikke melde deg opp til en eksamen som ikke finnes, du må vente til neste gang emnet går. Informasjon om alt dette bør du klare å finne frem til selv på UiOs nettsider.

Anonymkode: df890...5a8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har brukt opp ett forsøk. Du kan ikke melde deg opp til en eksamen som ikke finnes, du må vente til neste gang emnet går. Informasjon om alt dette bør du klare å finne frem til selv på UiOs nettsider.

Jeg vet at jeg har brukt et forsøk :) det jeg ikke har klart å finne svar på, er om jeg fortsatt har to forsøk igjen, eller om jeg mister retten til det siden jeg faktisk ikke leverte noe på ordinær eksamen. Jeg formulerte meg kanskje utilstrekkelig i første innlegg.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet at jeg har brukt et forsøk :) det jeg ikke har klart å finne svar på, er om jeg fortsatt har to forsøk igjen, eller om jeg mister retten til det siden jeg faktisk ikke leverte noe på ordinær eksamen. Jeg formulerte meg kanskje utilstrekkelig i første innlegg.

Du har funnet informasjonen du trenger, du forstår den bare ikke. At du har brukt opp 1/3 forsøk betyr at du har 2/3 forsøk igjen. Hva du skrev eller ikke skrev i eksamenen, eller om du bare trakk deg etter trekkfristen, eller lå i koma på sykehuset og aldri fikk levert en sykemelding (eller egenmelding med unntakene som nå har vært)... Så lenge du ikke er utestengt under neste eksamen grunnet fusk kan du i hovedsak melde deg opp til og ta den.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har funnet informasjonen du trenger, du forstår den bare ikke. At du har brukt opp 1/3 forsøk betyr at du har 2/3 forsøk igjen. Hva du skrev eller ikke skrev i eksamenen, eller om du bare trakk deg etter trekkfristen, eller lå i koma på sykehuset og aldri fikk levert en sykemelding (eller egenmelding med unntakene som nå har vært)... Så lenge du ikke er utestengt under neste eksamen grunnet fusk kan du i hovedsak melde deg opp til og ta den.

Huff 😄 dette lover ikke godt for neste eksamen, jeg har kanskje tungt for det....håper jeg føler meg forberedt nok til tørre å ta den neste gang da!

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tenkte ikke å konte, men å forsøke å ta eksamen på nytt neste gang den går ordinært. Jeg hadde håpet jeg kunne ta den til sommeren, men det ser ut til at emnet kun går på høsten 😞

Tror du det er fordi jeg får en slags "karantene" eller fordi eksamen kun går en gang i året?

Tror det er fordi eksamen bare går en gang i året. Jeg droppet å møte opp til en eksamen og da måtte jeg vente til neste ordinære eksamen. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff 😄 dette lover ikke godt for neste eksamen, jeg har kanskje tungt for det....håper jeg føler meg forberedt nok til tørre å ta den neste gang da!

Beklager at jeg er så hard i tonen, jeg synes liksom det bør være en selvfølge at en forstår grunnleggende informasjon om emnene, eksamen m.m. når en studerer på universitetsnivå. Neste gang håper jeg du bare hopper i det uansett, det dummeste du gjør er å kaste bort forsøk på å ikke dukke opp (og det vet jeg av personlig erfaring). Tør du å prøve vil du mest sannsynlig klare å i det minste stå, og det er langt en mer fornuft bruk av sjansen din!

• Liker 2
Skrevet

Du har to sjanser til, når eksamen går. Bare husk å melde deg opp og betale semesteravgift i tide. 

Anonymkode: 3b639...89e

• Liker 1
Skrevet

Her jeg studerer setter de kun opp konte/ utsatt eksamen hvis noen stryker, leverer blank eller leverer legeerklæring/ sykemelding. Du har ikke møtt, og da telles det ikke her i hvert fall. Du måtte ha logget inn, levert blankt eller sagt ifra om sykdom med en gang. 

Tror du må ta det på nytt om 1 år :) 

Skrevet

Anbefaler å sjekke med fakultetet. På mitt universitet hadde alle som hadde eksamensrett i høst anledning til å konte i vår, på grunn av coronasituasjonen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...