AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #1 Del Skrevet 30. januar 2021 Hei! Nylig flyttet inn i en eldre bolig med sameie. Betaler dyrt for felleskostnader. Ble tidlig oppmerksom på at det er sykt lytt fra leiligheten over. Har snakket med sameiet som skal ta opp saken. Men foreløpig har jeg inntrykk av at de mener jeg må betale for å lydisolere taket. Er du god på juss?? Er dette min vedlileholdsplikt eller er sameiet pliktet til å lydisolere? Bygningen er 60-70 år gammel. (Jeg kan høre de tisse, hvert skritt de tar, våkner når de står opp, kan høre de snakke/krangle (ikke tyde hva de snakker om), bjeffing, når alt av vannkraner brukes osv. Hilsen frustrert' Anonymkode: 8bda4...fa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #2 Del Skrevet 30. januar 2021 Om du er plaget av lyden, så er det du selv som må betale for lydisolering i din leilighet. Anonymkode: 11bc8...d75 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #3 Del Skrevet 30. januar 2021 Sånn grovt sagt så er alt inne i din leilighet ditt ansvar. Det som er sameiet sitt ansvar i fellesskap er fellesarealer, de ytre strukturene som tak, takrenner, vinduer osv. og gjennomgående strukturer inne i bygget. (Du har ansvar for bygget som helhet du og, da sameie betyr at an eier et større bygg sammen) Anonymkode: 70712...b70 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mons Skrevet 30. januar 2021 #4 Del Skrevet 30. januar 2021 Dette har ingenting med vedlikeholdsplikt å gjøre - verken for din seksjon eller sameiet. Hvor lytt det er kommer av strukturelle forhold i bygget. Du kan regne med at de andre seksjonene har det tilsvarende. Så du kan neppe regne med at styret belaster fellesøkonomien med støyisolering av din seksjon. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #5 Del Skrevet 30. januar 2021 Sameiet kan dog gå til innkjøp av ørepropper og ta det på fellesutgifter? Anonymkode: 8e9af...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #6 Del Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hei! Nylig flyttet inn i en eldre bolig med sameie. Betaler dyrt for felleskostnader. Ble tidlig oppmerksom på at det er sykt lytt fra leiligheten over. Har snakket med sameiet som skal ta opp saken. Men foreløpig har jeg inntrykk av at de mener jeg må betale for å lydisolere taket. Er du god på juss?? Er dette min vedlileholdsplikt eller er sameiet pliktet til å lydisolere? Bygningen er 60-70 år gammel. (Jeg kan høre de tisse, hvert skritt de tar, våkner når de står opp, kan høre de snakke/krangle (ikke tyde hva de snakker om), bjeffing, når alt av vannkraner brukes osv. Hilsen frustrert' Anonymkode: 8bda4...fa2 Sånn har jeg det også her jeg bor. Det er skikkelig irriterende og Helt forferdelig til tider. Mest plaget er jeg av den JÆVLA trampinga de holder på med og de jævla ungene som er på besøk der til tider som springer fram og tilbake! Jeg skal uansett flytte til rekkehusleilighet om ikke så lenge så blir deilig! Tror eneste løsninga er å flytte derfra og finne et rekkehus eller bo i øverste etasje Anonymkode: c7571...8a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #7 Del Skrevet 30. januar 2021 Ah, takk for svar! Trodde det som befant seg mellom etasjer var fellesareal. Da har jeg misforstått. Igjen, takk! Anonymkode: 8bda4...fa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #8 Del Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sånn har jeg det også her jeg bor. Det er skikkelig irriterende og Helt forferdelig til tider. Mest plaget er jeg av den JÆVLA trampinga de holder på med og de jævla ungene som er på besøk der til tider som springer fram og tilbake! Jeg skal uansett flytte til rekkehusleilighet om ikke så lenge så blir deilig! Tror eneste løsninga er å flytte derfra og finne et rekkehus eller bo i øverste etasje Anonymkode: c7571...8a9 Uff er så kjipt når man