Gå til innhold

Dårlig følelse av kjøper på finn.no, kan jeg trekke meg fra handelen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever at kjøper flere ganger har forsøkt og lure meg, forsøk på manipulasjon med å forsøke og vekke sympati hos meg, hevde at varen ikke er slik som fremstilt, respekterer ikke fastpris, ordlegge seg på en kronglete måte for å lure meg til å godta en sum jeg tidligere har avvist og generelt masete adferd. 

Jeg insisterte på mitt som er en god pris og godt under markedsverdi. Nå vil jeg egentlig bare trekke tilbudet fra dette mennesket, men ønsker likevel å selge. 

Er det innafor? Har selvfølgelig ikke mottatt noe penger, men er dette stueren oppførsel?

Anonymkode: 2a771...6da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan selvfølgelig alltids trekke deg så lenge du ikke har mottatt pengene. :)

• Liker 16
Skrevet

Så lenge du ikke har mottatt penger, kan du selvfølgelig avblåse handelen, og det ville jeg ha gjort, om jeg var deg.

Anonymkode: a65a6...e68

• Liker 8
Gjest goodiva95
Skrevet (endret)

Feil

Endret av goodiva95
Skrevet
Morgenstjernen skrev (3 timer siden):

Dere som mener at selger kan trekke seg etter inngått avtale: Feil. Du kan ikke trekke deg fra handelen dersom det er gjort avtale om kjøp. Det er ikke relevant om du har mottatt pengene eller ikke. Det som er avgjørende er hvorvidt dere har blitt enige om at vedkommende skal få kjøpe varen. Fra finn.no: "

Avtalebrudd - selger har trukket seg

Du har rett til å kreve at handelen gjennomføres etter avtalen. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. Hvis selgeren f.eks har solgt til en annen kan du ha krav på erstatning. 

Mer:
https://dinside.dagbladet.no/okonomi/har-du-sagt-du-vil-selge-ma-du-selge/69578134

TS beskriver jo at det er fremlagt et tilbud, som en person ikke vil godta. Da er det vil neppe gjort en avtale 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Opplever at kjøper flere ganger har forsøkt og lure meg, forsøk på manipulasjon med å forsøke og vekke sympati hos meg, hevde at varen ikke er slik som fremstilt, respekterer ikke fastpris, ordlegge seg på en kronglete måte for å lure meg til å godta en sum jeg tidligere har avvist og generelt masete adferd. 

Jeg insisterte på mitt som er en god pris og godt under markedsverdi. Nå vil jeg egentlig bare trekke tilbudet fra dette mennesket, men ønsker likevel å selge. 

Er det innafor? Har selvfølgelig ikke mottatt noe penger, men er dette stueren oppførsel?

Vanskelig å skjønne helt hva du mener. Du har gitt et tilbud så må du stå for det, men om "kjøper" vil ha en annen pris som du ikke godtar, har du ikke trukket tilbudet.

Dette står du selvsagt fritt til

• Liker 1
Skrevet
Morgenstjernen skrev (3 timer siden):

Dere som mener at selger kan trekke seg etter inngått avtale: Feil. Du kan ikke trekke deg fra handelen dersom det er gjort avtale om kjøp. Det er ikke relevant om du har mottatt pengene eller ikke. Det som er avgjørende er hvorvidt dere har blitt enige om at vedkommende skal få kjøpe varen. Fra finn.no: "

Avtalebrudd - selger har trukket seg

Du har rett til å kreve at handelen gjennomføres etter avtalen. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. Hvis selgeren f.eks har solgt til en annen kan du ha krav på erstatning. 

Mer:
https://dinside.dagbladet.no/okonomi/har-du-sagt-du-vil-selge-ma-du-selge/69578134

Er avtalen fortsatt bindende hvis man har blitt enige men oppdager så at kjøper prøver å svindle?

Anonymkode: d44c4...a3c

• Liker 2
Skrevet

Hva mener du med å svindle? Hvis kjøper ikke har akseptert din pris eller dine vilkår, og du ikke har akseptert hens pris, har dere ikke inngått en avtale. Da kan du bare melde at du ikke ønsker å selge til hen. Ytterligere mas kan du unngå ved å blokkere.

Anonymkode: 8ced3...653

• Liker 1
Skrevet

Jeg tipper, uten å være TS, at det er snakk om en situasjon der kjøper har sagt at han er villig til å kjøpe avertert gjenstand til avertert pris. Dette har TS sagt ok til. I ettertid ber kjøper om å få redusert prisen, på ulike måter, som for TS oppleves som svindlende og manipulerende. TS har lyst til å trekke tilbake sin tidligere godkjenning til handelen.

Anonymkode: 3eb37...91a

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du med å svindle? Hvis kjøper ikke har akseptert din pris eller dine vilkår, og du ikke har akseptert hens pris, har dere ikke inngått en avtale. Da kan du bare melde at du ikke ønsker å selge til hen. Ytterligere mas kan du unngå ved å blokkere.

Jeg er ikke TS. Jeg spurte fordi jeg har vært i en situasjon der jeg ble forsøkt svindlet. Ble enig om pris og handelen skulle gjennomføres.  Men så skrev kjøper at jeg ville motta en mail fra Paypal om at pengene har blitt betalt inn men at jeg ikke ville få de før jeg sendte sporingsnummeret. Jeg oppdaget at mailen som tilsynenlatende var fra paypel var falsk. Jeg trakk meg fra handelen. Bare lurer på om avtalen er bindende i en slik situasjon?

• Liker 1
Skrevet

Du får stå på krava TS. Si at du kun selger gjenstanden for pålydende og at om ikke kjøper oppfyller sin del av avtalen, går du videre til neste interessent. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke TS. Jeg spurte fordi jeg har vært i en situasjon der jeg ble forsøkt svindlet. Ble enig om pris og handelen skulle gjennomføres.  Men så skrev kjøper at jeg ville motta en mail fra Paypal om at pengene har blitt betalt inn men at jeg ikke ville få de før jeg sendte sporingsnummeret. Jeg oppdaget at mailen som tilsynenlatende var fra paypel var falsk. Jeg trakk meg fra handelen. Bare lurer på om avtalen er bindende i en slik situasjon?

Nei, en avtale er ikke bindene når det helt klart er svindel

• Liker 3
Skrevet

Dersom dere har en avtale, men du tror han vil prute når varen skal hentes, kan du stille et ultimatum der og da. Om dere ikke er blitt enig om pris, har dere ikke noen avtale. Da kan du trekke deg.

Det er irriterende med pruting når varen skal hentes. Dersom varen er billig eller lett å selge, står jeg alltid på mitt. Husker til og med en skikkelig tosk som ikke ga seg med pruting. Han fikk beskjed om at enten ga han avtalt pris, eller så ga jeg heller gjenstanden gratis  til en annen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det kan jeg ikke skjønne at den er.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tipper, uten å være TS, at det er snakk om en situasjon der kjøper har sagt at han er villig til å kjøpe avertert gjenstand til avertert pris. Dette har TS sagt ok til. I ettertid ber kjøper om å få redusert prisen, på ulike måter, som for TS oppleves som svindlende og manipulerende. TS har lyst til å trekke tilbake sin tidligere godkjenning til handelen.

Da ville jeg stilt et ultimatum - slått fast at prisen er satt, og bedt om aksept innen en bestemt tid. Jeg syns ikke forsøk på pruting er svindel. Man må  være klar og bestemt på Finn. 

• Liker 1
Skrevet
Illuminatum skrev (38 minutter siden):

TS beskriver jo at det er fremlagt et tilbud, som en person ikke vil godta. Da er det vil neppe gjort en avtale 

"Nå vil jeg egentlig bare trekke tilbudet fra dette mennesket, men ønsker likevel å selge." 

Selger er selvsagt bundet av at hun har gitt kjøperen et tilbud.

Anonymkode: 5d72f...21e

Skrevet
Illuminatum skrev (40 minutter siden):

Hvor står det at personen ikke har godtatt tilbudet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja og du burde fortelle hvorfor.

Denne personen høres ikke ærlig ut

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er avtalen fortsatt bindende hvis man har blitt enige men oppdager så at kjøper prøver å svindle?

Er man enig så er man enig. Da må begge stå for avtalen

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvor står det at personen ikke har godtatt tilbudet?

Kanskje tolket feil men tolket denne setningen at det ikke var avtalt noen sum.

Jeg insisterte på mitt som er en god pris og godt under markedsverdi. Nå vil jeg egentlig bare trekke tilbudet fra dette mennesket, men ønsker likevel å selge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...