AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #1 Skrevet 30. januar 2021 Har av diverse grunner en del utleggstrekk å nå har lønningskontoret trekt nesten alt av denne utbetalingen, fikk kun 4653kr utbetalt. Skal ha rundt 19 etter fastsetting fra namsmann. De har trekt for 3 måneder på samme måned. Har ikke arbeidsgiver noen plikt her? Hva gjør jeg nå? Har ju ikke penger til husleien en gang. Anonymkode: b84a7...b61 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #2 Skrevet 30. januar 2021 Da ringer du lønnskontoret, ikke klager på kg Anonymkode: 70a2b...0bb 26
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #3 Skrevet 30. januar 2021 Du skal ikke trekkes mer enn at du har igjen til livsopphold og husleie. Så her må det ha skjedd en feil. Ring på mandag og forklare de at du gjerne ønsker å gjøre opp for deg, men at du ikke greier å leve med så mye trekk. Anonymkode: 7f422...b8d 8
Isaccis Skrevet 30. januar 2021 #4 Skrevet 30. januar 2021 Ja, dette er bare en saksbehandlingsfeil, ta kontakt med dem og si i fra. 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #5 Skrevet 30. januar 2021 Lønningskontoret har gjort en ganske stor feil her. Er det vikar som jobber der nå eller noe sånt? De må ordne opp i dette. Ring dem og forklar saken. Anonymkode: 30abd...3fd 5
TBergh Skrevet 30. januar 2021 #6 Skrevet 30. januar 2021 Hei. Du har helt rett. Arbeidsgiver har en selvstendig plikt til å sørge for at du har nok utbetalt til å få dekket livsnødvendige utgifter. Dette vil da være, pr i dag kr 8 989,00 til mat, klær osv. pluss bokostnader Håper dette gir svar på det du lurer på. Med vennlig hilsen TBergh 5
Trøndere1 Skrevet 30. januar 2021 #7 Skrevet 30. januar 2021 Et lønnskontor trekker det de får beskjed om fra namsmannen. Et firma som betaler ut lønn kan bli anmeldt/ straffeforfulgt om de ikke utfører det de får beskjed om fra namsmannen. Ingen vits i å prate med noen andre enn namsmannen. Og de på det kontoret bryter loven om nok penger til livsopphold daglig. De er kun opptatt av å få inn penger. Bryr seg ikke om hvor mange liv de ødelegger. Men som sagt. Arbeidsgiver må følge de trekk som kommer fra namsmannen. 2
Trøndere1 Skrevet 30. januar 2021 #8 Skrevet 30. januar 2021 TBergh skrev (8 timer siden): Hei. Du har helt rett. Arbeidsgiver har en selvstendig plikt til å sørge for at du har nok utbetalt til å få dekket livsnødvendige utgifter. Dette vil da være, pr i dag kr 8 989,00 til mat, klær osv. pluss bokostnader Håper dette gir svar på det du lurer på. Med vennlig hilsen TBergh Arbeidsgiver må dessverre følge pålegg fra namsmannen. Jeg har prøvd å hjelpe ansatte noen ganger med dette men det er vanskelig. Jeg som arbeidsgiver må følge pålegg fra namsmannen. 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #9 Skrevet 30. januar 2021 du skal ha fått beskjed om å dokumentere de faste utgiftene dine FØR de trekker, samt ganske mange purringer og muligheter til å gjøre avtaler med avdrag før det er lønnstrekk. Når det er sagt så skal de trekke det som er utenom husleie og livsopphold. Har du ikke brydd deg om å sende inn dette så trekker de bare fordi de regner med at du ikke har utgifter. Du må nesten ta ett ansvar selv også. Anonymkode: 8799b...015 12
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #10 Skrevet 30. januar 2021 Ring direkte til namsmannen så løser de det Anonymkode: 7e6fa...da8 1
gmail Skrevet 30. januar 2021 #11 Skrevet 30. januar 2021 Trøndere1 skrev (1 time siden): Arbeidsgiver må dessverre følge pålegg fra namsmannen. Jeg har prøvd å hjelpe ansatte noen ganger med dette men det er vanskelig. Jeg som arbeidsgiver må følge pålegg fra namsmannen. Mannen min og. Han har prøvd alt han kan for å få de til å forstå at ansatt har null igjen etterpå men nope.. 2 1
Trøndere1 Skrevet 30. januar 2021 #12 Skrevet 30. januar 2021 gmail skrev (1 minutt siden): Mannen min og. Han har prøvd alt han kan for å få de til å forstå at ansatt har null igjen etterpå men nope.. Jeg kjenner flere arbeidsgivere som strekker seg utrolig langt med ekstra lønn- forskudd. Lån eller til å med penger i form av gaver. For namsmannen eier ikke samvittighet. 2 1