belastes av støy! Vi får liksom aldri fri her. Ørepropper fungerer ikke. Det er nesten verre i og med at trinnstøy er lavfrekvens lyd som eksempelvis bass også er. Flyttet hit for 7 mnd side så trist å måtte se seg om etter noe nytt 😕 Anonymkode: 8bda4...fa2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #9 Del Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sameiet kan dog gå til innkjøp av ørepropper og ta det på fellesutgifter? Anonymkode: 8e9af...7d5 Haha vel vel. Ørepropper fungerer nesten mot sin hensikt. Trinnstøy er lavfrekvens lyd og reiser mellom etasjer på lik linje som bass. Anonymkode: 8bda4...fa2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #10 Del Skrevet 30. januar 2021 Mons skrev (13 minutter siden): Dette har ingenting med vedlikeholdsplikt å gjøre - verken for din seksjon eller sameiet. Hvor lytt det er kommer av strukturelle forhold i bygget. Du kan regne med at de andre seksjonene har det tilsvarende. Så du kan neppe regne med at styret belaster fellesøkonomien med støyisolering av din seksjon. I lov om eierseksjoner står det at "vedlileholdsplikten til seksjonseier (meg) ikke omfatter reparasjon eller utskiftning av tak, bærende veggkonstruksjoner og rør eller ledninger som er bygget inn i bærende konstruksjoner". Forstår dette som at rommet mellom etasjene er fellesareal? Anonymkode: 8bda4...fa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampira Skrevet 30. januar 2021 #11 Del Skrevet 30. januar 2021 Det er ikke vedlikehold når grunnen til at du mener dette må ordnes er fordi det plager deg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #12 Del Skrevet 30. januar 2021 Det er ditt ansvar og eventuelt etterisolere slik at lyden ikke bærer sånn. Gamle bygninger ble isolert på annen måte før i tillegg skulle ting være billig. Når man går på visning i gamle leiligheter/blokker er det viktig og alltid spør om det er lytt. Hos oss har flere klaget når de har flyttet inn. Det er ikke styrt sitt ansvar og fortelle om det er lytt. Du er klar over at hvis sameiet skal betale så er det du selv i utgangspunktet som betaler. Dette fordi at husleia som går inn i sameiet går til vedlikehold. Man kan ikke forventa av gamle sameier/borettslag at lydisoleringen er som i nyere bygg. Anonymkode: 779b3...8a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #13 Del Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I lov om eierseksjoner står det at "vedlileholdsplikten til seksjonseier (meg) ikke omfatter reparasjon eller utskiftning av tak, bærende veggkonstruksjoner og rør eller ledninger som er bygget inn i bærende konstruksjoner". Forstår dette som at rommet mellom etasjene er fellesareal? Anonymkode: 8bda4...fa2 Det er taket OPPÅ hele huset. Anonymkode: 70712...b70 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #14 Del Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): I lov om eierseksjoner står det at "vedlileholdsplikten til seksjonseier (meg) ikke omfatter reparasjon eller utskiftning av tak, bærende veggkonstruksjoner og rør eller ledninger som er bygget inn i bærende konstruksjoner". Forstår dette som at rommet mellom etasjene er fellesareal? Anonymkode: 8bda4...fa2 De har vedlikeholdsplikt dersom bjelkene mellom deg og etasjen over går i stykker, ikke lydisolering og selve taket inni leiligheten din. Bjelkelaget er bærende konstruksjon, hva du velger å gjøre med lydisolering er ditt ansvar. Sånn er det her hos oss hvertfall. Regner med du selv kan betale for isolering Anonymkode: 2269e...eef 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #15 Del Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): bo i øverste etasje Anonymkode: c7571...8a9 Jeg bor øverst i et trebygg og jeg hører alt som foregår i etasjen under, hører mer fra de som bor under meg enn de som bor ved siden av meg. Har vært på besøk i leiligheten rett under meg, og ba mannen min trampe litt rundt men vi hørte ham nesten ikke. Samme opplevelse har de i de andre leilighetene. I vårt bygg bæres lyder og vibrasjoner gjennom de tykkeste trestokkene som holder hele bygget sammen (sorry, husker ikke hva de heter), og det ville ikke hjulpet oss å sprøyte inn mer stubbleire mellom etasjene. Så mitt råd til TS er undersøke byggets konstruksjon før du setter i gang med dyre tiltak. Og prøv å bo der en stund og se om du ikke venner deg til det. Jeg synes egentlig det er ganske hyggelig å høre naboene nå som jeg er vant til dem. Anonymkode: 392ed...4c3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #16 Del Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ditt ansvar og eventuelt etterisolere slik at lyden ikke bærer sånn. Gamle bygninger ble isolert på annen måte før i tillegg skulle ting være billig. Når man går på visning i gamle leiligheter/blokker er det viktig og alltid spør om det er lytt. Hos oss har flere klaget når de har flyttet inn. Det er ikke styrt sitt ansvar og fortelle om det er lytt. Du er klar over at hvis sameiet skal betale så er det du selv i utgangspunktet som betaler. Dette fordi at husleia som går inn i sameiet går til vedlikehold. Man kan ikke forventa av gamle sameier/borettslag at lydisoleringen er som i nyere bygg. Anonymkode: 779b3...8a2 Jeg spurte om det var lytt på sms men fikk til svar av selger at han ikke synes det var lytt og aldri hadde blitt plages av trinnstøy. Anonymkode: 8bda4...fa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #17 Del Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg bor øverst i et trebygg og jeg hører alt som foregår i etasjen under, hører mer fra de som bor under meg enn de som bor ved siden av meg. Har vært på besøk i leiligheten rett under meg, og ba mannen min trampe litt rundt men vi hørte ham nesten ikke. Samme opplevelse har de i de andre leilighetene. I vårt bygg bæres lyder og vibrasjoner gjennom de tykkeste trestokkene som holder hele bygget sammen (sorry, husker ikke hva de heter), og det ville ikke hjulpet oss å sprøyte inn mer stubbleire mellom etasjene. Så mitt råd til TS er undersøke byggets konstruksjon før du setter i gang med dyre tiltak. Og prøv å bo der en stund og se om du ikke venner deg til det. Jeg synes egentlig det er ganske hyggelig å høre naboene nå som jeg er vant til dem. Anonymkode: 392ed...4c3 Så hyggelig svar ☺ Venter spent på at saken drøftes på møte om noen mnd. Anonymkode: 8bda4...fa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #18 Del Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De har vedlikeholdsplikt dersom bjelkene mellom deg og etasjen over går i stykker, ikke lydisolering og selve taket inni leiligheten din. Bjelkelaget er bærende konstruksjon, hva du velger å gjøre med lydisolering er ditt ansvar. Sånn er det her hos oss hvertfall. Regner med du selv kan betale for isolering Anonymkode: 2269e...eef Jeg kan dessverre ikke betale for isolering akkurat nå da det vil koste meg ca.100 000. Kun 40 000 for soverommet. Anonymkode: 8bda4...fa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #19 Del Skrevet 30. januar 2021 Vampira skrev (4 timer siden): Det er ikke vedlikehold når grunnen til at du mener dette må ordnes er fordi det plager deg. Det plager både meg og samboer. Og nabo over tramper når hun synes vi ler for høyt. Anonymkode: 8bda4...fa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #20 Del Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det plager både meg og samboer. Og nabo over tramper når hun synes vi ler for høyt. Anonymkode: 8bda4...fa2 Da er det kanskje et problem for alle i sameiet, og du kan legge fram forslag til generalforsamlingen at hele bygget lydisoleres, og at det tas opp lån som betales ned via fellesutgiftene ? Anonymkode: b5f3d...656 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå