tobo Skrevet 16. august 2005 #1 Skrevet 16. august 2005 Har kjøpt en pose med bulgur på innvandrerforetning. Hvordan tilbereder jeg? Forstår ikke språket på posen?? Litt klønete.
Gjest piaf Skrevet 16. august 2005 #2 Skrevet 16. august 2005 (endret) Bulgur med tomat Til 2 pers: 2 dl bulgur 1 boks hakkede tomater 1 liten løk, hakket 2-3 dl vann (jeg pleier dessverre å bruke øyemål... ) olje salt, pepper Surr løken myk i litt olje i en kjele. Tilsett bulgur, herm. tomater og vann. Salte og pepre. Kok opp, og la koke på middels varme 3-4 min til vannet har kokt noe inn. Ta av platen, ha et klede over kjelen og sett på lokket (sånn at det blir så tett lukket som mulig). La stå i 20 min - bulguren er ferdig! Endret 16. august 2005 av piaf
Arkana Skrevet 16. august 2005 #3 Skrevet 16. august 2005 Du tilbereder bulgur omtrent som couscous. Du heller bulgur i en bolle og tilsetter kokende vann/buljong (1 dl bulgur + 1 dl vann) og lar trekke 20 minutter. Så kan den spises som den er, som tilbehør til annen mat. Tilsett krydder og annet oppi for mer smak, bruk den i salat e.l. Noen forslag til oppskrifter: Bulgursalat 3 dl bulgur 3 dl grønnsaksbuljong ½ slangeagurk 1 rød løk 1 boks hermetiske kikerter 2 dl hakket persille 1 sitron 2 ss olivenolje salt, pepper, sukker Kok opp buljong og bulgur. Trekk kasserollen vekk fra platen og la stå og trekke ca 20 min. Skrell og finhakk agurk og løk. Skal salaten stå en stund før servering, dryss litt salt på agurken og la den renne litt av seg før den brukes. Ha de hermetiske kikertene i en sil og skyll godt av dem. Bland sammen hakket persille, sitronsaft olivenolje og smak til med salt, pepper og sukker og hell over kokt bulgur og grønnsaker. Vend lett sammen. Linse- og bulgurpletter med yoghurtsaus (35 stk) 140 g skylte brune linser 90 g bulgur 1 dl olivenolje 1 finhakket løk 2 finhakkede hvitløksfedd 3 ts malt spisskummen 2 ts malt koriander 3 ss finhakket mynte 4 vispede egg 1 dl hvetemel 1 ts havsalt 1 liten agurk, skrelt 2,5 dl yoghurt naturell 1-2 knuste hvitløksfedd Ha linsene i en gryte med 6 dl vann. Kok opp og la småkoke 30 minutter. Ta av platen og dekk med vann. Tilsett bulgur, legg på lokk og la stå 1,5 timer. Del agurken i to på langs og fjern frøene. Riv kjøttet og bland med yoghurt og hvitløk. Fres løk og hvitløk i halvparten av oljen. Rør inn spisskummen og koriander. Rør dette inn i linseblandingen sammen med mynte, egg, mel og salt. Tilsett evt mer mel om røren ikke er fast nok. Varm resten av oljen og legg spiseskjeer av blandingen i pannen (plettene skal være 5 cm i diameter) og stek 3 minutter på hver side, til de er brune. La renne av på kjøkkenpapir, smak til med salt og server med yoghurtsausen. Spinat, ricotta og bulgurpai (6-8 pers.) 250 g hvetemel 125 g smør 2 eggeplommer 2 ss kaldt vann 1 ts salt 1 ss sukker 100 g bulgur 1 ts grønnsaksbuljongpulver 500 g vasket og kokt spinat, hakket 450 g ricotta 3 finhakkede vårløk revet skall av 1 sitron en klype cayennepepper en klype tørket timian 2 store egg 2 ss revet parmesan 2 ss tørkede loffsmuler Bland bulgur og buljong i en bolle og hell over kokende vann. Dekk med folie og la stå 10-15 minutter. Mos ricotta og tilsett vårløk, sitronskall, cayennepepper, timian og spinat. Rør inn egg, parmesan og bulgur, smak til med salt og pepper. Smuldre mel og smør, rør inn egg, salt, vann og sukker. Del i to. Kjevle den ene ut til en 22 cm springform, strø på loffsmuler. Fordel fyllet i, kjevle ut lokk som legges oppå og festes godt i kantene. Lag et luftehull i midten og pensle før den stekes ved 200 grader i 10 minutter, slå ned til 180 grader i stek videre 45 minutter. La gjerne stå ca 20 minutter før servering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå