Gå til innhold

Noen som har peil på arveoppgjør?

Anbefalte innlegg

Skrevet
chris80 skrev (1 minutt siden):

Ja, men nav sa han ikke fikk noe før arven var brukt opp...

Men bolig regnes vel ikke i det, eller?

Anonymkode: 8ef99...c3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hørt om trenering av en part?

Anonymkode: 8ef99...c3f

Det er veldig begrenset hvor mye en arving kan trenere et arveoppgjør. Skal han dikte opp gjeld eller eiendeler tenker du? I så fall er det enkelt å finne ut av.

Nesten hele poenget med offentlig skifte er jo å unngå eventuell trenering og unødvendig konflikt...

• Liker 3
Skrevet

Har du mulighet til å være bobestyrer? Jeg vet ikke helt hva du skal gjøre med din bror, men skiftet må gjennomføres og boligen selges om ingen av dere kan/vil kjøpe ut den andre. Om han nekter salg kan du kreve tvangsoppløsning av sameiet, og så er det en prosess som vil gå sin gang.

Det er mulig at dette blir stygt uansett hvordan du gjør det, og det må du prøve å ikke ta personlig.

Har han utfordringer som gjør han så lite selvstendig? I såfall er kanskje fastlegen hans stedet å starte. 

Anonymkode: f1692...2c6

• Liker 2
Skrevet

Han må få hjelp til å skaffe seg en plass å bo og til å kontakte nav. Han kan ikke nekte deg din del av arven og han har ikke krav på å få hus eller penger fordi han har bodd der i alle år. 
Jeg har en søster som er psykiatri herfra til månen og hun har styra fælt med skifte, advokater, nekter å godta det som er lagt fram osv - hun har holdt på i flere år🙈

Anonymkode: 7bfa0...b2e

• Liker 2
Skrevet

Hadde kostet på offentlig skifte her. Din bror skjønner nok snart at han ikke kan leve på luftsuppe og venteboller når han står der uten en krone.

Anonymkode: 7c30d...a28

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, chris80 said:

Fordi han har bodd der så mener han at det er mest hans hus og min fars konto tilhører han.

Har også en sånn i familien. Du må bare gjenta at han kan mene så mye han vil, men norsk lov er det som gjelder.

Han har to alternativer. Enten får han 50%, eller så må dere ha advokat og da får han mindre enn 50%.

Han er en voksen mann og med mindre han har psykisk utviklingshemming så kan han faktisk greie å finne en leilighet selv.

Anonymkode: c9a1a...ad7

• Liker 6
Skrevet
chris80 skrev (1 time siden):

Han har ingen inntekt og har aldri hatt det. Aldri betalt en regning. Derfor er det vanskelig å få han inn i en leilighet og... 😕

Unnskyld at jeg spør, men er han mentalt handikappet på noe vis? Å være 35, bo hjemme og aldri ha betalt en regning og heller ikke har hatt noen jobb eller inntekt, høres jo ut som om han ikke er helt som han burde være? Er han mentalt syk på noe vis?

Anonymkode: 2c270...34c

• Liker 2
Skrevet
chris80 skrev (2 timer siden):

Det er latskap ja, aldri trengt å ta ansvar for noe i hele sitt liv desverre. Og jeg sitter ikke godt i det så, syns jo det blir litt feil at han skal få alt som en belønning for å ikke gidde å gjøre noe. Jeg har alltid jobbet og skulle jo nå ønske jeg fikk noe av dette å bruke på egenkapital. Samtidig så ønsker jeg ikke en krangel. Men hva når han nekter å flytte ut og ikke har noe å flytte til. Ingen venner og ikke mer familie.  Forferdelig vanskelig situasjon.

I så tilfelle er jeg enig i forslaget over. Be om offentlig skifte. Kommuniser at du trekker deg helt ut av det, og lar lovverket ta alle beslutninger. 

Mitt forslag om å være der for et søsken var basert på omsorg, og eventuell psykiske utfordringer. 

Ut over det ser jeg ikke hvilken mirakuløs løsning du ønsker? 

Anonymkode: a7be6...55b

Skrevet

Han kan jo ikke bo der om han så faktisk hadde fått huset - hus er dyrt å bo i med skatter, avgifter, forsikring, vedlikehold +++. Ikke har han jobb, ikke har han vært på nav, ingenting. Vet han egentlig hva det koster å bo?

Han kan kanskje ikke kjøpe leilighet før boet er gjort opp - men da får han nesten komme seg ut på leiemarkedet som de aller fleste i overgangen mellom å bo hjemme og bo for seg selv. Han er 35 og da er det langt på overtid å bli voksen! 

Og TS, du skal selvfølgelig ikke gi fra deg arven din! Hadde du hatt 10 mill på bok og et fett nedbetalt hus så kanskje du kunne hjulpet broren din, men er du som 30-35 åringer flest (på vei inn på boligmarkedet eller sitter med et stort boliglån) skal du selvfølgelig få din del av arven med god samvittighet. Broren din har jo allerede fått mye mer enn deg om han har bodd hjemme gratis uten å løfte en finger i 15 år for mye. 15 år * 12 mnd * 15000 per måned (husleie, strøm, Internett, forsikring, mat, telefon, klær osv) = 2,7 mill. Dette burde vel egentlig legges til arveoppgjøret og trekkes fra hans del siden han allerede har fått det mens du sikkert ikke har fått noe som helst.

Anonymkode: 457c5...f99

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...