AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #1 Skrevet 30. januar 2021 Akkurat blitt slutt med meg og kjæresten etter noen år. Akkurat nå klarer jeg ikke tanken på å skal lete etter ny mann, men har samtidig tanken om barn i hodet. Er i midten av 30årene. Noen som har spurt en god venn om å være donor og fått ett ja? Er det en sprø tanke? Anonymkode: f7908...730
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #2 Skrevet 30. januar 2021 Du hadde sunket maaaaange plasser på min "rangering" om du hadde spurt om noe sånt. Spesielt så kort etter et brudd. Anonymkode: 1d731...927
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #3 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du hadde sunket maaaaange plasser på min "rangering" om du hadde spurt om noe sånt. Spesielt så kort etter et brudd. Anonymkode: 1d731...927 Skulle jo ikke spurt nå altså. Men i fremtiden. Anonymkode: f7908...730
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #4 Skrevet 30. januar 2021 Hva tenker du om vennene involvering i barnet? Far? Bekjent? Ingen kontakt? Anonymkode: 67566...721
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #5 Skrevet 31. januar 2021 Det er vel blitt såpass vanlig nå å ta et gjennomtenkt valg når man velger å få barn. Folk får ikke lenger barn bare fordi de tilfeldigvis ligger sammen. Folk velger å få barn med en person de anser for å være oppegående og som vil bli en god far/mor for barnet, uansett relasjon. Men anbefaler å få alt det juridiske på plass og være ferdig med alle diskusjoner rundt økonomi, samværsfordeling o.l. før man begynner svangerskapet. Anonymkode: 15c7e...b64 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #6 Skrevet 31. januar 2021 Jeg kunne godt tenke meg dette. Når det ikke er romantikk inni bildet så unngår man jo drama, sålenge man er enige om alt rundt barnehold. Må da vel være mye bedre for et barn å kunne si at mamma og pappa er bare venner, enn at mamma og pappa har gjort det slutt og tåler ikke tryne på hverandre. Anonymkode: bf7ac...dbf 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #7 Skrevet 31. januar 2021 Jeg har gjort det, og han er positiv til det men har ikke helt bestemt seg. Tenker han får til sommeren, for da blir det donor på klinikk hvis han takker nei. Han er positiv til det fordi han egentlig kunne tenke seg barn, men ikke ha alt ansvaret. Han vil heller ikke ha kjæreste. Så sånn sett er det vinn vinn, for jeg vil ha barn alene dersom jeg ikke finner en mann jeg vil dele livet med innen den tid. Og alt det juridiske/økonomiske vil være på plass med denne vennen i forkant. Han blir på en måte som en slags onkel til barnet - vil ha noe kontakt med barnet og kan godt hjelpe til økonomisk, men ingen ansvar. På den måten blir jo barnet også kjent med sin far og den siden av slekten, selv om barnet bor fast hos meg. Anonymkode: 6cc9e...9ae 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #8 Skrevet 31. januar 2021 Bruk heller donor fra seriøs spermbank. Selv om dere har avtalt at han bare skal donere sæd, kan han komme å kreve omsorg senere. Da har han loven på sin side, og det spiller ikke noen rolle hva dere avtalte. Ting kan også endre seg mellom dere. Han kan begynne å legge seg opp i oppdragelsen osv. Plutselig er hele vennskapet ødelagt. Ved å bruke donor fra sædbank er du sikker på at denne ikke har noen arvelige og alvorlige sykdommer, eller at han har kjønnssykdommer osv som kan smitte deg. Plutselig har du pådratt deg Hepatitt eller HIV i verste fall, fordi kompisen din ikke visste at han hadde dette. Anonymkode: a9168...5ca
Hannah80 Skrevet 31. januar 2021 #9 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har gjort det, og han er positiv til det men har ikke helt bestemt seg. Tenker han får til sommeren, for da blir det donor på klinikk hvis han takker nei. Han er positiv til det fordi han egentlig kunne tenke seg barn, men ikke ha alt ansvaret. Han vil heller ikke ha kjæreste. Så sånn sett er det vinn vinn, for jeg vil ha barn alene dersom jeg ikke finner en mann jeg vil dele livet med innen den tid. Og alt det juridiske/økonomiske vil være på plass med denne vennen i forkant. Han blir på en måte som en slags onkel til barnet - vil ha noe kontakt med barnet og kan godt hjelpe til økonomisk, men ingen ansvar. På den måten blir jo barnet også kjent med sin far og den siden av slekten, selv om barnet bor fast hos meg. Anonymkode: 6cc9e...9ae Hvis det ikke nylig har endret seg, så er en kontrakt/avtale ang donorbarn null verdt her i Norge. Så han kan komme i ettertid å kreve full omsorg. Og du kan kreve han for barnebidrag. Uansett hvilke "avtaler" dere hadde:) 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #10 Skrevet 31. januar 2021 Else Kåss Furuset hadde en serie om bl.a. dette for litt tid tilbake, anbefaler den: https://www.discoveryplus.no/programmer/else-om-barn Episode 3 handler om venner som får barn sammen. Anonymkode: afef9...3b7 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #11 Skrevet 1. februar 2021 Jeg ser ikke hvorfor det er så problematisk å få barn med en venn hvis alt er ryddig og vel gjennomtenkt. Det må jo kunne være bedre å ha eneansvar slik at man kan oppdra og planlegge slik man vil. Det er da millioner av historier om sabotert samvær som skaper irritasjon, konflikter, retten er innblandet, sårede følser hos barn osv hos par. Ingenting av det er akkurat positivt. Anonymkode: f7908...730 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå