Gå til innhold

SV-politiker har nominert BLM til fredsprisen!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Blålin skrev (På 30.1.2021 den 14.02):

Jeg leste Tim Pool's twitter, men finner det bare gjengitt her: (lenke til innhold Kvinneguiden ikke vil assosieres med er fjernet) og da følgelig her: https://www.theguardian.com/world/2021/jan/29/black-lives-matter-nobel-peace-prize-petter-eide-norweigan-mp

Hvorfor er ikke dette hovedoppslag i Dagbladet? Dagens gla' nyhet? Kanskje jeg har oversett det. Tror vennene mine i Oregon stenger meg ute heretter ;) Flau.

Leste jeg riktig? 😂 Jeg trodde man nominierer noen som faktisk har gjort noe og bidratt til fred? Bildene av BLM demonstranter, hovedsakelig av afrikansk opprinnelse, som ramponerer, plyndrer, ødelegger og setter fyr på biler og butikker er neppe det man assosierer med fredspris.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drizzt skrev (35 minutter siden):

Leste jeg riktig? 😂 Jeg trodde man nominierer noen som faktisk har gjort noe og bidratt til fred? Bildene av BLM demonstranter, hovedsakelig av afrikansk opprinnelse, som ramponerer, plyndrer, ødelegger og setter fyr på biler og butikker er neppe det man assosierer med fredspris.

Ja, du gjorde det. Dessverre. Håper du forsto sarkasmen. Var en annen som trodde jeg oppriktig mente det var en gla' nyhet.

Skrevet
Blålin skrev (36 minutter siden):

Ja, du gjorde det. Dessverre. Håper du forsto sarkasmen. Var en annen som trodde jeg oppriktig mente det var en gla' nyhet.

Jeg mente trådens tittel. At noen i det hele tatt kan nominere BLM til fredspris. På samme nivå som å nominere Trump ...

Skrevet
Drizzt skrev (12 minutter siden):

Jeg mente trådens tittel. At noen i det hele tatt kan nominere BLM til fredspris. På samme nivå som å nominere Trump ...

🙃 Enig. Selv om jeg personlig synes nominasjonen av BLM er ny "høydare", som svenskene sier.

Skrevet (endret)
44 minutter siden, Drizzt said:

Synes det gir mening jeg. Fredsprisen handler tydeligvis ikke lenger om fredstiltak. Obama fikk jo fredspris, mannen som bare i 2016 slapp mer enn 26000 bomber over fattige land. Mannen som, om jeg husker riktig, ikke hadde  én eneste dag med fred i løpet av 8 år som president.

Endret av Anocopy
  • Liker 2
Skrevet
Anocopy skrev (8 minutter siden):

Synes det gir mening jeg. Fredsprisen handler tydeligvis ikke lenger om fredstiltak. Obama fikk jo fredspris, mannen som bare i 2016 slapp mer enn 26000 bomber over fattige land. Mannen som, om jeg husker riktig, ikke hadde  én eneste dag med fred i løpet av 8 år som president.

Helt riktig! Du har et godt poeng.

• Liker 1
Skrevet

Ikke rart SV er på sperregrensa, for ett lø forslag 🤦🏻‍♂️

Fullstendig innafor og politisk korrekt i Norge dog, å foreslå noe sånt 🤦🏻‍♂️

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet
Anocopy skrev (På 3.2.2021 den 16.30):

Ja, du har et poeng der. Obama fikk prisen FØR han hadde tid å gjøre noe som helst egentlig, men i etterkant slapp bombene og ... hva er det fredsprisen handler om nå egentlig? Jeg er tydeligvis ikke helt oppdatert.

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (23 minutter siden):

Ja, du har et poeng der. Obama fikk prisen FØR han hadde tid å gjøre noe som helst egentlig, men i etterkant slapp bombene og ... hva er det fredsprisen handler om nå egentlig? Jeg er tydeligvis ikke helt oppdatert.

Dessverre er det vanskelig å ta fredsprisen seriøst lenger. Selv Obama synes Fredspristildelingen til ham var høl i hodet. Hva hadde han gjort?

Gjest Symfonia
Skrevet

Å sammenligne BLM med fx Proudboys, blir som å sammenligne frigjøringsvegelsene i Vietnam eller Sør Afrika (på 60/70-tallet) med Hitlers SA (på 30-tallet). Voldsbruk er ikke bra, men det blir helt meningsløst å skjære legitime og nødvendige frigjøringsbevegelser over samme kam som fascistoide gangstere.

Skrevet
Symfonia skrev (Akkurat nå):

Å sammenligne BLM med fx Proudboys, blir som å sammenligne frigjøringsvegelsene i Vietnam eller Sør Afrika (på 60/70-tallet) med Hitlers SA (på 30-tallet). Voldsbruk er ikke bra, men det blir helt meningsløst å skjære legitime og nødvendige frigjøringsbevegelser over samme kam som fascistoide gangstere.

BLM er da mye mer voldelige og destruktive enn det Proud Boys har vært. Er alt lov i «den gode saks tjeneste»? Sistnevnte har i stor grad fungert som en motvekt mot svært voldelige antifa-aktivister og BLM de siste årene, og har beskyttet konservative talere og andre mål fra venstrevridd vold.

Dine sammenligninger fungerer bare ikke i virkeligheten. Én sides aggresjon vil til slutt få et motsvar i motpartens aggresjon. Det er menneskets natur.

Gjest Symfonia
Skrevet
Lampe1 skrev (1 minutt siden):

BLM er da mye mer voldelige og destruktive enn det Proud Boys har vært. Er alt lov i «den gode saks tjeneste»? Sistnevnte har i stor grad fungert som en motvekt mot svært voldelige antifa-aktivister og BLM de siste årene, og har beskyttet konservative talere og andre mål fra venstrevridd vold.

Dine sammenligninger fungerer bare ikke i virkeligheten. Én sides aggresjon vil til slutt få et motsvar i motpartens aggresjon. Det er menneskets natur.

Les litt historie. Fungererer i virkeligheten?? Mener du at ingen opprør mot undertrykkende regimer er legitime eller virker? Alle eksisterende demokratier viser jo at sånne opprør  faktisk virker.

Skrevet
Symfonia skrev (50 minutter siden):

Les litt historie. Fungererer i virkeligheten?? Mener du at ingen opprør mot undertrykkende regimer er legitime eller virker? Alle eksisterende demokratier viser jo at sånne opprør  faktisk virker.

Jo, noen ganger er opprør legitimt. Men er egentlig et voldelig opprør mot et ufullkomment demokrati som USA legitimt? Jeg er skeptisk. Spesielt siden dette i stor grad har oppildnet sinte pøbler og plyndrere til å ødelegge folks småforretninger, brenne bydeler og oppføre seg som vandaler.

Svarte i USA bør se seg selv i speilet, og prøve å forstå litt av grunnen til at politiet er så rasistisk som det er, og grunnen til at hvite frykter dem.

Militante bevegelser som Proud Boys oppstår ikke i et vakuum.

FB169F1E-3B50-45CA-AC4D-AD2EA68659CE.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...