AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #1 Skrevet 30. januar 2021 Blir trist av å lese her inne. Om foreldre som ikke har noen til å passe eldre barn, når de skal på føden. Av folk som ikke har noen å spørre om barnepass, når de er syke. Dette kan føles som et problem bare i de akutte situasjonene, men egentlig er det vel et "kronisk problem". Jeg bodde et år i utlandet, etter at jeg fikk første barnet. Mannen min pendlet på jobb i Nordsjøen. Det jeg gjorde var å lage en gruppe for alle småbarnsfamilier i området, som handlet om å tilby hjelp i vanskelige situasjoner. Når mannen var hjemme hadde vi god tid til å hjelpe andre, heldigvis fikk vi ikke selv akutte behov for hjelp. Men bare det å vite at det er noen der. Det er et faktum at mange liker å hjelpe andre. Men ofte er det vanskelig å finne den alenemoren i barnehagen som kunne behøvd litt praktisk hjelp. Andre er veldig flinke å be andre om hjelp. Bra! Anonymkode: fb4a2...6d8 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #2 Skrevet 30. januar 2021 Høres lurt ut og absolutt en mulighet som internett og dagens dagens digitale samfunn gir god mulighet for. Ensomhet er nok veldig vanlig i Norge , ikke minst når man får barn og man ikke har så mye tid til å Pleie vennskap lengre Anonymkode: 1b154...c62 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #3 Skrevet 30. januar 2021 Det «vi» kan gjøre er at de som har 0 nettverk rundt seg ikke får barn. Så enkelt er det. Anonymkode: 4775d...87d 8
Gjest ti10 Skrevet 30. januar 2021 #4 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres lurt ut og absolutt en mulighet som internett og dagens dagens digitale samfunn gir god mulighet for. Ensomhet er nok veldig vanlig i Norge , ikke minst når man får barn og man ikke har så mye tid til å Pleie vennskap lengre Anonymkode: 1b154...c62 Mitt inntrykk er at det er mye enklere som småbarnsforeldre å få venner ved å bli kjent med andre småbarnsforeldre enn hvis man er singel uten barn.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #5 Skrevet 30. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Det «vi» kan gjøre er at de som har 0 nettverk rundt seg ikke får barn. Så enkelt er det. Anonymkode: 4775d...87d Hvordan skal du gjøre det? Anonymkode: acf51...41b 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #6 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det «vi» kan gjøre er at de som har 0 nettverk rundt seg ikke får barn. Så enkelt er det. Anonymkode: 4775d...87d Finnes dessverre altfor mange dumme mennesker, så dette vil aldri la seg gjøre. Anonymkode: ed7d1...5f7 3
Hengebuksvinet Skrevet 30. januar 2021 #7 Skrevet 30. januar 2021 Du behøver slett ikke være dum, for å havne i en situasjon der du har lite nettverk. Jeg tror at det er ekstremt viktig å ta kontakt med andre, om du f.eks flytter til en ny plass med barn. Har selv en god venninne, som jeg ble kjent med gjennom barna. Hun hadde da flyttet over halve Norge, og måtte starte på nytt. Gjorde noen geniale grep fra start. Tok kontakt og la opp til at vi kunne bytte på henting og kjøring. Inviterte oss inn på besøk. Og plutselig var vi en hel gjeng som stilte opp for hverandre. Dere som ser ned på andre, som ikke har alt på plass. Har dere tenkt over at ingen har garantier? Plutselig er det du som står i en vanskelig situasjon. 12
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #8 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det «vi» kan gjøre er at de som har 0 nettverk rundt seg ikke får barn. Så enkelt er det. Anonymkode: 4775d...87d Da jeg fikk mine barn, så hadde jeg mann, begge mine foreldre, hans foreldre, han hadde 2 søsken, jeg hadde en søster. Og vi hadde noen venner. Altså nok nettverk. Men så fant mannen min ut, at han ikke orket å være far mer, så han stakk. Mine foreldre døde da barna var små, hans foreldre flyttet til utlandet. Da han stakk, så stilte da heller ikke hans søsken opp lenger. Og plutselig fant min søster ut, at hun ikke ville stille opp noe lenger. Jeg havnet i en ulykke, og måtte på sykehuset, ikke noe alvorlig, så de kom til å skrive meg ut etter 1 døgn. Så jeg ringte jo til familie, for å spørre om de kunne ta barna, men nei de ville ikke. Så endte faktisk opp med at en kollega, som selv hadde barn, og møtt barna mine noen få ganger, stilte opp. Og jeg har fått en del hjelp av naboer, kollegaer osv, de som ikke står meg nært. Mens mine nærmeste får jeg ikke hjelp av. Og jeg har hjulpet de i bøtter og spann. Men sånne grupper hadde jo vært fint. Anonymkode: c3c11...e1e 21
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #9 Skrevet 30. januar 2021 SS skrev (4 minutter siden): Du behøver slett ikke være dum, for å havne i en situasjon der du har lite nettverk. Jeg tror at det er ekstremt viktig å ta kontakt med andre, om du f.eks flytter til en ny plass med barn. Har selv en god venninne, som jeg ble kjent med gjennom barna. Hun hadde da flyttet over halve Norge, og måtte starte på nytt. Gjorde noen geniale grep fra start. Tok kontakt og la opp til at vi kunne bytte på henting og kjøring. Inviterte oss inn på besøk. Og plutselig var vi en hel gjeng som stilte opp for hverandre. Dere som ser ned på andre, som ikke har alt på plass. Har dere tenkt over at ingen har garantier? Plutselig er det du som står i en vanskelig situasjon. Kunne aldri havnet i en slik situasjon. Ser på mennesker uten nettverk som enkle. Anonymkode: ed7d1...5f7 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #10 Skrevet 30. januar 2021 Glad jeg bor på et lite sted. Her er det 2000+- mennesker som gladelig vil hjelpe, selv om de ikke er i nærmeste sirkel. Anonymkode: 3f47c...dc7 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #11 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvordan skal du gjøre det? Anonymkode: acf51...41b Jeg skal ikke gjøre noe, ikke mitt problem at mennesker uten nettverk velger å få barn vel vitende at det krever mer enn et menneske å oppdra et barn. Anonymkode: 4775d...87d 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #12 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Finnes dessverre altfor mange dumme mennesker, så dette vil aldri la seg gjøre. Anonymkode: ed7d1...5f7 Så sant som det kan sies. Anonymkode: 4775d...87d
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #13 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Da jeg fikk mine barn, så hadde jeg mann, begge mine foreldre, hans foreldre, han hadde 2 søsken, jeg hadde en søster. Og vi hadde noen venner. Altså nok nettverk. Men så fant mannen min ut, at han ikke orket å være far mer, så han stakk. Mine foreldre døde da barna var små, hans foreldre flyttet til utlandet. Da han stakk, så stilte da heller ikke hans søsken opp lenger. Og plutselig fant min søster ut, at hun ikke ville stille opp noe lenger. Jeg havnet i en ulykke, og måtte på sykehuset, ikke noe alvorlig, så de kom til å skrive meg ut etter 1 døgn. Så jeg ringte jo til familie, for å spørre om de kunne ta barna, men nei de ville ikke. Så endte faktisk opp med at en kollega, som selv hadde barn, og møtt barna mine noen få ganger, stilte opp. Og jeg har fått en del hjelp av naboer, kollegaer osv, de som ikke står meg nært. Mens mine nærmeste får jeg ikke hjelp av. Og jeg har hjulpet de i bøtter og spann. Men sånne grupper hadde jo vært fint. Anonymkode: c3c11...e1e I og med at du hadde et stabilt nettverk da du valgte å få barn, forstår du vel at kommentaren ikke er myntet på deg. Det skal max uflaks til for å oppleve det du har opplevd. Brorparten av de som sitter i situasjoner hi beskriver, har satt seg selv dit. Det er mennesker uten nettverk, kanskje også utenfor arbeidsliv, som får barn. Anonymkode: 4775d...87d 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #14 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): I og med at du hadde et stabilt nettverk da du valgte å få barn, forstår du vel at kommentaren ikke er myntet på deg. Det skal max uflaks til for å oppleve det du har opplevd. Brorparten av de som sitter i situasjoner hi beskriver, har satt seg selv dit. Det er mennesker uten nettverk, kanskje også utenfor arbeidsliv, som får barn. Anonymkode: 4775d...87d Men uansett. Er det opp til oss å dømme? Og er det ikke uansett bra om man kan hjelpe dem? Anonymkode: fb4a2...6d8 9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #15 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Men uansett. Er det opp til oss å dømme? Og er det ikke uansett bra om man kan hjelpe dem? Anonymkode: fb4a2...6d8 De som ønsker å hjelpe- vær så god. Jeg gir heller mine ressurser og tid til viktigere formål. Anonymkode: 4775d...87d 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #16 Skrevet 30. januar 2021 Blir rett og slett kvalm av flere av de spydige svarene her. Norge er helt unikt når det kommer til ensomhet for det skal mye til å bli kjent med folk. Vanligvis er det heller ikke lett for innflyttere å få seg nye venner heller fordi de ikke får innpass noen steder. Tenker det man kan starte med er å endre tankesettet sitt, lær dere å bry dere fremfor å bry dere med, det tror jeg man kommer langt fra. Og de av dere her som spyr oppgulp om folk med barn som må flytte på seg til nye steder: slutt å døm så forbanna hardt. Plutselig står dere i deres sko. Anonymkode: bc906...d7d 16
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #17 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De som ønsker å hjelpe- vær så god. Jeg gir heller mine ressurser og tid til viktigere formål. Anonymkode: 4775d...87d Ville ikke hatt deg som barnevakt til mine barn nei. Anonymkode: f8a50...356 13
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #18 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville ikke hatt deg som barnevakt til mine barn nei. Anonymkode: f8a50...356 Du hadde ikke fått tilbudet uansett. Anonymkode: 4775d...87d 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #19 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): De som ønsker å hjelpe- vær så god. Jeg gir heller mine ressurser og tid til viktigere formål. Anonymkode: 4775d...87d Hvilke formål er det du gir dine ressurser og tid til? sånn konkret hva gjør du og for hvem? Anonymkode: 8c712...c66 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #20 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilke formål er det du gir dine ressurser og tid til? sånn konkret hva gjør du og for hvem? Anonymkode: 8c712...c66 God ide til en ny tråd du kan starte, så tar vi det der. Anonymkode: 4775d...87d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå