Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn som er tette, 2 år eller mindre mellom. Syntes dere det var slitsomt, eller var det bare greit? Og NÅR var den mest slitsomme perioden? Har to tette selv, så lurer litt hvordan andre kjenner på det:) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har to gutter med 1,5 års mellomrom. Synes det var veldig tungt de første 6 månedene, men så ble det bedre og bedre. Nå er minstegutten 1 år og storebror 2,5. Fortsatt mye jobb og lite avslapping, men veldig koselig i tillegg 😊

Anonymkode: 6fedd...05e

Skrevet

De første 6 månedene var veldig krevende. 

Anonymkode: cefa1...481

Skrevet

Her er det 18 mnd. mellom barna. Nå er de hhv. fire og fem og et halvt. Synes det var slitsomt frem til i fjor, egentlig. Men nå derimot, er det verdt alt! De har så ekstremt mye glede og selskap i hverandre. Nesten mere stress å ha bare ett barn hjemme, enn begge to. De finner på masse rart sammen og er skikkelig gode venner. Men selvfølgelig som søsken flest krangler de så busta fyker til tider også. Men det hører vel med :) 

Anonymkode: 1de7a...658

• Liker 2
Skrevet

Tyngst 6-12 mnd 

Anonymkode: d9295...e7a

Skrevet

20 måneder mellom mine. Minste er 9 måneder nå. Veldig slitsomt. Toåringen er veldig krevende for tiden og krever mye 1:1. Håper det blir lettere snart. Synes det bare er blitt værre 

Anonymkode: fcf73...e2b

Skrevet

Vi har 20 mnd. mellom, og jeg opplever det som mer koselig enn slitsomt. De er rett over 1 og snart 3 nå, så jeg har ikke all verdens erfaring med tobarnslivet enda da, og det kommer sikkert mer og mindre krevende perioder. 

Den eldste har alltid hatt godt sovehjerte, og sjelden våknet om natten siden hun var 10 mnd. Den yngste er et annet kapittel. Men det hjelper nok å bare ha én natterangler, en del med tette(re) barn har nok to som avbryter søvnen en god periode.

Vi begynner å se at de har gjensidig glede av å være sammen nå. Den eldste bruker den minste som en slags rekvisitt i lekene sine, og den minste syns det er kjempestas å være med. Jeg regner med akkurat den idyllen blir brutt når minsta begynner å si  "nei" og "min".

Anonymkode: a52eb...e05

Skrevet

16 mnd mellom mine. Den mest krevende tida var ikke da den minste var baby, men da den minste var 1-2 år. 

Det kommer sikkert litt an på ungene, men min minste var en ganske enkel baby, men et mer krevende småbarn. Ungene har alltid lekt bra sammen, så de har underholdt hverandre mye også. Men det var definitivt høyt tempo da begge var i barnehagealder. Nå er de 10 og 11, har hatt det enkelt (så enkelt man kan ha det med unger :P ) i mange år.

Anonymkode: 339e3...641

Skrevet

Har 2 tette barn. Kjempelett.

Anonymkode: e307a...294

Skrevet

12 mnd mellom mine. Det var mest slitsom fra minste var 1,5 og til de var 2,5 og 3,5.

Anonymkode: 794cd...dd9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har 2 tette barn. Kjempelett.

Anonymkode: e307a...294

😂

• Liker 3
Skrevet

2 år mellom mine. Det tyngste var da de var 3 og 1 og vi begynte med barnehage og jobb etter permisjonen. Jeg husker en del middagslaging med 1-åringen på armen, 3-åringen var heldigvis ganske selvunderholdende. Jeg tror kanskje det er typisk med to tette.

Anonymkode: a408d...544

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har 20 mnd. mellom, og jeg opplever det som mer koselig enn slitsomt. De er rett over 1 og snart 3 nå, så jeg har ikke all verdens erfaring med tobarnslivet enda da, og det kommer sikkert mer og mindre krevende perioder. 

Den eldste har alltid hatt godt sovehjerte, og sjelden våknet om natten siden hun var 10 mnd. Den yngste er et annet kapittel. Men det hjelper nok å bare ha én natterangler, en del med tette(re) barn har nok to som avbryter søvnen en god periode.

Vi begynner å se at de har gjensidig glede av å være sammen nå. Den eldste bruker den minste som en slags rekvisitt i lekene sine, og den minste syns det er kjempestas å være med. Jeg regner med akkurat den idyllen blir brutt når minsta begynner å si  "nei" og "min".

Den mest slitsomme perioden var de første 2 månedene, og aller mest de første ukene. Storesøster reagerte med å gråte mye og ropte mye på meg, og våknet også en del om natten da. Lillesøster var våken og urolig og kavete fra storesøster sovnet og hele kvelden og natten. Det vanskeligste for meg var dårlig samvittighet fordi det kjentes som det lille barnet mitt delvis hadde mistet mamma til et annet lite barn som trengte meg like mye. Det ble bedre, og etter hvert kjentes det helt bra, men akkurat de første ukene etter fødsel nr. to syns jeg dette var kjempevondt. 

• Liker 2
Skrevet

Har to tette par med rett under 1,5 imellom. Syntes det var mest krevende i starten (baby med babysøvnmønster + storesøsken med lakenskrekk som måtte bysses og degges i søvn hver eneste kveld), og en periode da de var 5/6 og 3/4 og konfliktnivået var av en annen verden 😅

Ellers har det gått fint. Det eldste "tette paret" er nå unge voksne og planlegger å kjøpe leiloghet sammen, så noe riktig må vi jo ha gjort!

Anonymkode: 00570...1a3

• Liker 2
Skrevet

Vi har 3 stykk hvor det mangler under 1 uke på 2,5 år i mellom de. Mest slitsomt når de var fra 1 år og oppover og når de ble sånn 7-9 år men ellers null problem 

Skrevet

Her fikk vi tre barn på 2,5 år, 1 år mellom første, 1,5 år mellom de to siste. Føler det er langt mellom de to siste, så må le litt når noen sier de har tette når det er 2-3 år mellom dem😅

Travleste tiden var når de var 1,2 og 3 år, full jobb og barnehage🙈 Nå er de litt større, og har stor glede av hverandre! De definerer seg som bestevenner.
Travelt nå også når det er treninger, bursdager, lekser og kjøring hele tiden! 

Anonymkode: af46c...7d6

Skrevet

Har to tette x 2. 15 mnd mellom de to eldste. Definitvit tyngst da de var 1 og 2 år.

18 mnd mellom de to yngste. Tyngst fra yngste var 6mnd til 2,5 år.

Anonymkode: 296d3...fca

Skrevet
nøtta skrev (45 minutter siden):

Dere som har barn som er tette, 2 år eller mindre mellom. Syntes dere det var slitsomt, eller var det bare greit? Og NÅR var den mest slitsomme perioden? Har to tette selv, så lurer litt hvordan andre kjenner på det:) 

Har ned i 12 mnd mellom noen av barna og syns det fungerer bra.

Når de er små er de omtrent som erteris imenst når de blir eldre er det mer hvem av de andre søsken de trives best med de henger med

Skrevet

Jeg har tre tette. 6,4 og 2 år gamle. Mellom de to første er det 18mnd mellom. Det er mye styr når de er små. Jeg var mye alene med de to første, så det gikk i baby hele døgnet. Akkurat nå må jeg prioritere den yngste, men ser at de to første leker godt i sammen. En del krangling og knuffing, men de har fint forhold, og de blir styrt som et lite par.

Er riktig det som mange sier, at når bleiestadiet er over og alle begynner å få like rutiner blir alt lettere å forholde seg til. Når man kan holde samtaler med ungene og barna blir mer selvstendige, kan man trekke pusten litt. Og mine er fortsatt små!

Skrevet

Jeg har tre tette barn, de er 8, 10 og 12. Den mest slitsomme periode var vel de første par årene, når de er veldig uselvstendige og krevende. Fra 3-4 år og opp går det mye greiere og nå er det jo nærmest en lek i sammenligning. Det hjelper utrolig mye at de blir mer selvstendige og kan gjøre ting selv og at man kan ha ordentlige samtaler med dem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...