Gå til innhold

Klikkertrening - en salgsvare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en diskusjon irl om klikkertrening. Selv har jeg aldri drevet med det.

Men når bikkja trenes opp ved at det ringes f.eks. i en bjelle hver gang den får fòr, vil den etterhvert sikle hver gang bjella ringer... (dette er jo gammelt nytt) - uten at fòret settes fram.

Det er jo samme greia som brukes i klikkertrening, med unntak at da lures bikkja hele tida... ved at du klikker i apparatet.

Når man tenker på hvor mange penger som er i innblandet, - kurs, kursmateriell, reklame, "klikker-apparat" osv. så er det vel ikke så rart at noen vil påstå at klikkertrening er ideelt, også for hunden?

Dere som har erfaring med klikkertrening vil sikkert hevde at dette er ideelt. Selv har jeg ingen erfaring, men jeg ville aldri selv anvendt klikkertrening på min hund. Jeg tror det skaper stress over lengre tid...

Er det noen som har brukt klikkertrening eller satt seg inn i dette, og som har forkastet metoden? Eller som vil hevde den er så bra som det sies? (og hvorfor...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste jeg kan si er at du tydeligvis ikke aner hva du snakker om. Så lenge du ikke aner hva du snakker om, er det heller ikke særlig smart å komme med sånne påstander... Du bare avslører uvitenheten din. ;-)

Skrevet

Jeg kjenner ikke til klikkertrening i detalj, men det der med hunder, trening og betinget refleks kan i hvert fall oppsummeres i èn setning: Målet er ikke at hunden "tenker selv". Hunder reflekterer nok svært lite over ting, og er styrt av instinkter. Instinktene trekker i ulike retninger; hva hunden har MEST lyst til varierer jo. Kanskje det lukter tispe med løpetid fra èn kant, og eieren roper på en annen kant. Gjett hva som er ønsket atferd?

Klikkertrening aktiviserer vel også betingede reflekser hos hunden, slik du er inne på med Pavlovs hunder. Pga hvordan treninga er lagt opp skaper klikkerdingsen positive assosiasjoner (uttrykt som sikkel, kanskje?) og hunden prioriterer eierens kommando. Funker det ikke sånn? Hvorfor dette skal skape mer stress enn annen trening er jeg usikker på - fint om du utdyper dette.

Skrevet
Det eneste jeg kan si er at du tydeligvis ikke aner hva du snakker om. Så lenge du ikke aner hva du snakker om, er det heller ikke særlig smart å komme med sånne påstander... Du bare avslører uvitenheten din. ;-)

Helt riktig det du sier, trådstarter har tydeligvis ikke peiling på hva vedkommende snakker om her.

Klikkekrtrening handler ikke først og fremst om klikkerlyden. Den største forskjellen i forhold til vanlig treningsform er at man i klikkertrening legger vekt på positiv forsterkning. I stedet for å gi straff og si "nei", så sier man "bra" (klikkerlyden betyr for hunden "bra") og oppfordrer hunden til å gjøre mer av god adferd.

Hvis vi skal overføre dette til mennesker, så kan jeg jo spørre deg hva du synes er mest fruktbart når du skal lære deg noe nytt: Er det når læreren bare påpeker feilene du gjør, eller er det når læreren også sier bra og oppfordrer deg til å gjøre mer av det som er riktig. For min del vet jeg at læringsprosessen går lettere når man får oppmuntring underveis. Jeg er ikke tilhenger av spanskrør-pedagogikk.

Med klikkertrening får du hunden til å i større grad spille på samme lag som deg. Man fokuserer på hva hunden skal gjøre, ikke bare på hva den ikke skal gjøre. Hunden får en motivasjon for å gjøre det som du mener er riktig, den vil ikke bare la være å gjøre noe siden den er redd for straff.

Jeg kan ikke all verden om dette temaet jeg heller, men jeg har i allefall skjønt mer av prinsippene enn trådstrarter tydeligvis. Foreslår at vedkommende leser en bok om temaet :roll:

Skrevet

Tydelig at man får det svaret man ønsker når man diskuterer med seg selv..

:roll: (bare sånn at vi opprettholder bruken av rullemedøyneneågudduersådum smileyen.) :roll:

Skrevet
Har hatt en diskusjon irl om klikkertrening. Selv har jeg aldri drevet med det.

Men når bikkja trenes opp ved at det ringes f.eks. i en bjelle hver gang den får fòr, vil den etterhvert sikle hver gang bjella ringer... (dette er jo gammelt nytt) - uten at fòret settes fram.

Det er jo samme greia som brukes i klikkertrening, med unntak at da lures bikkja hele tida... ved at du klikker i apparatet.

Det er i bunn og grunn samme greia som foregår i ALL trening.

Det dreier seg om motivasjon. Handling. Reaksjon. Belønning.

Hvordan trener du selv da?

Skrevet

Har aldri skjønt greien med klikkertrening i det hele tatt, jeg. Kan noen forklare meg? Har alltid bare brukt stemmen min og godbit, og det er det, aldri hatt bruk for noen klikker? For sånn som jeg skjønner det er det et "klikk" isteden for stemmen din, sånn at det ikke skal ta så lang tid til å rose, eller?

Skrevet

Til siste gjest:

Nei, klikkeren er ikke for at det ikke skal ta så lang tid å rose, så du bør nok undersøke litt rundt klikkertrening.

Selv har jeg også alltid lært inn ting med godbiter og stemmen, men når min gamle hund lærte seg et helt nytt triks på TO dager med klikkeren, så har jeg bestemt at nesten hund skal klikkertrenes fra dag en.

Gjest ikke innlogget olga
Skrevet

Vel. Som ventet måtte noen her inne forsvare klikkertreningen uten å utdype emnet. Og som gjester... :roll:

Som en av gjestene her, gir jeg ros (godbiter i begynnelsen, samtidig med rosen...).

En klikkelyd kan aldri erstatte kontakten mellom hund og eier/trener. Og en stemme kan fortelle mer enn enn klikkelyd.

Selv synes jeg det virker helt fjernt å trene en hund vha klikkerlyd om man ikke er stum da. Ingen av dere??? ville benyttet klikkertrening på barna deres (selv om det er å dra dette litt vel langt) - så hvorfor med hunden? :roll:

Skrevet (endret)

Glem klikkeren, det er ikke den som er viktig i klikkertrening. Det er prinsippene : at hunden skal finne ut av hva som er riktig selv, uten lokking, luring eller truing, og uten å være redd for å bli straffet om den gjør feil.

Klikkertrening har blitt brukt av bl.a. delfintrenere i mange år og kan brukes på alt som har ryggrad. I boken "Ikke skyt hunden", skrevet av Karen Pryor får man et par eksempler på klikkertrening av barn og ;)

Klikkeren skal verken erstatte kontakt eller førers stemme, den er et supplement.

Tenk deg at du skal lære hunden å gå pent i bånd. Hunden slakker av på båndet, du roter i lommene etter en godbit, og innen du har fått funnet den frem har hunden begynt å dra igjen. Med klikkertrening hadde du klart å "fange" atferden og fortelle hunden at "DER gjorde du riktig!" før hunden hadde begynt å trekke igjen. Det er så mye lettere å trene hund når man får timet belønningen riktig :)

Altfor mange henger seg opp i selve klikkerboksen, det holder ikke å klikke i vei og si at man driver ren klikkertrening. Det er som sagt prinsippene bak som er viktig, boksen er bare et hjelpemiddel. Man kan for eksempel si "bra" istedet, det er uansett lurt å ha stemmen som reserve den dagen man har glemt klikkeren ;) Grunnen til at klikkeren blir brukt er at hunden hører stemmen vår "hele tiden" og kan ha litt vanskelig for å gidde å følge med på den konstante skravlinga vår :ler: Klikkerlyden skiller seg ut fra andre vanlige lyder i omgivelsene sånn at hunden ikke kan unngå å høre, og reagere på det.

Anbefaler boken jeg nevnte tidligere, den gir en enkel og morsom innføring i hva klikkertrening egentlig er :)

Om hundene blir hjernevasket? Javisst blir de det! Men jammen er de lykkelige likevel :ler: Og lykkelige, lydige hunder kan vel ingen ha noe i mot?

Endret av Teddy
Gjest Jiha(d)
Skrevet

Åh, jeg er så enig. Og det funker på hest også! :)

Skrevet
Selv har jeg også alltid lært inn ting med godbiter og stemmen, men når min gamle hund lærte seg et helt nytt triks på TO dager med klikkeren, så har jeg bestemt at nesten hund skal klikkertrenes fra dag en.

Hmm? Har en 7 år gammel terrier, og han lærer trikset fra første dagen uten klikkeren? Jeg skjønner liksom ikke poenget her. Nei, holder meg heller bare til stemmen min, den er mer enn nok :)

Skrevet

klikker erstatter ikke stemmen og rosen du gir med stemme og klapp. Men det blir et supplement. Som det blir sagt tidligere er klikkertrening en måte å jobbe med positiv forsterkning på, og det er helt genialt.

Når jeg bruker klikker, klarer jeg å forsterke rett adferd med mye større presisjon enn når jeg roser med stemmen. Det pussige er at det tar kortere tid å klikke med fingeren på klikkeren enn å si "bra" med stemmen... Men det gjør det altså. Hunden min elsker både å høre ros og stemmen min, og er også kjempe glad i klikkeren, for den betyr jo alltid at en godbit er på vei. Trening med hunden ble MYE greiere etter jeg fikk klikker, veldig mye mer presis måte å trene hunden på pluss at du presser deg selv som hundeeier til å jobbe jobbe positivt med hunden fremfor straff. Forskjellen på ros med stemmen og klikker er at klikker ALLTID betyr godbit (ekstra stas), men ved bruk av stemmen så er det jo ikke alltid godbiten kommer (bruker jo stemmen hele tiden).

Når det går på pris har jeg brukt 40-50 spenn på en klikker. That's it. Ikke mye å bli ruinert av. Info finner du greit på nettet, og det er egentlig ganske basic læringspyskologi.

Så kanskje trådstarter burde prøve?

Skrevet

Det er jo ikke snakk om å hjernevaske eller lure hunden. Hunden FÅR alltid en godbit når det klikkes. Hadde man klikket i hytt og pine uten å belønnet hadde man fått en frustrert hund og dårlige resultater.

Å lære seg litt mer om ting før man dømmer kan være lurt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...