Gå til innhold

Hvilke butikker kan åpne i Oslo neste uke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så Høie sa det blir lettelser fra neste uke og noen butikker kan åpne. Hva slags butikker snakker vi om da? Alt utenfor kjøpesenter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle enkeltstående butikker kan åpne.

Disse kan også åpne uansett:

• Matbutikker, inkludert kiosker, helsekost og andre som i hovedsak selger matvarer
  • Utsalgssteder som i hovedsak selger dyrefôr og andre nødvendighetsartikler for kjæledyr og husdyr
  • Apotek
  • Bandasjister
  • Optikere
  • Serveringssteder
  • Vinmonopolet
  • Bensinstasjoner
  • Salgsvirksomhet til landbruk og dyreproduksjon
  • Lager- og grossistdelen i byggevareforretninger som selger til håndverksvirksomhet og liknende

I tillegg kan man for alle butikker på kjøpesentre bestille på forhånd og hente i butikk (butikk og kunde må følge gjeldende smittevernregler).

Skrevet (endret)
Krantz95 skrev (På 30.1.2021 den 12.10):

I tillegg kan man for alle butikker på kjøpesentre bestille på forhånd og hente i butikk (butikk og kunde må følge gjeldende smittevernregler).

Hva er egentlig vitsen da med å ha kjøpesentrene stengt?

Endret av buksa di
  • Liker 1
Skrevet (endret)
buksa di skrev (1 minutt siden):

Hva er egentlig vitsen da med å kjøpesentrene stengt?

At det ikke blir trengsel i gangene og at det ikke blir turisme fra nabokommunene som er nedstengt.

TS, lettelsene er ikke for butikkene, men for barn og unge - idrett og sånt.

Endret av Drizzt
Skrevet

Hva er egentlig vitsen da med å kjøpesentrene stengt?

Det er ingen vits eller logikk. Det er bare tull og forsøk på å vise handlingskraft. 

• Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (1 minutt siden):

At det ikke blir trengsel i gangene og at det ikke blir turisme fra nabokommunene som er nedstengt.

Jo, men hvis butikkene inne i kjøpesentrene er åpent til klikk og hent, så tenker jeg at det blir det folkemengder og kø inne på kjøpesentrene.

• Liker 1
Skrevet
Ukjent. skrev (Akkurat nå):

Det er ingen vits eller logikk. Det er bare tull og forsøk på å vise handlingskraft. 

Dessverre tror jeg du har rett.

• Liker 1
Skrevet

Jo, men hvis butikkene inne i kjøpesentrene er åpent til klikk og hent, så tenker jeg at det blir det folkemengder og kø inne på kjøpesentrene.

Nei, det er ikke inne, men utenfor. Du parkerer bilen, åpner bagasjedøra og noen legger igjen varen der. Slik gjorde de det i USA i starten av pandemien - da fikk mange levert matprodukter ved å stille seg i bilkø med åpne bagasjedører. Man trengte ikke gå ut av bilen en gang.

Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke inne, men utenfor. Du parkerer bilen, åpner bagasjedøra og noen legger igjen varen der. Slik gjorde de det i USA i starten av pandemien - da fikk mange levert matprodukter ved å stille seg i bilkø med åpne bagasjedører. Man trengte ikke gå ut av bilen en gang.

Det gjorde de ikke på jernia. Da gikk de inn i butikken.

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (6 timer siden):

Jeg gjetter på at det blir intimt i de enkeltstående butikkene som kan åpne. 

Skrevet
Sylveon skrev (Akkurat nå):

Ja, det beste er å spre kundene i flest mulig butikker. Enten burde alle butikkene være åpne eller ingen.

I min kommune er det f.eks. tre sportsbutikker. To av dem ligger på kjøpesentre.

Det som nå skjer er at alle kundene drar til den ene butikken hvor det blir trengsel og mindre avstand enn om kundene hadde fordelt seg på tre butikker...

Skrevet

Men, kan f.eks Europris, Rusta og plantasjen butikker som ikke ligger inne i kjøpesenter holde åpent?

Skrevet
Krantz95 skrev (8 minutter siden):

Ja, det beste er å spre kundene i flest mulig butikker. Enten burde alle butikkene være åpne eller ingen.

I min kommune er det f.eks. tre sportsbutikker. To av dem ligger på kjøpesentre.

Det som nå skjer er at alle kundene drar til den ene butikken hvor det blir trengsel og mindre avstand enn om kundene hadde fordelt seg på tre butikker...

Ja, det er også det jeg tror kommer til å skje. Jeg bor i Oslo og det er mange kjøpesentre, men det er også mange butikker som ligger utenfor som nok kommer til å merke det godt. 

• Liker 1
Skrevet
Sylveon skrev (14 minutter siden):

Ikke hvis de gjør som Vinmonopolet og har vektere ved inngangen som slipper folk inn og ut :)

Skrevet
malifika skrev (6 minutter siden):

Men, kan f.eks Europris, Rusta og plantasjen butikker som ikke ligger inne i kjøpesenter holde åpent?

Ja, de kan holde åpent, men bare hvis de ikke er definert som varehus.

Skrevet
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Ikke hvis de gjør som Vinmonopolet og har vektere ved inngangen som slipper folk inn og ut :)

Tviler jeg sterkt på at de kommer til å gjøre. 

Eneste jeg har sett som har hatt det i Oslo er Vinmonopolet og Ikea. 

Skrevet (endret)

Tviler på at det hjelper veldig og stenge sentre. De burde innføre to meter avstand , påbud om munnbind og flere som passer på at det ikke er flere enn det burde være i hver butikk. Mutasjonen ser ut til og smitte mer blant barn. Utbruddene i Follo er på to skoler og to barnehager i tillegg til sykehjemmene. Det smitter innendørs der man er nær andre over tid. Det er gjør man sjelden på sentre. Folk forflytter seg og Cafeer burde nok være stengt isteden. Logisk. Ingen munnbind og man blir sittende lenge nær andre. Og stenge store butikker må være en dråpe i havet når det gjelder antall smittetilfeller man forebygger.

Endret av J.E
  • Opprett ny...