Gå til innhold

flere som har lite penger før neste lønn? Dele tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lite penger fram til neste lønn om to uker...Har spist ut av skap og fryser, og kjøpt mat på tilbud...har også selt noen ting på Finn, det anbefaler jeg. Har du noen tips du vil dele?

Anonymkode: dde76...3ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beste tips; lag budsjett 

Anonymkode: 8f5cf...052

• Liker 5
Skrevet

Når alle regninger er betalt, lag et overslag over det du har igjen og fordel det på antall dager/uker til lønn. Tenk langsiktig på innkjøp. Kjøp store pakker og del opp til mindre. 

Anonymkode: 77888...72b

Skrevet

Jeg har aldri vært i en slik situasjon, men kan si litt om hva jeg gjør. 

Jeg har på forhånd bestemt meg  hva lønna skal brukes til før den kommer på konto. F.eks. hvor mye skal brukes på mat, transport, velvære (frisør o.l.), fritid, mens studielån, transport og boligutgifter er stort sett de samme. Ellers varierer det hvor mye jeg bruker på streaming-tjenester i måneden og unødvendigheter som å kjøpe en bok, en film, cafe osv. Jeg har også et fast beløp som spares hver måned og som trekkes samme dag som lønna kommer inn. 

Generelt vil jeg anbefale å gå grundig gjennom utgiftene og se om det er noe som kan reduseres, slik at man slipper å gå i null hver måned. Og så er det greit med buffer-konto ved kriser, da vet man at man har litt å gå på. 

Er enig med deg at det å selge unna ting man ikke trenger på Finn er et godt tips. 

Anonymkode: 2e865...064

• Liker 1
Skrevet

Sjekk ut fattigstudent på instagram. 

Anonymkode: 8f5cf...052

Skrevet

Det beste tipset er vel å spørre de som ikke lever fra lønning til lønning hvordan de innordner økonomien sin? 

Da jeg var student, og fersk i arbeidslivet, brukte jeg ikke penger på følgende: treningabonnement, streamingtjenester (det er mye gratis musikk, og serier), mobildata, drikke på byen, transport, frisør, å ha mer enn 18 grader hjemme. Og kostholdet var i stor grad basert på havregryn, linser og bønner, og grønnsaker i sesong. 

Anonymkode: ab0d9...626

• Liker 5
Skrevet

Ta noen måneder hvor du ikke bruker penger på noe annet enn det absolutt nødvendige, for å komme deg ovenpå og begynt å få bygget opp en buffer. Sett så opp et budsjett over hva du du vil bruke penger på, men sett alltid av noe til sparing til buffer hver måned.

Anonymkode: ff85b...1c0

• Liker 6
Skrevet

Sparer du 272 kr dagen har du 100.000 på ett år! Tenk det!

Anonymkode: 1d425...d9a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sparer du 272 kr dagen har du 100.000 på ett år! Tenk det!

Ikke for å virke surmaga...men for noe er en slik sum en autopi pr dag. Tror heller ts kanskje har denne summen å rutte med i uka akkurat nå....

Anonymkode: 48d8f...8e4

• Liker 4
Skrevet

Bruk Too good to go appen. Last ned mattilbud appen så har du oversikt over tilbudene i de fleste dagligvarebutikkene. 

Sett opp et budsjett. Jeg pleier å overføre penger fra en regningskonto til brukskontoen min hver mandag, så bruker jeg ikke opp alt med en gang. 

Anonymkode: 0dc04...977

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke for å virke surmaga...men for noe er en slik sum en autopi pr dag. Tror heller ts kanskje har denne summen å rutte med i uka akkurat nå....

Anonymkode: 48d8f...8e4

Greia er ikke å si at du kan spare så mye, men vise forholdet spare og ha. Man kan fort spare inn på å ikke kjøpe unødvendigheter. Spise ute, Kaffe ute, alkohol ute og hjemme, stæsj, klær i en periode. Som en over sier, ikke kjøpe unødvendige ting en periode for å komme over kneika.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruk Too good to go appen. Last ned mattilbud appen så har du oversikt over tilbudene i de fleste dagligvarebutikkene. 

Sett opp et budsjett. Jeg pleier å overføre penger fra en regningskonto til brukskontoen min hver mandag, så bruker jeg ikke opp alt med en gang. 

Anonymkode: 0dc04...977

Too good to go er faktisk ikke spesielt billig for folk som virkelig har dårlig råd. 

• Liker 2
Skrevet

Hva er det du har som faste utgifter da? 

Anonymkode: add7c...b1c

Skrevet

Hva jobber du med da? Kan du skaffe deg en bedre betalt jobb? Jobbe flere vakter? Overtid? Ekstrajobb?

Skrevet

Pant flasker. 

Anonymkode: 0b0e5...3c5

Skrevet

Bruk mindre penger. Det pleier være et sikkerstikk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Greia er ikke å si at du kan spare så mye, men vise forholdet spare og ha. Man kan fort spare inn på å ikke kjøpe unødvendigheter. Spise ute, Kaffe ute, alkohol ute og hjemme, stæsj, klær i en periode. Som en over sier, ikke kjøpe unødvendige ting en periode for å komme over kneika.

Dette vil jeg si er selvfølgeligheter om har dårlig råd! -Vært der selv, men likevel slitt grunnet lav lønn.... 

Anonymkode: 8d03d...d6e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Pant flasker. 

Anonymkode: 0b0e5...3c5

Bedre å finne en skikkelig ekstrajobb. Det er ganske mye slit å få samlet panteflasker og tar veldig mye tid.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...