Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Cleo88 skrev (4 timer siden):

Vaksineringen er i gang. Betyr det at vi kan dra på besøk til de eldre igjen snart? 

Umiddelbart etter at de har fått andre dose eller når? 

Vi gleder oss 🙂

Siden det er usikkert om vaksinen beskytter mot smittespredning må dere nok fortsatt følge smitteverntiltak.

Pfizer vaksinen:

«Full effekt inntrer i løpet av 1 uke etter dose 2. I kliniske studier har vaksinen vist å gi 95% beskyttelse mot symptomatisk covid-19. Hvor godt vaksinen beskytter mot alvorlig sykdom og smittespredning, samt varighet av beskyttelse etter vaksinasjon, er foreløpig ikke klarlagt.»

Moderna vaksinen:

»Full effekt inntrer i løpet av 2 uker etter dose 2. I kliniske studier har vaksinen vist å gi 94% beskyttelse mot symptomatisk covid-19. Hvor godt vaksinen beskytter mot alvorlig sykdom og smittespredning, samt varighet av beskyttelse etter vaksinasjon, er foreløpig ikke klarlagt.»

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/koronavaksine/

Endret av *luna*
  • Liker 1
Skrevet (endret)
*luna* skrev (2 timer siden):

Siden det er usikkert om vaksinen beskytter mot smittespredning må dere nok fortsatt følge smitteverntiltak.

Vaksinen beskytter mot alvorlig covid-sykdom. Det er det som er det viktige.

Dermed kan man besøke alle som er fullvaksinert.

Hvis noen mener man ikke kan besøke fullvaksinerte, så vil man aldri kunne se sine eldre igjen.

Endret av Krantz95
  • Liker 5
Skrevet
6 hours ago, Cleo88 said:

Vaksineringen er i gang. Betyr det at vi kan dra på besøk til de eldre igjen snart? 

Umiddelbart etter at de har fått andre dose eller når? 

Vi gleder oss 🙂

Sånn generelt. En vaksine beskytter mot å bli syk av en infeksjon. Ikke mot å bli smittet. Slik sett ser jeg det som godt mulig at en vaksinert kan smitte deg og du kan smitte andre videre. Så man må ha dette i tankene.

Fra fhi:

«Smittevernreglene skal følges også av de som er vaksinert

Vi vet ennå ikke hvor godt vaksinene hindrer smittespredning. På sikt vil det trolig komme lettelser, men foreløpig må de som er vaksinert fortsatt følge gjeldende smittevernregler.

De grunnleggende smittevernrådene som god hånd- og hostehygiene, holde mer avstand og holde oss hjemme når vi er syke vil vi sannsynligvis måtte leve med litt lenger.  

Det er også karanteneplikt selv om man er vaksinert.»

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
  • Liker 3
Skrevet
Krantz95 skrev (37 minutter siden):

Vaksinen beskytter mot alvorlig covid-sykdom. Det er det som er det viktige.

Dermed kan man besøke alle som er fullvaksinert.

Hvis noen mener man ikke kan besøke fullvaksinerte, så vil man aldri kunne se sine eldre igjen.

"Aldri" er nok et begrep nordmenn bør lære seg, med tanke på den strategien som er lagt opp. Det er mye man aldri kan gjøre igjen i Norge. 

• Liker 3
Skrevet
Capt. Obvious skrev (1 time siden):

"Aldri" er nok et begrep nordmenn bør lære seg, med tanke på den strategien som er lagt opp. Det er mye man aldri kan gjøre igjen i Norge. 

Lag gjerne en liste over hva du tror man aldri kan gjøre igjen med forklaring av strategien som er lagt opp. Jeg er litt nysgjerrig.

Sikkert best å lage egen tråd siden dette er avsporing som blir slettet snart.

Skrevet
Krantz95 skrev (5 minutter siden):

Lag gjerne en liste over hva du tror man aldri kan gjøre igjen med forklaring av strategien som er lagt opp. Jeg er litt nysgjerrig.

Sikkert best å lage egen tråd siden dette er avsporing som blir slettet snart.

Problemet er ikke så mye hva strategien består i på et gitt tidspunkt, selv om det kan være ille nok. Problemet er at den hele tiden endres - til det verre. Etter kok en frosk-prinsippet.

• Liker 2
Skrevet
Cleo88 skrev (2 timer siden):

Å ja. Skjønte ikke det jeg 😁 Skjerpings her. 

Personen jeg tenker på bor alene i en nesten smittefri kommune. Har stort sett vært inne siden sommeren. Hun smitter IKKE oss 😁 Takk for info. Tenker jeg står på matta etter den uka... 

Jeg tenkte vente i alle fall 10 år før jeg besøker henne på gravlunden ❤️🌷 Dette blir hjemmebesøk. Krydderkake, anyone? 

Nettopp! Venter ikke lenger enn vaksina nå... 

Som sagt, hun bor i nesten smittefri kommune og har så å si levd i isolasjon siden i sommer. Tenker at da trenger vi ikke krisemaksimere helt 😛

Jeg forstår at dere gjerne vil treffes, men dere bør holde minst 2 meter avstand, bruke munnbind hvis det ikke er mulig å holde avstand, være nøye med håndvask/håndsprit, følge smittevernreglene som begrenser antall nærkontakter og antall personer man kan ha på besøk. Smittevernreglene er de samme uansett om personen er vaksinert eller ikke. 

• Opprett ny...