Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bodd i Norge i over 10 år. Jeg hverken snakker eller skriver helt perfekt norsk, men oppfatter 100% av alt som blir sagt til meg eller av det jeg leser. 

Jeg er nå student på mitt andre år i et ganske krevende studiet. Ja, det kreves litt ekstra innsats av meg ville jeg påstå. Når jeg er sliten eller stresset tar det lengre tid for meg å formulere setninger. 

Synes det er på kanten til å være sårende når folk antar at: "det er vel vanskelig for deg med språket?..forstår du alt? " etc.når jeg forteller at jeg studerer i Norge. 

Tror du virkelig at man klarer seg på en norsk høyskole/universitet uten å ha tilstrekkelig norsk kunnskap? Eller er den kommentar rettet mot de x% av språket som jeg ikke mestrer, fordi jeg flyttet til Norge i en voksen alder? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går du på en liten høyskole ute på landsbygda?

På større universiteter er det helt vanlig å møte på studenter med bakgrunn fra andre land. Enten de bor her permanent eller er her som utvekslingsstudent. Mange norske studenter har selv studert i utlandet og kjenner godt til språkutfordringer. Men felles for de fleste er forståelsen av at høyere utdanning er internasjonal i sin natur. 

Ja, med mindre du går på en liten høyskole et sted på bygda da. Det er forskjell på Harvard og et Chattanooga community college.

Anonymkode: f4aa2...214

• Liker 1
Skrevet

Ja vi klarer oss. Bedre enn mange. Men det er en stor utfordring for å få karakteren A eller B pga språk. Man må bare leve med det. Jeg er på min sist semester av en bachelor i økad. Og uansett hva de andre tenker, jeg vet at jeg vil være en god ansatt, jeg vet jeg mestrer faget mitt, jeg vet jeg har utfordringer med språk men jeg kompenserer i andre områder. 

Anonymkode: 42fa7...629

Skrevet
Fruelena skrev (6 timer siden):

Jeg har bodd i Norge i over 10 år. Jeg hverken snakker eller skriver helt perfekt norsk, men oppfatter 100% av alt som blir sagt til meg eller av det jeg leser. 

Jeg er nå student på mitt andre år i et ganske krevende studiet. Ja, det kreves litt ekstra innsats av meg ville jeg påstå. Når jeg er sliten eller stresset tar det lengre tid for meg å formulere setninger. 

Synes det er på kanten til å være sårende når folk antar at: "det er vel vanskelig for deg med språket?..forstår du alt? " etc.når jeg forteller at jeg studerer i Norge. 

Tror du virkelig at man klarer seg på en norsk høyskole/universitet uten å ha tilstrekkelig norsk kunnskap? Eller er den kommentar rettet mot de x% av språket som jeg ikke mestrer, fordi jeg flyttet til Norge i en voksen alder? 

Du skriver jo så perfekt det går ann

Du vil klare deg bra med tanke på språket tenker jeg. Har du noen som heier på deg og gir deg oppmuntring til studiene?

Skrevet
Folkabernard skrev (7 minutter siden):

Du skriver jo så perfekt det går ann

Du vil klare deg bra med tanke på språket tenker jeg. Har du noen som heier på deg og gir deg oppmuntring til studiene?

"skriver jo så perfekt det går ann"?

Bare et hint, den røde streken er et tegn på at noe ikke er helt perfekt skrevet ;) 

Når det er sagt, er jeg enig i at TS kommer til å klare seg fint. Hun skriver ikke helt perfekt, men hun skriver veldig mye bedre enn mange nordmenn. Så jeg synes hun skal heve seg over alle kommentarene, hun kan tydeligvis norsk mer enn godt nok til å gjennomføre et studium på høyere nivå.

Skrevet

Hvis du har bodd her i 10 år, forventer jeg faktisk du snakker ordentlig norsk. Så forstår om folk er skeptiske og vil være helt sikre på du forstår hva som blir sagt

Anonymkode: f82d2...2db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...