AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #1 Skrevet 30. januar 2021 Er det kun jeg som vil kle gutten min i gutteklær og la gutten leke med gutteleker? Jeg synes dagens samfunn når det gjelder kjønnslikheter begynner å gå over stokk og sten. Jeg var på en garnbutikk, å jeg skulle til å kjøpe et hefte, men så ser jeg at den genseren jeg skulle strikke hadde litt feminint mønster, så sier hu i butikken « I dag er det ingenting som heter gutte og jenteklær» så sier jeg «Jeg er en av de som ikke vil at gutten min skal gå i «feminine» klær.» Så sier hun «jaja, jeg er forsovidt enig». Skal man la en gutt gå med rosa skjørt og leke med barbie? Har de mødrene som mener dette lyst på en feminin gutt som liker menn? De gutta kommer til å bli mobba. Jeg kler gutten min i guttete klær og lar han leke med traktor. Herres. Det HETER gutteklær og jenteklær. Ro dere ned liksom. Anonymkode: d7d22...952 19
Populært innlegg Folkabernard Skrevet 30. januar 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det kun jeg som vil kle gutten min i gutteklær og la gutten leke med gutteleker? Jeg synes dagens samfunn når det gjelder kjønnslikheter begynner å gå over stokk og sten. Jeg var på en garnbutikk, å jeg skulle til å kjøpe et hefte, men så ser jeg at den genseren jeg skulle strikke hadde litt feminint mønster, så sier hu i butikken « I dag er det ingenting som heter gutte og jenteklær» så sier jeg «Jeg er en av de som ikke vil at gutten min skal gå i «feminine» klær.» Så sier hun «jaja, jeg er forsovidt enig». Skal man la en gutt gå med rosa skjørt og leke med barbie? Har de mødrene som mener dette lyst på en feminin gutt som liker menn? De gutta kommer til å bli mobba. Jeg kler gutten min i guttete klær og lar han leke med traktor. Herres. Det HETER gutteklær og jenteklær. Ro dere ned liksom. Anonymkode: d7d22...952 Om man skal kalle det gutteklær eller jenteklær velger man selv. En bukse er en bukse 67
OPIgirl Skrevet 30. januar 2021 #3 Skrevet 30. januar 2021 Er enig med TS. Ikke rart dagens unge er kjønnsforvirra og usikre. 24
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #4 Skrevet 30. januar 2021 Folkabernard skrev (2 minutter siden): Om man skal kalle det gutteklær eller jenteklær velger man selv. En bukse er en bukse Så du vil la gutten din gå i rosa bukse med engjørning på? Anonymkode: d7d22...952
Gjest BethD Skrevet 30. januar 2021 #5 Skrevet 30. januar 2021 ?! Jeg lar jenta mi leke med det hun vil jeg. Om det er en dukke eller en bil er meg revnende likegyldig. men ja, jeg kjøper «jenteklær» til henne. Men om hun en dag vil gå med en genser som er «guttegenser» så skal hun jaggu meg få gå med det altså!
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 30. januar 2021 OPIgirl skrev (2 minutter siden): Er enig med TS. Ikke rart dagens unge er kjønnsforvirra og usikre. Det var mye verre på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet da 68-ernes barn vokste opp. Vi fant kjønnet vårt fint, vi. Vi lærte også at at jentene kunne vinne konge på haugen og få S i sløyd. Anonymkode: 39ffa...347 68
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #7 Skrevet 30. januar 2021 BethD skrev (3 minutter siden): ?! Jeg lar jenta mi leke med det hun vil jeg. Om det er en dukke eller en bil er meg revnende likegyldig. men ja, jeg kjøper «jenteklær» til henne. Men om hun en dag vil gå med en genser som er «guttegenser» så skal hun jaggu meg få gå med det altså! Greit om de velger det selv, skrev jeg en plass at de ikke får lov om de velger selv? Snakker om foreldrene som velger å kle ungene i kjønnsforvirrende klær. Anonymkode: d7d22...952 4
Populært innlegg Hyoscyamus Skrevet 30. januar 2021 Populært innlegg #8 Skrevet 30. januar 2021 Jeg har også en veldig "guttete" gutt. Han har alltid kun vært interessert i det man tradisjonelt betrakter som gutteleker og du ville aldri få ham til å bruke for eksempel en rosa genser. Men poenget er vel at man ikke skal tvinge kjønnsrollene på ungene. Hvis gutten din var interessert i dukker, ville du nektet ham å leke med det? Og hva er galt med å være en "feminin gutt som liker menn"? Du høres fordomsfull ut. Tror du forresten at du kan forhindre en eventuell homofil legning hos sønnen din hvis du bare gir ham nok leketraktorer og "tøffe" klær? Haha. 84
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #9 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var mye verre på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet da 68-ernes barn vokste opp. Vi fant kjønnet vårt fint, vi. Vi lærte også at at jentene kunne vinne konge på haugen og få S i sløyd. Anonymkode: 39ffa...347 Det blir noe helt annet, da alle barna måtte leke det samme å ha samme faget. Teit argumentasjon Anonymkode: d7d22...952
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #10 Skrevet 30. januar 2021 Hyoscyamus skrev (1 minutt siden): Jeg har også en veldig "guttete" gutt. Han har alltid kun vært interessert i det man tradisjonelt betrakter som gutteleker og du ville aldri få ham til å bruke for eksempel en rosa genser. Men poenget er vel at man ikke skal tvinge kjønnsrollene på ungene. Hvis gutten din var interessert i dukker, ville du nektet ham å leke med det? Og hva er galt med å være en "feminin gutt som liker menn"? Du høres fordomsfull ut. Tror du forresten at du kan forhindre en eventuell homofil legning hos sønnen din hvis du bare gir ham nok leketraktorer og "tøffe" klær? Haha. Jeg sier ikke det. Jeg sier at mange mødre kjøper jenteklær osv til en gutt. Les tråden da Anonymkode: d7d22...952 5
Gjest Lama_Drama Skrevet 30. januar 2021 #11 Skrevet 30. januar 2021 Gud, jeg er glad jeg ikke har hodet så langt opp i ræva som enkelte her. La ungene gå i det de vil. Det heter klær.
Gjest BethD Skrevet 30. januar 2021 #12 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Greit om de velger det selv, skrev jeg en plass at de ikke får lov om de velger selv? Snakker om foreldrene som velger å kle ungene i kjønnsforvirrende klær. Anonymkode: d7d22...952 Ok. Syns du har et litt for agressivt forhold til dette tema, er det en grunn til det? Fikk du ikke gå med det du ville som liten?
Gjest Dævendøtte Skrevet 30. januar 2021 #13 Skrevet 30. januar 2021 Lama_Drama skrev (1 minutt siden): Gud, jeg er glad jeg ikke har hodet så langt opp i ræva som enkelte her. La ungene gå i det de vil. Det heter klær. Enig! Tror jeg aldri i mitt femtiårige liv har brukt betegnelsen gutteklær eller jenteklær
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 Populært innlegg #14 Skrevet 30. januar 2021 Dagens og dagens. Er mer delt opp i kjønn nå enn før. Se på denne jenta fra 90 tallet. Kledd i klær som alle små jenter på den tiden brukte. Nå skal de kun ha rosa med glitter og blonder og styr og stell. Og klær som er vanskelige å leke i. Jeg hadde også klær som denne jenta på bilde. Nå er de på gutteavdelingen. Anonymkode: 18d61...528 66
Clefable Skrevet 30. januar 2021 #15 Skrevet 30. januar 2021 (endret) Det er KLÆR og LEKER. Ingen grunn til å dele det inn etter kjønn.. Barn kan gå i og leke med det de vil. Jeg kommer til å tilby forskjellige leker til barnet mitt fra tidlig alder, alt fra dukker til biler til tegning, puslespill osv. Så kan de velge det de interesserer seg for ettersom de vokser. Hvorfor begrense et lite barn ut fra deres biologiske kjønn? Jeg kommer heller ikke til å velge spesifikke farger feks basert på kjønn. Alle farger tilhører alle. Edit: Også helt enig med personen som postet over her. Jeg synes det virket mye mer nøytralt på 90-tallet. Da var man ikke kledd ut som små prinsesser, men i praktiske og avslappende antrekk. Jeg lekte mye Ninja Turtles, MC-musene fra Mars, Polly Pocket, Barbie, togbane... Og alt det var selvsagt helt naturlig. Endret 30. januar 2021 av Clefable 26
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #16 Skrevet 30. januar 2021 Jeg er ei dame i 40-årene nå, har to barn selv. Jeg er helt sikker på min kjønnsidentitet - som kvinne, og på seksuell ligning - jeg ser meg selv som 100% heteroseksuell. Det er altså absolutt ingen utydelighet eller gråsoner i min egen identitet, og jeg er bare heldig sånn sett, for jeg har troa på at man er født sånn. Men! Som barn lekte jeg aldri med «jenteleker», de interesserte meg bare ikke. Jeg fikk massevis av dukker og kosedyr av slekten, men de ble ubrukt. Jeg ønsket meg mest av alt bilbane i bursdagsgave, og modellbiler. Min far hadde selv interesse for biler, så heldigvis var det greit for ham å la meg dyrke min interesse. Men min mor prøvde stadig på at jeg burde ha jenteleker, jenteklær. Hva er egentlig poenga med det? Den dagen i dag bruker jeg ikke kjoler, og jobber som ingeniør i en sterkt mannsdominert yrke. Det som kom ut av at foreldrene lot meg leke med lekene jeg ville, er rett og slett at jeg fikk bedre betalt jobb, og samtidig en jobb jeg trives i. Hvorfor ikke, spør jeg nå. Som sagt, jeg har selv to barn. Jeg lar de bestemme selv over sine egne interesser. Men mine barn, ironisk nok, følger tradisjonelle kjønnsmønstere, der gutten er veldig fysisk og aktiv, og jenta er omsorgsfull og elsker å leke med dukker og kosedyr. Og det er selvsagt også fullstendig lov. Anonymkode: b6b41...e97 31
Hyoscyamus Skrevet 30. januar 2021 #17 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg sier ikke det. Jeg sier at mange mødre kjøper jenteklær osv til en gutt. Les tråden da Anonymkode: d7d22...952 Når du skriver i hovedinnlegget "skal man la en gutt gå med rosa skjørt og leke med barbie?" så tolkes det lett dithen at du ikke ville latt gutten din ha feminine klær og leker selv om han ønsket det. Men greit, da misforstod jeg. Forøvrig svarte jeg kun på HI, så hva du har skrevet lenger ned i tråden hadde jeg ikke lest før jeg postet innlegget mitt. Forresten vet jeg ikke om en eneste forelder som kler guttungen sin i såkalte jenteklær uten at han har bedt om det selv. Jeg vet dog om flere som helst ønsker kjønnsnøytrale farger og mønstre på barneklærne, men det blir jo noe helt annet. 22
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #18 Skrevet 30. januar 2021 OPIgirl skrev (16 minutter siden): Er enig med TS. Ikke rart dagens unge er kjønnsforvirra og usikre. Det snedige er jo at det var mye mindre forskjell når min generasjon vokste opp (80-tallet), og det var aldri noe snakk om at noen strevde med kjønnsidentitet. Når jeg begynte å få barn for 10-15 år siden var alt delt i rosa og lyseblått og du var nærmest radikal om du ville kjøpe noe som yngre søsken av motsatt kjønn skulle kunne arve. Og nå er det mange som strever med å finne sitt kjønnsuttrykk. Min hypotese er at det blir mer kjønnsforvirring når det er smale kjønnsbåser. Anonymkode: b941e...7d0 38
SoWhat? Skrevet 30. januar 2021 #19 Skrevet 30. januar 2021 Er du ikke norsk Ts? Jeg er jo ikke enig med deg, men du får jo mene ditt ang klær. Men hva er gutteleker?? Og hvorfor er det feil å være homofil?? Bare sånn til info, så er ikke alle homofile feminine akkurat. 16
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #20 Skrevet 30. januar 2021 Synes det er altfor lite kjønnsnøytrale klær, jeg. Vil ha friske, fine farger og mønstre som passer alle barn Anonymkode: f922e...b67 29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå