Gå til innhold

Hvor mye feber før man gir paracet etter 1-årsvaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier - når gir du paracet pga feber etter vaksine? Hvor høy temperatur?

Anonymkode: df382...ce8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser mest på allmenntilstanden. Er barnet påvirket har jeg lavere terskel for å gi paracet. 

Anonymkode: 39617...3dc

• Liker 2
Skrevet

Når man ser ubehag. 

Anonymkode: 52701...8cb

• Liker 1
Skrevet

Må ikke nødvendigvis vare feber! Ga paracet til barnet pga ubag. Var Utilpass, gråt og sove dårlig ( kvalm og dårlig allmenntilstand. 

Men hadde ikke feber! 

Anonymkode: c37e3...8a3

Skrevet

Temperatur høyden har ikje såå mye å si for når jeg gir. Gir ut ifra ubehag. 

Anonymkode: daf3a...17f

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir barna alltid paracet hvis de har feber og skal sove.

Når de er våkne og jeg kan holde øye med dem lar jeg dem ha feberen, inntil sånn 38,5. Kroppoen skal jo nedkjempe er virus.

Noen ganger har jeg gitt dem paracet uten feber også, hvis de var forkjøla eller syke - bare sånn før jeg gikk i seng selv for natta. Dette pga særlig risiko for feberkrampe under søvn (egentlig mest ved innsovning og oppvåkning men anyway) og fordi jeg da ikke overvåker den hele tiden. 

Anonymkode: f0fbc...af3

• Liker 1
Skrevet

Min var en av de som fikk høy feber etter vaksine - målte 39,5 og da ga jeg paracet med en gang. En time senere var det 39,7 til tross for paraceten. Dette er uvanlig, riktignok. Om feberen var under 39 og hun hadde hatt ok allmenntilstand hadde jeg nok avventet. 

Anonymkode: 8c1b3...781

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke gitt Paracet. Feber er kroppens måte å bekjempe sykdom på. Barn har ikke ferdig utviklet lever og nyrer, og i tillegg kan for mye Paracet gi intoleranse. Det er ikke farlig at barn har feber etter vaksine, men et tegn på at de bygger immunforsvar. Ser mange gir febernedsettende, men jeg ville ikke gitt.

Anonymkode: 809fd...d0d

Skrevet

Du skal ikke gi paracet til så små barn. Du ødelegger nyrer og lever. Feber er en naturlig mekanisme som blir satt i gang ved vaksiner. La kroppen fikse opp selv

Anonymkode: 93b51...1ac

• Liker 1
Skrevet

Man skal alltid gi Paracet om barnet har ubehag og feber! Det noen sier her stemmer ikke. Jeg er helsepersonell og man kan fint gi barnet sitt Paracet om feberen øker til 39,50 etter vaksine. Det skal riktignok være Paracet tilpasset for barn, den stikkpillen og IKKE vanlig Paracet for voksne. Man kan gi dette hver 5 time om det er ille. Eller gi det når feberen øker igjen. Ta litt vaselin og før stikkpillen forsiktig inn. Det samme når du skal måle tempen, ta litt vaselin på. Å ja, tempen skal helst måles rektalt på små barn.

Anonymkode: 80832...db7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ville ikke gitt Paracet. Feber er kroppens måte å bekjempe sykdom på. Barn har ikke ferdig utviklet lever og nyrer, og i tillegg kan for mye Paracet gi intoleranse. Det er ikke farlig at barn har feber etter vaksine, men et tegn på at de bygger immunforsvar. Ser mange gir febernedsettende, men jeg ville ikke gitt.

Anonymkode: 809fd...d0d

Om barnet viser ubehag skal man gi Paracet. Det er absolutt ikke nødvendig at barnet skal ha såpass mye unødvendig ubehag når en Paracet hjelper på dette. Det er det rådet vi gir på legevakten om foreldre ringer og spør. Paracet er ikke farlig når det brukes riktig og som det skal. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Som overskriften sier - når gir du paracet pga feber etter vaksine? Hvor høy temperatur?

Anonymkode: df382...ce8

39,5. Allmenntilstanden har også mye å si. Viser barnet ubehag så skal man ikke nøle med å gi.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...