Gå til innhold

Hvor stor er sannsynligheten for å få strekkmerker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke at det er så ille med strekkmerker, men lurer bare litt på hvor sannsynlig det er at jeg får det etter endt graviditet. 

Vil derfor gjerne ha svar både fra de som fikk strekkmerker og de som ikke fikk. 

Skriv også gjerne alder, og om du i utganspunktet var normalvektig, undervektig eller overvektig. 

Har hørt både at man lettere får strekkmerker om man er overvektig, og at det er mindre sannsynlig når man er overvektig. Så aner ikke hva som stemmer.

Anonymkode: 3e2a0...5c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var tjukk og hadde strekkmerker fra før, fikk ikke noen nye da. 😄 

Skrevet

Ta en terning, bestem deg for et tall og kast terningen. Får du tallet får du strekkmerker, eller ikke...😂 

Anonymkode: cb660...4b2

• Liker 2
Skrevet

Jeg var slank. Nedre del av normalvektig. Fikk tvillinger og masse strekkmerker siste ukene. 

Anonymkode: 0d20e...834

Skrevet

Jeg fikk ikke en mm med strekkmerker, men jeg var slank når jeg ble gravid, gikk opp 8kg i svangerskapet og var 10 kg lettere uken etter fødsel.

Vet ikke om det har noe med saken å gjøre eller om det er arvelig å få strekkmerker.

Anonymkode: 6ada2...437

Skrevet

Har lest flere steder at sjansen for strekkmerker minker med alderen, det vil si at unge mødre oftere får enn de som er 30+.

Anonymkode: 6ea58...579

• Liker 1
Skrevet

Veide ca 57 kg ved fødsel. Ingen strekkmerker. Var 27. 

• Liker 1
Skrevet

Fikk barn da jeg var 19, 29 og høygravid nå og er 34 .. Har ikke fått strekkmerker på magen noen av gangene, men rompa derimot har fått noen :) 

Jeg var helt normalvektig før jeg ble gravid og har gått opp rundt 20 kilo med hver av dem 🙃 

Anonymkode: 768f7...8aa

Skrevet

30 år, BMI på 21 før graviditeten og vektoppgang i øvre sjiktet av anbefalingene, men allikevel relativt liten mage. Fikk en god del strekkmerker i puberteten, men ingen i graviditeten. 

Anonymkode: 74fb6...f92

Skrevet

Spør mora di. Det er stor sannsynlighet for at det går samme vei hos deg. 

Jeg la på meg 30 kg, er 155 cm høy. Ingen strekkmerker. Omtrent samme som min mor. 

Anonymkode: b5270...63a

Skrevet

Var normalvektig med førstemann (23 år), og hele magen "revna" med strekkmerker uka før han kom. La på meg 23 kilo og hadde diger mage. Fikk strekkmerker på pupper, lår og legger.

Med andremann (27 år), regna de gamle merkene opp og ble enda verre. Var da overvektig.

Fem år senere er de nesten helt bleke og syns lite. 

Anonymkode: f93bf...317

Skrevet

33 med første og 35 med andre, fikk ett strekkmerke først gang og litt flere andre gang. Var på grensen til undervektig før første svangerskap og bmi på ca. 18 andre gang.

Anonymkode: e08e8...3f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spør mora di. Det er stor sannsynlighet for at det går samme vei hos deg. 

Jeg la på meg 30 kg, er 155 cm høy. Ingen strekkmerker. Omtrent samme som min mor. 

Anonymkode: b5270...63a

Som denne sier - det er arvelig. Hvis ikke mamman din har strekkmerker så får nok ikke du heller det.

Anonymkode: 513e2...4c8

Skrevet

Tusen takk for svar :) Tenker at det ikke egentlig spiller noen rolle da, man er like fin om man har strekkmerker :)

Merker bare at jeg blir utålmodig nå tidlig i graviditeten på finne ut og vite ting som jeg uansett ikke finner ut før senere :P

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har lest flere steder at sjansen for strekkmerker minker med alderen, det vil si at unge mødre oftere får enn de som er 30+.

Anonymkode: 6ea58...579

Okay, kanskje jeg slipper da.

Er i slutten av 30-årene og har allerede fått så hatten passer her på kvinneguiden mtp at jeg er for gammel til å bli gravid😆

• Liker 1
Skrevet

Var 20 og 24 år når jeg fikk barna mine. Ung, og normalt slank. Fikk masse strekkmerker med førstemann, og et par nye med andremann.. 

Anonymkode: f91de...372

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke at det er så ille med strekkmerker, men lurer bare litt på hvor sannsynlig det er at jeg får det etter endt graviditet. 

Vil derfor gjerne ha svar både fra de som fikk strekkmerker og de som ikke fikk. 

Skriv også gjerne alder, og om du i utganspunktet var normalvektig, undervektig eller overvektig. 

Har hørt både at man lettere får strekkmerker om man er overvektig, og at det er mindre sannsynlig når man er overvektig. Så aner ikke hva som stemmer.

Normalvektig. Fikk strekkmerker i begge graviditeter men de er ikke spesielt synlige. Fødte siste gang for ett år siden.

Anonymkode: 571c0...562

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

To svangerskap, 6 år mellom. Ingen strekkmerker, tror ikke det har så veldig mye med hvor stor eller liten du er, men hvor mye elastisitet det er i huden din, jeg har veldig strechy hud 😄 men kanskje hjelper det vel bittelitt å tilføre huden fuktighet regelmessig 😜

Skrevet

Jeg var 48kg da jeg ble gravid. Gikk opp 17 kg. Maaaasse vann 🤦‍♀️ Jeg hadde skikkelig donald føtter. Haha! Nei, jeg fikk ikke strekkmerker, men jeg har veldig elastisk hud. Mamma fikk heller ikke strekkmerker, heller ikke søsterene mine. Jeg tror det kan være genetisk? 

Da jeg fødte var jeg nede i 50kg igjen. Utrolig hvordan den kroppen er laget. 

Anonymkode: d469e...eb8

Skrevet

Jeg fikk ikke. Men leste at det er vanligere å få det på svangerskap nr 2

Anonymkode: 20c4e...e29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...