AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #1 Skrevet 30. januar 2021 Hei, Jeg vet ganske lite om pensjon. Sparer pensjon hos Storebrand på egenhånd og i tillegg har jeg en del «pensjonsbevis» fra tidligere arbeidsforhold. To av arbeidsforholdene var ganske korte, da jeg sluttet etter få år, og det er relativt små summer som er oppspart. Vet at alle skal få egen pensjonssparingskonto i 2021, hva nå de vil si. Mine poliser er fordelt alt etter hvor arbeidsgiver har/har hatt avtaler. Spørsmål: kan jeg rett og slett få utbetalt de småsummene til min egen konto? Eller er eneste mulighet å overføre de til min personlige pensjonssparing i Storebrand og la de stå der? Evt at de overføres til nåværende arbeidsgivers pensjonsavtale/konto? Ser ikke poenget med å ha 10 000 ett sted og 60 000 ett sted når det er så små summer at jeg heller ville hatt de på bufferkonto. Avkastningen er også minimal fra år til år. Pensjonsmessig gir de ikke noe utslag når de skal utbetales uansett, sammenlignet med «hovedpensjonen» og pensjonen fra folketrygden. Anonymkode: e54eb...fe9
dyptvann Skrevet 30. januar 2021 #2 Skrevet 30. januar 2021 Nei, du kan ikke ha de på egen bufferkonto. Folk hadde ikke klart å forvalte dette selv og fremtidig pensjon hadde blitt sløst bort på andre ting. Du får en egen pensjonskonto slik at du kan forvalte , men ikke bruke, egen oppspart pensjon. Det betyr at du selv kan velge hvordan midlene skal forvaltes, fra lave og relativt risikofri verdipapirer til høyrisiko. Ved å ha flere småsummer i flere pensjonskapitalbevis mister du en del midler til administrasjons- og forvaltningsgebyr. Det er bedre å samle disse for å sikre at mest mulig av pengene dine går til deg selv. Selv om 60K ikke er kjempemasse, så vil du via rentesrente likevel kunne få en god avkastning over dikt da dette er midler som er sperret frem til din pensjonsalder. Du kan regne med en avkastning fra 5% til 20%, dette blir det penger av. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #3 Skrevet 30. januar 2021 dyptvann skrev (2 minutter siden): Nei, du kan ikke ha de på egen bufferkonto. Folk hadde ikke klart å forvalte dette selv og fremtidig pensjon hadde blitt sløst bort på andre ting. Du får en egen pensjonskonto slik at du kan forvalte , men ikke bruke, egen oppspart pensjon. Det betyr at du selv kan velge hvordan midlene skal forvaltes, fra lave og relativt risikofri verdipapirer til høyrisiko. Ved å ha flere småsummer i flere pensjonskapitalbevis mister du en del midler til administrasjons- og forvaltningsgebyr. Det er bedre å samle disse for å sikre at mest mulig av pengene dine går til deg selv. Selv om 60K ikke er kjempemasse, så vil du via rentesrente likevel kunne få en god avkastning over dikt da dette er midler som er sperret frem til din pensjonsalder. Du kan regne med en avkastning fra 5% til 20%, dette blir det penger av. Takk for oppklarende og informativt svar. Ser absolutt poenget med at pensjon kunne blitt «sløst bort» - tenkte ikke på det siden jeg var opphengt i de småsummene, men klart at da ville man jo også kunne overført de store summen på hovedsparingen, og det lukter potensielt krise. Men da går jeg for å samle alle de «små» i min private pensjonssparing som jeg har ved siden av (skal bare sjekke avkastning og adm gebyr først, så at jeg hadde hatt grei avkastning i DnB men der var det høyt adm gebyr). Anonymkode: e54eb...fe9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #4 Skrevet 30. januar 2021 Dessverre går det ikke, det er tvangssparing og overformynderi til hjelp for de som ikke klarer å styre pengene sine selv. I samme gate som feriepenger og "halv skatt", bare i et mye lengre perspektiv. Anonymkode: 37691...0e4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå