AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #1 Skrevet 30. januar 2021 I går kom sønnen min på 16 år hjem, tydelig ruset. Etter mye om og men kom det frem at han hadde røyket hasj sammen med noen eldre elever på skolen. Jeg er ganske sikker på at dette er et engangstilfelle for min sønn, da han er skoleflink, driver med idrett, er pliktoppfyllende og en rolig og god gutt. Er minimalt ute på kveldstid og har for det meste gode venner. Men tenårene er jo for utprøving - mye skal testes og man er jo i en identitetskrise! Vi har selvsagt snakket mye om dette det siste døgnet, han godtar våre «straffer» i form av husarrest osv - men det hjelper jo ikke når han kan gjøre det på skolen. På mandag skal jeg selvsagt ringe rektor og snakke med han, men erfaringsvis er skoleadministrasjonen sykt tafatt. Feks ved et tilfelle av ALVORLIG mobbing (ikke mitt barn) var det FAU som måtte ta tak - skolen lukket øynene. Det sier litt. Så av den grunn er jeg også fristet til å snakke med det lokale politiet. Egentlig ikke for å få straffet noen - de er jo bare ungdommer alle, men så politiet kan vite om at slikt foregår på skolen og at miljøet innebærer såpass unge barn? Jeg tror ikke noen av ungene det er snakk om er rusmisbrukere i den forstand, men kanskje politiet kunne vist seg, pratet litt, «patruljert» litt rundt skolen for å skremme dem på en måte? De er jo fine ungdommer, tror bare de trenger et spark bak. Samtidig ønsker jeg ikke å nevne navn helst, i frykt for straff og politisak mot ungdommene. Fordi jeg som sagt mener de er gode ungdommer som ikke bør få rusmisbruker-stempelet i form av anmeldelse osv. kommer dette automatisk? Vil politiet tvinge meg til å gi navn/opprette sak hvis jeg ringer dem? Er litt redd det. Noen som har vært i lignende situasjon? Anonymkode: 6b038...866 3
Gidavmeg Skrevet 30. januar 2021 #2 Skrevet 30. januar 2021 Hva har rektor med dette å gjøre? Ring politiet så de kan ta en samtale med din sønn om hvor dumt dette er. 19
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #3 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I går kom sønnen min på 16 år hjem, tydelig ruset. Etter mye om og men kom det frem at han hadde røyket hasj sammen med noen eldre elever på skolen. Jeg er ganske sikker på at dette er et engangstilfelle for min sønn, da han er skoleflink, driver med idrett, er pliktoppfyllende og en rolig og god gutt. Er minimalt ute på kveldstid og har for det meste gode venner. Men tenårene er jo for utprøving - mye skal testes og man er jo i en identitetskrise! Vi har selvsagt snakket mye om dette det siste døgnet, han godtar våre «straffer» i form av husarrest osv - men det hjelper jo ikke når han kan gjøre det på skolen. På mandag skal jeg selvsagt ringe rektor og snakke med han, men erfaringsvis er skoleadministrasjonen sykt tafatt. Feks ved et tilfelle av ALVORLIG mobbing (ikke mitt barn) var det FAU som måtte ta tak - skolen lukket øynene. Det sier litt. Så av den grunn er jeg også fristet til å snakke med det lokale politiet. Egentlig ikke for å få straffet noen - de er jo bare ungdommer alle, men så politiet kan vite om at slikt foregår på skolen og at miljøet innebærer såpass unge barn? Jeg tror ikke noen av ungene det er snakk om er rusmisbrukere i den forstand, men kanskje politiet kunne vist seg, pratet litt, «patruljert» litt rundt skolen for å skremme dem på en måte? De er jo fine ungdommer, tror bare de trenger et spark bak. Samtidig ønsker jeg ikke å nevne navn helst, i frykt for straff og politisak mot ungdommene. Fordi jeg som sagt mener de er gode ungdommer som ikke bør få rusmisbruker-stempelet i form av anmeldelse osv. kommer dette automatisk? Vil politiet tvinge meg til å gi navn/opprette sak hvis jeg ringer dem? Er litt redd det. Noen som har vært i lignende situasjon? Anonymkode: 6b038...866 Jeg ville tatt en telefon til forebyggende avsnitt hos politiet i din kommune. De setter pris på slik informasjon for å forhindre rusmisbruk blant ungdom. I tillegg kan de ta en bekymringssamtale med deg og sønnen din dersom dere ønsker det. Han kommer ikke til å bli anmeldt for det dere snakker om der (dersom det «bare» er bruk og besittelse av narkotika eller lignende). Anonymkode: 06e43...b55 26
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #4 Skrevet 30. januar 2021 Hjelpes, for et hysteri. Anonymkode: fad35...b1b 46
Behappy Skrevet 30. januar 2021 #5 Skrevet 30. januar 2021 Du kan gjerne informere skolen om hendelsen og det kan være de vil prate om rusmidler ol. på skolen. Hvis dette ikke skjedde i skoletiden så kan det ikke garanteres at skolen tar tak. jeg ville informert alle foreldrene, hatt et møte med dem og blitt enige om tettere oppfølging fra hjemmene (inkludert dere). 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #6 Skrevet 30. januar 2021 3 minutter siden, Gidavmeg said: Hva har rektor med dette å gjøre? Ring politiet så de kan ta en samtale med din sønn om hvor dumt dette er. Når det gjøres i skoletiden og på skolens område? Nei, ingenting vel? Du forstår vel at rektor er ansvarlig for ting som skjer i skoletiden og på eiendommen? Rektor og skoleledelsen pluss Politiet må på banen Anonymkode: 23cf0...2f1 9
Gjest Smeltemann Skrevet 30. januar 2021 #7 Skrevet 30. januar 2021 Snakk med politiet,la de ta en alvorsprat med sønnen din. Om sånne ting ikke taes på alvor kan det skli ut og bli mere inntak av stimuli.
Behappy Skrevet 30. januar 2021 #8 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hjelpes, for et hysteri. Anonymkode: fad35...b1b Mener du det? ... hadde min sønn kommet hjem ruset på hasj uansett alder hadde jeg blitt hysterisk 15
Gjest Niek79 Skrevet 30. januar 2021 #9 Skrevet 30. januar 2021 Du tyster vel ikke til politiet om din egen sønn vel? Hjelpes
Gjest Dævendøtte Skrevet 30. januar 2021 #10 Skrevet 30. januar 2021 Ta en prat med sønnen din, dette trenger ingen andre å vite noe om. Sånt skjer. Heller stein enn full.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #11 Skrevet 30. januar 2021 Niek79 skrev (Akkurat nå): Du tyster vel ikke til politiet om din egen sønn vel? Hjelpes Selvfølgelig kan hun gjøre det! Det er bedre å ta hardt tak i det nå enn å vente til han begynner med tyngre stoff! Anonymkode: cdaae...a97 8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #12 Skrevet 30. januar 2021 Jeg skjønner bekymringen din, men jeg hadde IKKE ringt politiet! Det sønnen din og hans venner trenger er hjelp, politiet har en tendens til å kun tenke straff. I ungdomstida kommer man til å gjøre mange feil, da er det bedre at du veileder ham til å ta de riktige valgene fremover istedenfor å blande inn politiet og gjøre ham kriminell. Tipper han vet det er ulovlig fra før liksom. I bestefall vil politiet komme med skremselspropaganda, og det har beviselig liten effekt når man først har gått over denne streken. Anonymkode: aee10...eee 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #13 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hjelpes, for et hysteri. Anonymkode: fad35...b1b Jeg tenkte det samme. Å sette 16åringen i kontakt med politiet er ikke nødvendigvis en bra ting, og i hvertfall for tidlig. Fokuser heller mest på det positive han gjør og motiver han til å nå mål og drømmer. Han kommer til å gjøre feil, men det er aaaltfor tidlig å sette noe slags stempel på han for det. Anonymkode: 338f2...0c8 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #14 Skrevet 30. januar 2021 Dævendøtte skrev (1 minutt siden): Ta en prat med sønnen din, dette trenger ingen andre å vite noe om. Sånt skjer. Heller stein enn full. Ja, for ulovlige stoffer er så bra at ungdommen er borti 👍 Anonymkode: 48141...781 9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #15 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner bekymringen din, men jeg hadde IKKE ringt politiet! Det sønnen din og hans venner trenger er hjelp, politiet har en tendens til å kun tenke straff. I ungdomstida kommer man til å gjøre mange feil, da er det bedre at du veileder ham til å ta de riktige valgene fremover istedenfor å blande inn politiet og gjøre ham kriminell. Tipper han vet det er ulovlig fra før liksom. I bestefall vil politiet komme med skremselspropaganda, og det har beviselig liten effekt når man først har gått over denne streken. Anonymkode: aee10...eee Om man ringer i etterkant kan jo politiet i teorien ikke bevise hva de har gjort når det gjelder stoff. Så derfor er det ganske så trygt å be om hjelp av politiet til sånne ting som dette! Anonymkode: cdaae...a97
Behappy Skrevet 30. januar 2021 #16 Skrevet 30. januar 2021 Dævendøtte skrev (1 minutt siden): Ta en prat med sønnen din, dette trenger ingen andre å vite noe om. Sånt skjer. Heller stein enn full. Det er rart hvor lett enkelte tar dette. Jeg lurer på om dere som tar så lett på det har egne barn eller et usunt forhold til rusmidler. Jeg synes en barriere er brutt når ts sin sønn har prøvd hasj og jeg er helt sikker på at ts nå må være en tydelig voksen og vise at dette er en alvorlig hendelse 9
SoWhat? Skrevet 30. januar 2021 #17 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg ville tatt en telefon til forebyggende avsnitt hos politiet i din kommune. De setter pris på slik informasjon for å forhindre rusmisbruk blant ungdom. I tillegg kan de ta en bekymringssamtale med deg og sønnen din dersom dere ønsker det. Han kommer ikke til å bli anmeldt for det dere snakker om der (dersom det «bare» er bruk og besittelse av narkotika eller lignende). Anonymkode: 06e43...b55 Enig i dette 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #18 Skrevet 30. januar 2021 Skolen er et yndet sted for å "rekrutere" til både ditt og datt, så du gjør hèlt i å kontakte skole og evt politi. Det kan ha en forebyggende effekt, om enn kun i skoletida. De som vil, får tak i det de ønsker. Men det strider i mot enhver å sitte passiv, dèt skjønner jeg. Politiet opererer på mange plattformer, så her kan du sikkert få tips Du er garantert ikke den første som opplever dette. Jeg ville droppet husarrest da jeg tror det virker mot sin hensikt, men støtter at dere er så gode samtalepartnere! Det er flott med foreldre som bryr seg. Var bra at ungdommen din kom seg hjem og la kortene på bordet Anonymkode: 57e4a...725 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #19 Skrevet 30. januar 2021 Du overdriver noe helt ekstremt synes jeg. Men for all del, involver politiet, og snu verden på hodet pga dette her. Så kan sønnen din havne i søkelyset som kriminell i fremtiden. Det er sikkert en topp bagasje å ha med seg videre. Anonymkode: af916...268 14
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #20 Skrevet 30. januar 2021 Kjenner dere virkelig ikke igjen skrivestilen til denne kvinnen som er TS? Hun lager utallige trolletråder. Anonymkode: 22cd9...ed6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå