AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #1 Skrevet 30. januar 2021 Ja, som overskriften sier, så lurer jeg på hvordan helgene deres er? Tenker da dere som har litt yngre barn, men ikke baby, type 2-6 år, og to voksne. Får dere noe tid for dere selv (utenom kvelden)? Alene eller felles? Har dere (mye) barnevakt (hvor mye)? Og den tiden der dere er begge voksne og alle barna hjemme, rekker dere å slappe av noe i løpet av dagen? Altså, f.eks ta en fem minutter i sofaen med en kaffekopp mens barna leker? Eller lese litt i en avis etc? Føler meg litt fanget og kvalt i helgene, særlig nå som vi er bare hjemme (ute/inne). Begynner å bli desperat. Er knapt noe tid hvor det er ro og harmoni hjemme, føler det er mye kaos og slit. Ønsker å høre hvordan andre har det hjemme. (Trenger ikke masse «gode» råd om at det er bare å oppdra barna annerledes eller at dette må man forvente med barn etc, ønsker bare å høre hvordan andre har det for å få en referanse til hvordan det er for folk flest). Mvh. utslitt forelder med et desperat behov for litt ro og fred Anonymkode: 8f163...bd5 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #2 Skrevet 30. januar 2021 Idag fikk pappaen sove lenge og fikk en treningstur, men jeg var hjemme med barnet. Imorgen er det min tur å sove lenge og alenetid for meg selv. Anonymkode: b7deb...210 8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #3 Skrevet 30. januar 2021 Vi bytter på å sove lenge i helgene. Størstebarnet er ofte på besøk/har besøk. Den minste på 5 maser en del. Liker ikke å leke alene osv. Her har vi måttet jobbe med at han må leke litt alene, også kan vi leke litt med han etterpå. Han blir ofte sint/ gråter når vi sier det, men vi har måttet konsekvente, ellers blir vi helt kvalte. Jeg forstår godt hva du mener med at helgene er utmattende. Her tror jeg det er slik fordi han er så dårlig på å leke selv. Vi ryddet bort litt leker, og tok de tilbake igjen etter noen mnd. Det fungerte bra. Helgene er bedre nå, men jeg vil ikke si at de er avslappende enda🤣 Anonymkode: f8259...f15 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #4 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi bytter på å sove lenge i helgene. Størstebarnet er ofte på besøk/har besøk. Den minste på 5 maser en del. Liker ikke å leke alene osv. Her har vi måttet jobbe med at han må leke litt alene, også kan vi leke litt med han etterpå. Han blir ofte sint/ gråter når vi sier det, men vi har måttet konsekvente, ellers blir vi helt kvalte. Jeg forstår godt hva du mener med at helgene er utmattende. Her tror jeg det er slik fordi han er så dårlig på å leke selv. Vi ryddet bort litt leker, og tok de tilbake igjen etter noen mnd. Det fungerte bra. Helgene er bedre nå, men jeg vil ikke si at de er avslappende enda🤣 Anonymkode: f8259...f15 takk for svar! Godt å høre man ikke er alene i det minste Anonymkode: 8f163...bd5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #5 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Idag fikk pappaen sove lenge og fikk en treningstur, men jeg var hjemme med barnet. Imorgen er det min tur å sove lenge og alenetid for meg selv. Anonymkode: b7deb...210 det hørtes deilig ut! Kanskje lettere med «bare» et barn? Anonymkode: 8f163...bd5 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #7 Skrevet 30. januar 2021 Bestevennen fra samme kohort i bhg bor i nabohuset. De leker mye sammen, både ute og inne. Har også en ettåring som henger på konstant. Får kun pause når han sover duppen sin. Men vet det blir bedre snart når han blir litt større og kan kose seg med venner han også. Anonymkode: 7bdea...684
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #8 Skrevet 30. januar 2021 Vi har 2. En på 3 og en på 11 mnd føler meg ganske utslitt i helgene. Mannen hjelper gjerne til. Han tar 3 åringen på aktiviter mens jeg er med denne rampen på 11 mnd. De er svært aktive og lite alenetid kan man si. Anonymkode: 262ee...a7f
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #9 Skrevet 30. januar 2021 To barn, 3 og 4år. Har aldri barnevakt. Vi er hele familien hele helgen. Finner på masse aktiviteter og forsøker og være aktive. Innimellom der så prøver vi å få gjort husarbeid vi ikke rekker i hverdagene. Før Corona var vi mer med venner. Da får vi besøk etter barna har lagt seg eller en av oss er på besøk hos noen. Vi var også.med familie med barna. Nå er det stort sett bare oss fire hele tiden. Anonymkode: e339a...690
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #10 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): det hørtes deilig ut! Kanskje lettere med «bare» et barn? Anonymkode: 8f163...bd5 Det tror jeg. For så kan man dele seg, en med barnet og den andre får «alenetid». Vi har kun et barn, og hun blir enebarn, litt pga dette. Nå er hun litt mindre enn det du etterspør TS, men sånn ser vår helgedag ut: 05:00 stå opp, lille piken er en morgenfugl. Far sover lengre. 9-tiden drar vi ut på tur sammen uansett vær, med den lille i barnevogn eller bæresele 12-tiden er det felles power nap for alle tre:) Min alenetid bestod i en dusj. Jeg har ikke det store behov for det, særlig ikke nå som hun har begynt i barnehage. Men det kan være det endrer seg etterhvert. 15-tiden, nok en felles tur. 17:30, hun legger seg. I kveld hadde vi besøk av svigers, hyggelig nok, men kunne heller tenkt meg litt tid bare jeg og mannen. Anonymkode: 624f8...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #11 Skrevet 30. januar 2021 Her er TV-en eneste mulighet til litt ro og fred i helgene med 1-åring og 3-åring i hus. Når minste sover dupp midt på dagen får 3-åringen se en film. Da kan vi voksne rydde, gjøre litt husarbeid og sette oss ned med kaffekoppen. Den tiden er magisk! Ellers er vi mye ute i helgene. Vi kan også finne på å sette oss i bilen og kjøre en tur når det går ei kule varmt og vi holder på å gå på veggen hjemme. Ungene liker å sitte i bilen med barnemusikk på og se ut av vinduet, og så får vi voksne en liten pause. Anonymkode: e34a8...964 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #12 Skrevet 30. januar 2021 Her er det 4 stk og aldri alenetid😂 Anonymkode: ac1dd...231
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #13 Skrevet 30. januar 2021 Vi bytter på å sove ut og få litt alenetid på formiddagen,Den som står opp setter ofte på litt barnetv for å få en litt rolig start på dagen og tar deretter med barnet ut/på besøk eller lignende. Har en på to år som sover en drøy time, og da gjøres det unna litt husarbeid, samt at det er tid til en kaffekopp og litt scrolling. Etter dupp finner vi som regel på ting sammen, gjerne innelek, middag hos familie, besøk hos/av venner eller lignende. Ved innelek veksler vi mellom å leke i stua og på rommet, og bytter litt på hvem som leker. Størsteparten av alenetid blir på kveldene. Anonymkode: 78e59...ce0
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #14 Skrevet 30. januar 2021 Nå er minste barna 2 og 4år. Jeg liker å stå opp tidlig, så her står vi opp halv 9 senest. (Vi har tre barn på 9, 11 og 13 år. De står ofte opp tidlig og passer på de 2 og 4åringen. Fordelen med eldre barn. Hender mannen sover lengre, men våkner som oftest opp når det er frokost i 9-halv 10 tiden. Vi får ikke egentid begge to, men vi har sjans til å ut alene. Det hender vi kan drikke en kopp kaffe, lese litt i bok. Etc. Vi pleier og å sette oss ned å planlegge kommende uke, skrive handlelister etc. Hender vi tar ukeshandel, men da er hvertfall minste med oss. Ellers består dagen av mye kjøring, men vi prøver å ut på tur alle sammen. De små må ut å leke. Men vi har lært oss å sette oss ned å slappe av, vi kan sette på noe tv, og vi merker at ungene og liker det. De kommer jo ofte å setter seg med oss. Det er jo avslappende det og. De store har vi så mange fine samtaler med. De små underholder seg selv, og kan fint leke alene, sammen og sammen med eldre søsken. Anonymkode: 6437e...874
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #15 Skrevet 30. januar 2021 Vi har en på 2 1/2 og en på 5 år. Vi har veldig sjelden barnevakt. Den ene voksne sover lenge lørdag og den andre på søndag. Etter frokost er det leking og etter hvert går vi ut. På formiddag får barna mat foran barne-TV mens vi voksne tar en god lunch og kan slappe av litt med kaffe og fem minutter på sofaen (men så klart - alltids noen som skal ha mer drikke, mer mat, krangling om barne-TV, noen som må ha ny bleie osv...men blir noen minutter med ro også). På ettermiddagen leker vi ute eller inne (alt etter årstid - på vinteren er vi mye inne, resten av året er vi veldig lite inne). Så er det middag, lek og så kveldsmat/barne-TV/kveldsstell. Stille ca klokka 20. Når det ikke er korona finner vi ofte på en aktivitet enten lørdag eller søndag - lekeplass i byen, museum, klatrepark etc. Nå om dagen baker vi kanskje, ungene får bade i badekaret, vi tar med kjeks og kakao i skogen eller inviterer venner av barna til lek. Vi er stort sett sammen alle fire, men i dag tok mannen en joggetur før middag og jeg gikk en tur etter legging. I morgen tar jeg kanskje en time yoga i løpet av dagen. Anonymkode: fba51...a7d
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #16 Skrevet 30. januar 2021 Er alene med to og sover aldri lenge. Står opp 07, spiser og ser tv. Så er det et par turer ut hit eller dit. Gjerne park eller skog. Så fult kjør frem til 19.30. Anonymkode: 9fe67...5c4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #17 Skrevet 30. januar 2021 Bytter på ansvaret om morgenen, en får sove lenge / somle mens den andre står opp med barna på 1 og 3. Lekene i forskjellige lekekasser og bytter på hvilke som står fremme. Stas med "nye" leker. Da klarer de leke litt selvstendig. Passer på nok måltider og mellommåltider, det er mer krangling og sutring når de er sultne. Skjerm. Ipad til eldste når minste sover gir tilnærmet alenetid eller i det minste mulighet for husarbeid, samme med TV når det er en stund siden sist. Vi kjører film på helgedager. Disney+ er en livredder. Vi har null barnevakt og null sosialt i helgene, siden korona har det kun vært oss og barna. Alenetid og voksentid er etter barnas leggetid. Anonymkode: 422d3...ae2
Alvea Skrevet 30. januar 2021 #18 Skrevet 30. januar 2021 (endret) Pappaen sto opp og jeg fikk sove et par timer. Da jeg sto opp sov han en liten time. Vi har vært ute med barna og akt både barn og voksne. Hjem til felles tacomiddag og litt lek. Pappaen tok seg en varm og god dusj før middagen som egentid. Begge barna er i seng sju/halv åtte, så vi har mye alenetid på kveld. Setter pris på helgene, da både jeg og mannen har fri fra jobb og kan ha fullt fokus på barna Endret 30. januar 2021 av Alvea Skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #19 Skrevet 30. januar 2021 Har en på to år som vi står opp med i 5-6 tiden. Ser barnetv, leker litt og spiser frokost. Morgenen er ofte lang for det er så mørkt så lenge. Om sommeren er vi ute på terrassen nesten fra vi våkner og tilbringer mye tid ute. Nå er jeg gravid og det er ekstra slitsomt i helgene for alt blir mye tyngre. 2 åringen er ikke glad i å leke alene og krever mye oppmerksomhet og har veldige humørsvingninger om dagene. Så ja helgene er mest slitsomme enn avslappende. Han sover max 1 time på dagtid, da prøver jeg å få litt søvn, så er det full fart igjen etterpå. Da går vi enten ut å besøker besteforeldre eller finner på en aktivitet ute før vi går inn og leker, ser tv, lager mat, etc. Anonymkode: 25db2...be5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #20 Skrevet 30. januar 2021 Høygravid og en 4-åring. Stort sett jeg som står opp med barnet da jeg er A- og mannen er B-menneske. Stort sett barne-tv på formiddagen. Etterhvert tar mannen med barnet ut en tur eller på besøk til svigers, mens jeg lager middag. Så er det litt lek før leggetid. Anonymkode: 60326...c4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå