Gå til innhold

Petiteknit novice genser uten høy hals


axillea

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve meg på å strikke Petiteknit sin novice genser, men jeg er ikke noe glad i høyhalsede gensere.
Jeg har aldri strikket en genser før, men har lyst til å prøve å strikke den med litt kortere og videre hals. (Litt mer lignende genseren i youtube-videoene på oppskrift-siden). Er det noen her som har litt mer erfaring rundt akkurat dette?

I følge oppskriften skal jeg egentlig starte med 64 masker til halsen, og når økningen starter skal man strikke *2 rett - en økning* ut en runde.
Jeg tror at 64 masker tilsvarer ca 40cm, og det er altfor stramt etter min mening. Jeg tenker da at jeg må starte med flere masker, men hvordan blir det da med økningen i masker lenger ned?
Bør jeg fortsatt øke slik som beskrevet for at det skal se bra ut til slutt, som da vil gi flere masker enn oppskriften sier. Eller må jeg regne meg frem til hvor mange ganger jeg må øke hvis jeg skal endre opp med 96 masker etter første økning?

Eller bør jeg bare følge oppskriften slik den er, siden jeg ikke har strikket en genser tidligere?

Endret av RosaSokk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må du strikke akkurat den da? :) Petiteknit har mange gensere som ikke er høy hals på også. Så kan du modifisere den der litt når du er mer erfaren.

Anonymkode: b68c2...859

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg valgte den for at den skal være lett for nybegynnere. De andre genserene har høyere vanskelighetsgrad, greit å starte med noe som er litt lettere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, RosaSokk said:

Jeg skal prøve meg på å strikke Petiteknit sin novice genser, men jeg er ikke noe glad i høyhalsede gensere.
Jeg har aldri strikket en genser før, men har lyst til å prøve å strikke den med litt kortere og videre hals. (Litt mer lignende genseren i youtube-videoene på oppskrift-siden). Er det noen her som har litt mer erfaring rundt akkurat dette?

I følge oppskriften skal jeg egentlig starte med 64 masker til halsen, og når økningen starter skal man strikke *2 rett - en økning* ut en runde.
Jeg tror at 64 masker tilsvarer ca 40cm, og det er altfor stramt etter min mening. Jeg tenker da at jeg må starte med flere masker, men hvordan blir det da med økningen i masker lenger ned?
Bør jeg fortsatt øke slik som beskrevet for at det skal se bra ut til slutt, som da vil gi flere masker enn oppskriften sier. Eller må jeg regne meg frem til hvor mange ganger jeg må øke hvis jeg skal endre opp med 96 masker etter første økning?

Eller bør jeg bare følge oppskriften slik den er, siden jeg ikke har strikket en genser tidligere?

Har du noe strikkeerfaring fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket den, og den har egentlig ikke høy hals. Grunnen til at du ser høy hals på de første bildene er rett og slett at hun droppet å sy ned halsen for å få den dobbel. Den rustfargede genseren er sånn som genseren vil se ut til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt, men veldig lite strikkeerfaring fra før. Har strikket votter, sokker og pannebånd.

Men det at halsen er sydd ned visste jeg ikke, da kanskje den ikke er så ille likevel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...