Gå til innhold

Hvordan balansere aktiviteter som student??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal studere neste år, kanskje juss, og vil fortsette med pianotimer ved siden av, og vil også på treningssenter, men det blir jo både veldig dyrt og stress med å presset om å skulle skulle studere masse hver dag, øve piano OG trene nesten hver dag... Føler ikke jeg hadde vært så disiplinert, men trening er jo viktig?😶 Og å være sosial og skaffe seg venner i tillegg

Anonymkode: 5d330...6a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på hvordan du er. Mange av de jeg studerer med klarer alt det der helt fint. Jeg hadde nok også klart det, men jeg foretrekker nok å ha det litt mer rolig når jeg kan og er ikke så alt for sosial av meg. 

Anonymkode: 98afe...301

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skal studere neste år, kanskje juss, og vil fortsette med pianotimer ved siden av, og vil også på treningssenter, men det blir jo både veldig dyrt og stress med å presset om å skulle skulle studere masse hver dag, øve piano OG trene nesten hver dag... Føler ikke jeg hadde vært så disiplinert, men trening er jo viktig?😶 Og å være sosial og skaffe seg venner i tillegg

Du må bare prøve deg ut og se hva du har overskudd til☺️ Jeg starta på medisin i fjor og trodde jeg trengte mye tid til å lese, det føltes bare veldig tomt ut når jeg hadde gått fra å jobbe 100% og ta fag som privatist. Dette året jobber jeg 75% og er aktiv i studentforening. Tror livet mitt er mer strukturert og at jeg trives bedre nå enn i fjor☺️ 

Anonymkode: bd092...671

Skrevet (endret)

Det avhenger av hva slags person du er :) Jeg blir personlig veldig fort stresset hvis jeg har for mye å gjøre, så jeg velger å ta ting litt rolig. Akkurat nå studerer jeg medisin, jobber 20% (annenhver helg), trener 1-2 ganger i uka (av og til trener jeg ikke i det hele tatt, mens andre uker kan jeg trene 3-4 ganger), har et ganske stort verv i en studentforening og har tid til å være sosial med noen gode venner kanskje en gang per 1-2 uker. Men jeg bor med samboeren min da, så jeg har ikke et så stort behov til å være med andre mennesker. Hvis jeg først gjør noe sosialt så er det som oftest med den samme venninnen som bor 1 min unna meg. Da blir det mindre ork å møtes :))  Jeg synes at det går greit, men må si at jeg hele tiden føler at jeg har for lite tid.. Jeg har en del hobbyer som jeg ikke får gjort pga at jeg må gjøre så mye annet. Og når jeg først tar pause før/mellom/etter lesinga, så bruker jeg tiden på tik tok eller spill fordi at jeg føler meg så mentalt utslitt (både av lesinga og av å stresse om livet) at jeg ikke orker å gjøre produktive ting som å lage kunst, lese, eksperimentere med mat, osv.

Men jeg er overrasket over hvor greit det har gått å kombinere både jobb, verv, og et vanskelig studium! Jeg er som sagt glad i å ta det veldig med ro og er ganske lat for å være helt ærlig. Så hvis jeg har klart dette så kommer det nok til å gå helt fint med meg :) Men alle er som sagt forskjellige. Noen kan få til mer, andre får til veldig lite og blir fort slitne. Helt i orden å være begge deler. Du får bare fortsette å leve som du har gjort nå og får finne ut av hvordan det fungerer. Hvis det blir for mye, så kutter du bare ned på aktiviteter! 

Endret av myjn
Skrevet

Hadde kjæreste, jobb, og var aktiv i studentforeningen, i tillegg til det du nevner. Tilsvarende studium som juss. Det gikk kjempefint. 

Jeg var oppe kl 6 hver dag, rett på lesesalen (pakket frokost og lunsj dagen før), avtalte lunsj med andre for å være sosial i 11 tiden. Trente i 14 tiden. Så var det studentforening, eller en leseøkt til. Jobb la jeg til helger og ferier. Kveldene ble brukt med kjæreste eller venner. Og var det en fest en torsdag så var det selvfølgelig ikke så viktig å følge opp lesing og trening den fredagen.. 

Må si livet med hus, mann, familie, kjæledyr, karriere, klubber, representasjon, og alt, er mye mer krevende enn disse studieårene. Da jeg bare kunne dra på meg joggedressen og gå i en fast løype hybel-lesesal-treningssenter-studentsenter-hybel, kun hadde meg selv å tenke på, ikke noen bil som måtte på verksted eller snekkere som ikke gjorde jobben eller innkjørsel som måtte måkes. Og så lenge jeg hadde knekkebrød, tubeost, og havregrøt i sekken, så holdt det som kosthold den dagen. 

Anonymkode: 7238b...4f1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det som er fint med studentlivet er at det er så fleksibelt. I perioder kan du gjøre mye utenom studiene, mens i eksamensperiodene blir det veldig lite (og det er greit, siden alle andre også har det sånn). Du kan være sosial mens du trener, mens du leser, og mens du er på universitetet. Finn noen med tilsvarende interesser eller bli med i en studentgruppe, så løser det seg.

Piano er sikkert en fin avkobling, og du kan jo alltids spille mindre i perioder du har mye å gjøre. 

Anonymkode: c4eb4...458

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...