Gå til innhold

Dårlig følelse av kjøper på finn.no, kan jeg trekke meg fra handelen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har etter hva jeg kan lese av innlegget ditt ikke inngått en bindene avtale. Da kan du avblåse hele greia. 

Å opplyse om pris er ikke det samme som et bindene handel. 

En butikk som klistrer en prislapp på melken i kjøleskapet har ikke inngått en bindene avtale med meg. De kan fortsatt bortvise meg fra butikken hvis jeg oppfører meg ufyselig. Uten melk.

Anonymkode: 3421e...ca9

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ikke nok at et tilbud er gitt for at avtale er inngått. Også aksept fra kjøper er nødvendig. Hvis kjøper ikke har akseptert tilbudet er det ikke inngått noen avtale. 

Anonymkode: d53a7...e39

• Liker 1
Skrevet

Man kan selge til hvem man vil. En prisforhandling er ikke det samme som at en avtale er inngått.

Tenk litt som med boligkjøp. Når er et boligkjøp bindende for selger og kjøper? Det skal mer til enn at en potensiell kjøper ringer på finn-annonse og spør hvilke feil boligen har.

Gjest Blondie65
Skrevet

Har kjøperen sagt "jeg tar den" eller på annen måtte gitt aksept for handelen - da er dere begge bundet.

Dersom du har annonsert eller diskutert en pris ala "jeg er villig til å selge for kr X" og kjøper sier "Nei, men får jeg den for kr Y kan jeg ta den" er dere i forhandlinger og da er det ikke snakk om at det er gitt en aksept. Det neste du bør gjøre er i dette tilfellet å si rett ut at du ikke selger til den prisen foreslått og at du avslutter her og nå - ala "Vel, da blir det ingen handel. Vennligst ikke kontakt meg igjen". 

Hvis det derimot er avtalt et salg og det dere egentlig burde diskutere er hvordan betaling og overlevering skal skje må du gjøre det klart at pris er avtalt og at du ikke diskuterer denne mer. Hvis vedkommende insisterer bør du gå over til en mer direkte form her også: " jeg oppfatter det slik at du - på tross av avtalt pris og aksept - ikke ønsker å gjennomføre handelen. Så da avslutter jeg dette her og nå. Hvis jeg har oppfattet feil må du være vennlig å si fra innen kl xx den yy for ellers blir varen lagt ut for salg igjen".

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har etter hva jeg kan lese av innlegget ditt ikke inngått en bindene avtale. Da kan du avblåse hele greia. 

Å opplyse om pris er ikke det samme som et bindene handel. 

En butikk som klistrer en prislapp på melken i kjøleskapet har ikke inngått en bindene avtale med meg. De kan fortsatt bortvise meg fra butikken hvis jeg oppfører meg ufyselig. Uten melk.

Merkelig tolkning av hva ts faktisk har skrevet. ts har gitt kjøper et tilbud, da er det opp til kjøper å akseptere eller ikke. selger er bundet av tilbudet. eksempelet ditt er på viddene 🙂

Anonymkode: 5d72f...21e

Skrevet
Blondie65 skrev (14 minutter siden):

Har kjøperen sagt "jeg tar den" eller på annen måtte gitt aksept for handelen - da er dere begge bundet.

Dersom du har annonsert eller diskutert en pris ala "jeg er villig til å selge for kr X" og kjøper sier "Nei, men får jeg den for kr Y kan jeg ta den" er dere i forhandlinger og da er det ikke snakk om at det er gitt en aksept. Det neste du bør gjøre er i dette tilfellet å si rett ut at du ikke selger til den prisen foreslått og at du avslutter her og nå - ala "Vel, da blir det ingen handel. Vennligst ikke kontakt meg igjen". 

Hvis det derimot er avtalt et salg og det dere egentlig burde diskutere er hvordan betaling og overlevering skal skje må du gjøre det klart at pris er avtalt og at du ikke diskuterer denne mer. Hvis vedkommende insisterer bør du gå over til en mer direkte form her også: " jeg oppfatter det slik at du - på tross av avtalt pris og aksept - ikke ønsker å gjennomføre handelen. Så da avslutter jeg dette her og nå. Hvis jeg har oppfattet feil må du være vennlig å si fra innen kl xx den yy for ellers blir varen lagt ut for salg igjen".

Det hun sa!

Skrevet

Hvis dere er i en form for diskusjon og dere ikke har blitt enige foreløpig, så er det jo helt greit å gi beskjed om at du ikke ønsker å selge til vedkommende.

Skrevet

Ryddet for latterliggjøring og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet

I det kjøper foreslår en annen pris enn det tilbudet er på, har kjøper avslått tilbudet. 

Anonymkode: c5ee1...ba7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I det kjøper foreslår en annen pris enn det tilbudet er på, har kjøper avslått tilbudet. 

Anonymkode: c5ee1...ba7

Selvsagt. Men her er det ikke åpenbart at det er tilfellet. har ts gitt et tilbud og kjøper har akseptert det så kan ikke ts la være å selge bare fordi ts ikke har en god følelse for kjøper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...