Fjompen Skrevet 30. januar 2021 #13 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): du skal ha fått beskjed om å dokumentere de faste utgiftene dine FØR de trekker, samt ganske mange purringer og muligheter til å gjøre avtaler med avdrag før det er lønnstrekk. Når det er sagt så skal de trekke det som er utenom husleie og livsopphold. Har du ikke brydd deg om å sende inn dette så trekker de bare fordi de regner med at du ikke har utgifter. Du må nesten ta ett ansvar selv også. Anonymkode: 8799b...015 Dette hadde vært et helt supert svar, hadde det ikke vært for at TS ganske tydelig sier at lønningskontoret har trukket for 3 måneders trekk på samme måned. Da blir det jo, uansett hvor mye ansvar TS har tatt, meldt fra og fått ordnet, helt feil. Jeg foreslår at du leser innlegget bedre før du svarer med en slik snarky tone, det blir jo litt flaut når du tar feil. 9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #14 Skrevet 30. januar 2021 Mange regnskapsførere, spesielt i små firmaer hvor de ikke har erfaring med tvangstrekk, vet ikke at de har et selvstendig ansvar for ditt livsopphold. Ta kontakt med sjef/regnskap i firma, og hvis de ikke vil ta ansvar tar du kontakt med namsmannen i din kommune, så får dere ordnet opp i dette. Anonymkode: 16979...1d8 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #15 Skrevet 31. januar 2021 Trøndere1 skrev (1 time siden): Arbeidsgiver må dessverre følge pålegg fra namsmannen. Jeg har prøvd å hjelpe ansatte noen ganger med dette men det er vanskelig. Jeg som arbeidsgiver må følge pålegg fra namsmannen. Kjenner meg også igjen i dette. Har ansatte med flere krav om trekk og det er brutalt. Trekket skal følge namsmannen sin trekkplan. Dersom det er flere kreditorer som krever trekk og det er den saksøkte ikke melder inn at fremtidige trekkene blir for høye så kan det blir høye trekk. Dialog med namsmannen om vanskelig livskvalitet kan endre litt på trekket. Men, gjelder å informere før alle trekkene kommer i gang Anonymkode: 7f396...15a
TBergh Skrevet 31. januar 2021 #16 Skrevet 31. januar 2021 Hei. Arbeidsgiver er pålagt ved lov og forskrift å sørge for at arbeidstaker har nok til nødvendige livsoppholdsutgifter. Det at dette tydeligvis ikke er kjent, endrer ikke på fakta. Trøndere1 skriver «Arbeidsgiver må dessverre følge pålegg fra namsmannen. Jeg har prøvd å hjelpe ansatte noen ganger med dette men det er vanskelig. Jeg som arbeidsgiver må følge pålegg fra namsmannen. » Det Trøndere1 skriver er ikke overraskende. Det er meget få arbeidsgivere som er kjent med disse lover og regler. Men det er enkelt å finne ut av dette. Det er bare å søke på nettet. Dette følger av bl.a. arbeidsmiljølovens § 14-15.Utbetaling av lønn og feriepenger punkt 3, hvor det heter: «3. Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstav c, e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.» I forskrift om Forskrift om påleggstrekk, heter det i § 11. Korrigering av trekk 1. Arbeidsgiveren skal foreta korreksjon når påleggstrekk ved en feil er beregnet for høyt eller når det er trukket i en godtgjørelse eller ytelse som ikke omfattes av trekkpålegget. Korreksjoner foretatt etter at trekkbeløpet er sendt den som har pålagt trekket, må gå fram av oppgjørsliste. 2. Skatteoppkreveren skal – når skyldneren krever det – foreta tilbakebetaling av trekkbeløp når arbeidsgiveren er avskåret fra å foreta korreksjon etter nr. 1.» Håper dette er avklarende. Med vennlig hilsen TBergh 5
TBergh Skrevet 31. januar 2021 #17 Skrevet 31. januar 2021 Hei. Kan opplyse om at namsmannen har plikt til å sjekke om det er andre trekk hos skyldner før namsmannen nedlegger et nytt trekk. Så hvis trekkene «hagler inn» og samlet blir for høye, har ikke namsmannen gjort jobben sin. Men det er ikke noe ukjent fenomen. Dette følger av tvangsloven kap. 7 Med vennlig hilsen TBergh 2
Trøndere1 Skrevet 31. januar 2021 #18 Skrevet 31. januar 2021 TBergh skrev (35 minutter siden): Hei. Arbeidsgiver er pålagt ved lov og forskrift å sørge for at arbeidstaker har nok til nødvendige livsoppholdsutgifter. Det at dette tydeligvis ikke er kjent, endrer ikke på fakta. Trøndere1 skriver «Arbeidsgiver må dessverre følge pålegg fra namsmannen. Jeg har prøvd å hjelpe ansatte noen ganger med dette men det er vanskelig. Jeg som arbeidsgiver må følge pålegg fra namsmannen. » Det Trøndere1 skriver er ikke overraskende. Det er meget få arbeidsgivere som er kjent med disse lover og regler. Men det er enkelt å finne ut av dette. Det er bare å søke på nettet. Dette følger av bl.a. arbeidsmiljølovens § 14-15.Utbetaling av lønn og feriepenger punkt 3, hvor det heter: «3. Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstav c, e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.» I forskrift om Forskrift om påleggstrekk, heter det i § 11. Korrigering av trekk 1. Arbeidsgiveren skal foreta korreksjon når påleggstrekk ved en feil er beregnet for høyt eller når det er trukket i en godtgjørelse eller ytelse som ikke omfattes av trekkpålegget. Korreksjoner foretatt etter at trekkbeløpet er sendt den som har pålagt trekket, må gå fram av oppgjørsliste. 2. Skatteoppkreveren skal – når skyldneren krever det – foreta tilbakebetaling av trekkbeløp når arbeidsgiveren er avskåret fra å foreta korreksjon etter nr. 1.» Håper dette er avklarende. Med vennlig hilsen TBergh Alt dette står skrevet. Men i mine opplevelser med namsmannen så er det dessverre slik at oppsatte trekk fra namsmannen tvinges gjennom. Det skal noe dialog til å få trekk redusert.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #19 Skrevet 31. januar 2021 TBergh skrev (47 minutter siden): Hei. Arbeidsgiver er pålagt ved lov og forskrift å sørge for at arbeidstaker har nok til nødvendige livsoppholdsutgifter. Det at dette tydeligvis ikke er kjent, endrer ikke på fakta. Trøndere1 skriver «Arbeidsgiver må dessverre følge pålegg fra namsmannen. Jeg har prøvd å hjelpe ansatte noen ganger med dette men det er vanskelig. Jeg som arbeidsgiver må følge pålegg fra namsmannen. » Det Trøndere1 skriver er ikke overraskende. Det er meget få arbeidsgivere som er kjent med disse lover og regler. Men det er enkelt å finne ut av dette. Det er bare å søke på nettet. Dette følger av bl.a. arbeidsmiljølovens § 14-15.Utbetaling av lønn og feriepenger punkt 3, hvor det heter: «3. Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstav c, e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.» I forskrift om Forskrift om påleggstrekk, heter det i § 11. Korrigering av trekk 1. Arbeidsgiveren skal foreta korreksjon når påleggstrekk ved en feil er beregnet for høyt eller når det er trukket i en godtgjørelse eller ytelse som ikke omfattes av trekkpålegget. Korreksjoner foretatt etter at trekkbeløpet er sendt den som har pålagt trekket, må gå fram av oppgjørsliste. 2. Skatteoppkreveren skal – når skyldneren krever det – foreta tilbakebetaling av trekkbeløp når arbeidsgiveren er avskåret fra å foreta korreksjon etter nr. 1.» Håper dette er avklarende. Med vennlig hilsen TBergh Det hjelper lite når namsmannen ikke tar hensyn til at arbeidsgiver utøver sin plikt og korrigerer og forsøker å gå i dialog med namsmann. Sitter med lønn selv og f.eks. opplevd at en ansatt satt igjen med snaut 1200 kr utbetalt pga at flere trekk startet samtidig ved en feil. Da jeg tok kontakt med de aktuelle namsmennene var beskjeden at jeg måtte trekke som pålagt og så måtte arbeidstaker klage og eventuelt få pengene tilbakebetalt. Med behandlingstid på seks til åtte uker. Anonymkode: 6b0a3...32d 1
Trøndere1 Skrevet 31. januar 2021 #20 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det hjelper lite når namsmannen ikke tar hensyn til at arbeidsgiver utøver sin plikt og korrigerer og forsøker å gå i dialog med namsmann. Sitter med lønn selv og f.eks. opplevd at en ansatt satt igjen med snaut 1200 kr utbetalt pga at flere trekk startet samtidig ved en feil. Da jeg tok kontakt med de aktuelle namsmennene var beskjeden at jeg måtte trekke som pålagt og så måtte arbeidstaker klage og eventuelt få pengene tilbakebetalt. Med behandlingstid på seks til åtte uker. Anonymkode: 6b0a3...32d Dette er virkeligheten. Namsmannen bryter vel daglig sine egne lover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå