AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #1 Skrevet 30. januar 2021 Jeg kjøpte en juleskinke på tilbud som går ut på dato i dag. Planen min er å tilberede og fryse ned. Men jeg finner ikke ut om den må kokes/stekes eller er faktisk er ferdigkokt? Alt som står på skinka er "Grøstad-røkt juleskinke". Ingenting om tilberedning eller noe som helst. Noen som vet? Anonymkode: 01130...f49
Pringle Skrevet 30. januar 2021 #2 Skrevet 30. januar 2021 Det er ille. Hvor vanskelig kan det være å opplyse, liksom? Jeg fant denne siden: https://askoservering.no/sok/?c=4_3847 og ser på holdbarhet. Det er gjennomgående at rått kjøtt har 7-14 dager, mens det som angis som kokt, har 30-50 dager. Se om du finner din skinke der, Grøstad har en med kort, og en med lang holdbarhet. Eller se på pakka du har, holdbarhet skal stå der også. 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #3 Skrevet 30. januar 2021 Ser og kjenner du ikke forskjell på rå og kokt skinke? Anonymkode: cab39...85c 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #4 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ser og kjenner du ikke forskjell på rå og kokt skinke? Anonymkode: cab39...85c En vakumpakket, røkt skinke ser så å si lik ut enten den er kokt eller rå. I alle fall hvis man ikke har en av hver så man kan sammenlikne. Den som er ferdig kokt vil nok kjennes fastere enn om den er rå. Skulle jeg gjette vilt, ville jeg sagt at den er rå så lenge det ikke står på at den er ferdig kokt. Anonymkode: 59e65...a1b
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #5 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ser og kjenner du ikke forskjell på rå og kokt skinke? Anonymkode: cab39...85c Nei? Jeg aner ikke hva juleskinke ER en gang. Det var billig og hørtes bra ut med jul i navnet?😂 Jeg har stekt den i 2 timer på 175 grader nå. Jeg aner fortsatt ikke om den var varmebehandlet fra før..den så litt rar ut når jeg skjærte den opp, men jeg vet ikke engang hvordan juleskinke SKAL se ut. ts Anonymkode: 01130...f49
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #6 Skrevet 30. januar 2021 Pringle skrev (4 timer siden): Det er ille. Hvor vanskelig kan det være å opplyse, liksom? Jeg fant denne siden: https://askoservering.no/sok/?c=4_3847 og ser på holdbarhet. Det er gjennomgående at rått kjøtt har 7-14 dager, mens det som angis som kokt, har 30-50 dager. Se om du finner din skinke der, Grøstad har en med kort, og en med lang holdbarhet. Eller se på pakka du har, holdbarhet skal stå der også. Å pokker..jeg tror det er denne: https://askoservering.no/vare/5695325 der står det holdbarhet 30 dager.. Så da har jeg tydeligvis varmebehandlet en ferdig skinke i 2 timer. Kan jeg spise den da? Hulk! ts Anonymkode: 01130...f49
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #7 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å pokker..jeg tror det er denne: https://askoservering.no/vare/5695325 der står det holdbarhet 30 dager.. Så da har jeg tydeligvis varmebehandlet en ferdig skinke i 2 timer. Kan jeg spise den da? Hulk! ts Anonymkode: 01130...f49 Hvorfor skulle du ikke kunne spise den? Anonymkode: 0c8b0...a91
Pringle Skrevet 30. januar 2021 #8 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å pokker..jeg tror det er denne: https://askoservering.no/vare/5695325 der står det holdbarhet 30 dager.. Så da har jeg tydeligvis varmebehandlet en ferdig skinke i 2 timer. Kan jeg spise den da? Hulk! ts Anonymkode: 01130...f49 Du måkke begynne og kokkelere midt på natta - eller før du sjekker om du har fått svar 😄 Smak på den, den kan være like fin. Eller kanskje du kan gjøre en hund veldig, veldig glad ♥️
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #9 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor skulle du ikke kunne spise den? Anonymkode: 0c8b0...a91 Hvis det går greit å drive med omfattende og gjentagende varmebehandling uten at jeg dør av det så vil jeg gjerne fortære den, jeg! Jeg bare mangler kunnskap om forsvarligheten rundt dette med å koke i hjel en juleskinke😂 ts Anonymkode: 01130...f49
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #10 Skrevet 30. januar 2021 Pringle skrev (10 minutter siden): Du måkke begynne og kokkelere midt på natta - eller før du sjekker om du har fått svar 😄 Smak på den, den kan være like fin. Eller kanskje du kan gjøre en hund veldig, veldig glad ♥️ Guilty! Var ingen som svarte meg så fikk litt panikk pga den gikk ut på dato😄 Takk for hjelpen. Da vet jeg i alle fall forskjellen nå, men de kunne jo kanskje kostet på seg å skrive "ferdigkokt" på pakken.. ts Anonymkode: 01130...f49
Pringle Skrevet 30. januar 2021 #11 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvis det går greit å drive med omfattende og gjentagende varmebehandling uten at jeg dør av det så vil jeg gjerne fortære den, jeg! Jeg bare mangler kunnskap om forsvarligheten rundt dette med å koke i hjel en juleskinke😂 ts Anonymkode: 01130...f49 Farlig er det definitivt ikke! Det motsatte hadde vært uforsvarlig. Men det hadde du sikkert merket fort. Men det kan hende den er blitt tørr og hard. Så eventuelt farlig for tenner. Men ikke med tanke på matforgifting, ihvertfall. Hvis den ikke er tørr og hard, har du bare gjort en unødvendig jobb. Ingen problem.
Pringle Skrevet 30. januar 2021 #12 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Guilty! Var ingen som svarte meg så fikk litt panikk pga den gikk ut på dato😄 Takk for hjelpen. Da vet jeg i alle fall forskjellen nå, men de kunne jo kanskje kostet på seg å skrive "ferdigkokt" på pakken.. ts Anonymkode: 01130...f49 Det er vel ikke plass på etiketten til annet enn lovprisning av egen produksjons miljøvennlighet og egne grisers overlegne lykkelighet 🤷♂️
Gjest Føsleguri Skrevet 30. januar 2021 #13 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Guilty! Var ingen som svarte meg så fikk litt panikk pga den gikk ut på dato😄 Takk for hjelpen. Da vet jeg i alle fall forskjellen nå, men de kunne jo kanskje kostet på seg å skrive "ferdigkokt" på pakken.. ts Anonymkode: 01130...f49 Hvis det er den du linka til så står det røkt på den. Det betyr at den er behandlet (røkt) og du trenger ikke å gjør annet enn å varme den. Den kan sikkert også spises kald, det kan ihvertfall andre røkte skinker.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #14 Skrevet 30. januar 2021 Føsleguri skrev (1 time siden): Hvis det er den du linka til så står det røkt på den. Det betyr at den er behandlet (røkt) og du trenger ikke å gjør annet enn å varme den. Den kan sikkert også spises kald, det kan ihvertfall andre røkte skinker. Mulig jeg misforstår deg, men du tar veldig feil hvis du mener at en røkt skinke kan spises uten videre. Det kan den definitivt ikke. Røkt skinke må varmebehandles. Snakker selvsagt ikke om speket, tørket eller konservert på andre måter. Anonymkode: 59e65...a1b
Gjest Føsleguri Skrevet 30. januar 2021 #15 Skrevet 30. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Mulig jeg misforstår deg, men du tar veldig feil hvis du mener at en røkt skinke kan spises uten videre. Det kan den definitivt ikke. Røkt skinke må varmebehandles. Snakker selvsagt ikke om speket, tørket eller konservert på andre måter. Anonymkode: 59e65...a1b Det eneste jeg finner når jeg googler er at gravide ikke bør spise røkt skinke som ikke er kulde- eller varmebehandlet pga av toxoplaxmose. Ellers finner ikke jeg noe om at man ikke bør spise kald røkt skinke og jeg har gjort det flere ganger uten problem. Så dokumenter gjerne at den må varmebehandles for andre enn gravide. Endret 30. januar 2021 av Føsleguri
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå